PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
FILMOTEKA SZKOLNA
  31.10.2011

W czasach, gdy po Ziemi chodziły mamuty, wiodącym amantem polskiego kina był Zbyszek Cybulski. W filmie „Popiół i Diament” mamy okazję zobaczyć, jak namiętnie całował i jak marnie zginął.

Kochały się w nim Francuzki, kochały się w nim Polki, pół nastoletniej Europy wieszało sobie jego plakaty nad łóżkiem. Otacza go tragiczne legenda: żył intensywnie, umarł młodo, pod kołami pociągu, do którego próbował wsiąść w ostatniej chwili. Obdarzony ponadczasowym wdziękiem, pomimo niemodnej już fryzury Cybulski spokojnie mógłby konkurować z Orlando Boomem, Joshem Harnettem czy innymi współczesnymi gwiazdorami wielkiego ekranu.

W filmie Andrzeja Wajdy, wyprodukowanym w 1958 roku, Zbyszek Cybulski gra rolę Maćka Chełmickiego - mordercy, ale specyficznego: w przeciwieństwie do Leona Zawodowca eliminuje ludzi nie dla pieniędzy, lecz z przyczyn ideologicznych. Właśnie skończyła się wojna. Partyzanci walczą z komunistami o to, jaka ma być wolna Polska. Czym żyje młodzież? Zabiera się do robotniczo-chłopskiej walki o socjalistyczną przyszłość. Widzimy, jak robiło się karierę te 60 lat temu: chłopaki idą do fabryki albo próbują sił w wyścigu szczurów przy dyrektorach i ministrach. Niektórzy – jak Maciek – próbują jeszcze przepchnąć historię Polski na inne tory. Jak? Tak jak potrafią, jak się to robiło przez całą wojnę: strzelając do ludzi. Widzimy brutalny świat sprzed epoki stażów studenckich, korporacji i długoletnich kredytów mieszkaniowych.


 Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda, fot. Filmoteka Szkolna - PISF

Maciek jest przedstawicielem pokolenia straconego: zanosi się ponurym śmiechem, gdy jego przyjaciel i podwładny wznosi toast „Ale my żyjemy!”. Jako partyzant, tuła się od zadania do zadania, wykonując wyroki na kolejnych partyjnych notablach. Zabija z satysfakcją, z uśmiechem, bez nadziei. Do czasu, gdy w barze poznaje Krysię. Z nią mógłby się nie tylko przytulać, ale i skręcić w stronę stabilizacji, może nawet studiować na Politechnice. Musi sobie zadać pytanie: co po nim zostanie, na co warto poświęcić życie? W tamtych czasach pytanie to miało sens krwisty i dosłowny; dziś jednak też jest aktualne, dla człowieka kończącego szkołę, wybierającego drogę kariery.

Można oglądać„Popiół i diament, żeby delektować się siłą wyrazu symboli albo metaforami historii. Można po to, żeby zobaczyć, jak podrywało się po wojnie i jak całował Cybulski. A przy okazji, jest okazja, by zobaczyć świat po końcu świata i zmierzyć się z myślą: jak to fajnie, że urodziliśmy się odrobinę później…
 

 Ten film znajdziesz w swojej bibliotece szkolnej.

 
Jeśli nie znalazłeś, skontaktuj się z Filmoteką Szkolną: filmoteka@pisf.pl
 

 

Katarzyna Wasilewska
informacja własna / Filmoteka Szkolna / PISF
Ostatnia aktualizacja:  14.11.2011
Zobacz również
Filmowe wagary - "Zezowate szczęście"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll