PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
FESTIWALE POLSKIE I ZAGRANICZNE
  14.12.2013
Otwarty w roku 1972 festiwal postawił sobie za zadanie propagowanie filmów awangardowych i niekomercyjnych z krajów rzadko obecnych na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza debiutów.


Festiwal w Rotterdamie, fot. IFFR

Początkowo przeważały tu produkcje z Dalekiego Wschodu. Prawdziwa kariera Rotterdamu rozpoczęła się w latach 80. pod kierownictwem Huberta Balsa. W programie pojawiły się filmy o kulturze, artystach, wzajemnych stosunkach między sztukami. Rotterdam nie gardził powtarzaniem pozycji, które uprzednio zostały zaprezentowane na innych festiwalach.

Nazwisko Huberta Balsa stało się głośne dzięki powołanej przez niego w 1992 roku instytucji CineMart. Poszukuje ona interesujących scenariuszy, aby przedstawić je potencjalnym producentom lub współproducentom. W 2012 roku specjalna komisja wybrała w tym celu 35 nadesłanych z całego świata tekstów. Filmy powstałe przy udziale Hubert Bals Fund są potem ze słuszną satysfakcją wyświetlane podczas festiwalu. Niejako dla uwierzytelnienia swoich ofert, festiwal proponuje niekiedy wybranemu filmowcowi realizację krótkiej etiudy dla zademonstrowania jego praktycznego opanowania warsztatu. W roku 1993 możliwość taką miała Magdalena Łazarkiewicz. Dziś, gdy kryzys jeszcze bardziej utrudnił realizację filmów sfinansowanych całkowicie w ramach jednego europejskiego państwa, są to działania niezwykle ważne.

Festiwal odbywa się w Holandii, czyli w kraju, który jest siedzibą haskiego Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości. Nieprzypadkowo więc właśnie tutaj zrodził się pomysł agencji, która rejestruje w skali światowej przypadki naruszania praw człowieka w kinematografii: drastycznych ingerencji cenzury, prześladowań i szykan twórców za ich przekonania, gwałcenie praw pracowniczych, itd. Rotterdam dokłada starań, by filmy ocenzurowane wyświetlać w ich pierwotnej wersji, a przede wszystkim - udostępniać publiczności filmy zakazane w kraju ich powstania. Podczas 42. edycji zostanie pokazana np. retrospektywa niezależnego kina irańskiego. Od 2007 roku funkcję dyrektora festiwalu piastuje Rutger Wolfson.

Rotterdam długo obywał się bez jury i nagród. Wprowadził je jednak w 1995 roku. Nagrody Tygrysa zwykle są przyznawane ex aequo trzem debiutom lub drugim filmom. Niestety, do tej pory żaden film polski nie doczekał się tego wyróżnienia, co jest zapewne związane z pewnym niedocenianiem u nas tej ambitnej i rosnącej w znaczenie imprezy.

Nagrody Tygrysa zdobyły filmy znane również z naszych ekranów, takie jak: "Guzikowcy" Petra Zelenki, "Suzhou" Lou Ye czy "Z miłością" Lilia Larisy Sadiłowej.


Jerzy Płażewski
Magazyn Filmowy SFP, 23, 2013
Ostatnia aktualizacja:  15.12.2013
Zobacz również
Historia Festiwalu w Montrealu
Historia festiwali - Stambuł
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll