PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
O FILMIE NA ŚWIECIE
  9.11.2013
- Zawsze chciałem zagrać u Romana Polańskiego. To przez niego zostałem aktorem – zdradza odtwórca roli Thomasa w „Wenus futrze”. To już kolejny film, w jakim wystąpił wespół z Emmanuelle Seigner.

Do naszych kin weszła właśnie "Wenus w futrze", mająca premierę światową na tegorocznym festiwalu w Cannes komedia erotyczna Romana Polańskiego. Francuski film realizowany w dużej mierze przez ludzi związanych z Polską. Oprócz reżysera, jego żony (znakomita Emmanuelle Seigner jako uwodzicielska Wanda) film ten współtworzyli również wybitny operator filmowy Paweł Edelman oraz – mający polskie korzenie (po babci, która na początku XX wieku wyemigrowała do Paryża) odtwórca roli Thomasa Mathieu Amalric. - Tutaj trzeba było dać więcej niż sto procent. To taki film, w którym ocierasz się o autoironię, karykaturę, groteskę. ...ta historia jest wielopłaszczyznowa, można ją interpretować na wiele sposobów, dlatego jest tak ciekawa. Ponad tą pierwszą, fundamentalną warstwą, czyli opowieścią o mężczyźnie i kobiecie, unoszą się wszystkie „obsesje” reżysera: klaustrofobiczne sytuacje, dominacja, manipulacja, erotyka, jest też aspekt symboliczny – to niemalże traktat, przypowieść o tym, gdzie jest miejsce dla sztuki w życiu człowieka, co sztuka potrafi zrobić z artystą, czy należy się temu poddać, czy z tym walczyć – tak opowiada o pracy przy "Wenus w futrze". Ta niezwykła adaptacja broadwayowskiej sztuki Davida Ivesa inspirowanej nowelą pod tym samym tytułem autorstwa Leopolda von Sacher-Masocha to już drugi filmowy projekt, w jakim wystąpił razem z Emmanuelle Seigner. Sześć lat wcześniej zagrali w obsypanym nagrodami wzruszającym dramacie biograficznym Juliana Schabla "Motyl i skafander". Amalric wcielił się w nim w postać Jeana-Dominique Bauby, redaktora francuskiego magazynu „Elle”, który w wieku 43. lat zostaje sparaliżowany w wyniku udaru i do komunikowania się z bliskimi może posługiwać się jedynie lewym okiem. 


Mathieu Amalric w filmie "Wenus w futrze". Fot. Monolith Films.


Jednak już jako nastolatek chciał przede wszystkim być reżyserem, a nie aktorem. Byłem asystentem reżysera, montażysty, wreszcie sam zaczął kręcić filmy. Za swoje ostatnie dzieło, w którym sam też zagrał – "Tournee" – dostał nawet nagrodę za reżyserię na festiwalu w Cannes. Grany przez niego Joachim to były producent filmowy, który po latach spędzonych w Ameryce wraca z zespołem striptizowym do Paryża… Amalric miał już wtedy na swoim koncie wiele kreacji, ale aktorem został przez przypadek. Jego pierwszą znacząca rolą był występ w filmie Arnaud Deplaichaina „O co chodzi w seksie?". Dostał za nią Cezara. Dwie pozostała statuetki Francuskiej Akademii Filmowej otrzymał za role w filmach: „Królowie i królowa” oraz wspomniany już "Motyl i skafander".


MZ
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  9.11.2013
Zobacz również
Weronika Rosati w nocnym klubie
"Wenus w futrze" w pełnej krasie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll