PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
FESTIWALE POLSKIE I ZAGRANICZNE
  13.09.2011
FESTIWALE KRAJOWE
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych
Termin festiwalu: maj
Miejsce: Gdynia
Realizator: Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni


 36 FPFF w Gdyni, fot. SFP
Festiwal jest najważniejszym przeglądem polskiej kinematografii. Jury wyłania najlepszy film fabularny, wyprodukowany w ciągu roku od poprzedniego festiwalu, któremu przyznaje Wielką Nagrodę „Złotych Lwów”, odbieraną przez reżysera i producenta.
Pomysł festiwalu zrodził się w latach 60-tych i 70-tych, w okresie dynamicznego rozwoju polskiego filmu. Środowisko filmowe dostrzegało potrzebę oceny i nagradzania bieżącego dorobku rodzimej kinematografii, a także stworzenia swoistego święta polskiego kina. Liczne rozmowy z władzami komunistycznymi doprowadziły w 1974 r. do zorganizowania pierwszego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Na miejsce pokazów wybrano Sopot i Gdańsk, bo jak uważano: „Festiwal powstał z marzenia, aby pokazać sobie i „światu”, że nasze kino nadal jest ważne (...). A Trójmiasto, ze swoją ruchliwością, ogromną liczbą mieszkańców i turystów, świetnie się do tego nadawało”. Pod koniec lat 70-tych FPFF zadomowił się w Gdańsku, a od 1987 r. odbywa się w Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Tytuły nagradzane „Złotymi Lwami” podczas pierwszych festiwali stworzyły klasykę polskiego kina: „Potop” Hoffmana (1974), „Noce i dnie” Antczaka i „Ziemia obiecana” Wajdy (1975), w 1978 r. „Pasja” Różewicza i „Bez znieczulenia” Wajdy.  W 1979 r. nagrodzono „Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego, w 1980 r. „Paciorki jednego różańca” Kutza, rok później „Gorączkę” Agnieszki Holland.
Niezwykle istotnym punktem FPFF, okazały się Fora Stowarzyszenia Filmowców Polskich, będące okazją do wymiany myśli i dialogu twórców z władzami komunistycznymi. Filmowcy solidarnie reagowali na wszelkie intrygi polityczne i próby ingerencji w werdykt jury (np. 1977 r. kiedy władza, chcąc skłócić filmowców, przyznała główną nagrodę „Barwom ochronnym” Zanussiego, pomijając przy tym „Człowieka z marmuru” Wajdy. Zanussi nie odebrał nagrody, impreza została przez środowisko zbojkotowana, a dziennikarze swoją nagrodę – cegłę – wręczyli Wajdzie na schodach siedziby Festiwalu).
Pod koniec lat 70. XX wieku, właśnie podczas FPFF ujawnił się nurt, który Janusz Kijowski podczas Forum SFP nazwał „Kinem moralnego niepokoju”.
W latach 90. na festiwalu zaczęły pojawiać się filmy produkowane przez firmy prywatne. Coraz mocniejszą pozycję producenta filmowego prezentowała Telewizja Polska, a od połowy lat 90-tych także Canal , ceniony koproducent wielu filmów fabularnych.
Największym wydarzeniem końca lat 90-tych okazał się film „Dług” Krzysztofa Krauze, który otrzymał Złote Lwy, wygrywając z „Ogniem i mieczem” Hoffamana.
W ostatniej dekadzie nagradzano filmy, które mierzyły się ze współczesną polską rzeczywistością („Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” Zanussiego, „Cześć Tereska” Glińskiego, „Dzień świra” Koterskiego, „Komornik” Falka, „Plac Zbawiciela” małżeństwa Krauze ). Coraz bardziej widoczne były autorskie filmy młodych reżyserów: „Patrzę na ciebie Marysiu” Barczyka, „Bellissima” Urbańskiego, „Portret podwójny” Fronta, „Głośniej od bomb”, „Edi” Trzaskalskiego, „Moje miasto” Lechkiego czy w końcu obsypane nagrodami „Zmruż oczy” Andrzeja Jakimowskiego. W 2003 i 2004 roku, rok po roku „Złote Lwy” otrzymały filmy debiutantów: „Warszawa” Dariusza Gajewskiego i „Pręgi” Magdaleny Piekorz.
Od 2002 r. podczas FPFF odbywa się konkurs kina niezależnego, a w ostatnich latach również konkurs etiud studenckich. Dodatkowo od 2004 r. organizowany jest cykl „Gdynia dzieciom”. W 2010 roku festiwal zmienił termin z wrześniowego na majowy.
Komitet organizacyjny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni tworzą: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Samorząd Województwa Pomorskiego, Gmina Gdynia. Współorganizatorami są: Telewizja Polska S.A., Telekomunikacja Polska S.A., CANAL Cyfrowy Spółka z o. o.
Realizatorem Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest założona w 2005 r. Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni.

Kontakt:
Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni
Biuro Organizacyjne FPFF
ul. Folwarczna 2
81-547 Gdynia
tel.: 058 621 15 09 lub 058 621 15 39
fax: 058 621 15 83
e-mail: biuro@festiwalgdynia.pl
 http://www.fundacjafilmowa.pl/
 http://www.fpff.pl/

Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych - Młodzi i Film
Organizator: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
Producent Festiwalu: Centrum Kultury „105” w Koszalinie
Miejsce: Koszalin
Termin festiwalu: wrzesień




29 edycja Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film", fot. SFP


Festiwal jest miejscem konfrontacji i promocji sztuki filmowej najzdolniejszych młodych twórców. Jak zaznaczają organizatorzy, jego formuła i misja to: „sztuka filmowa o młodych, dla młodych i przez młodych uprawiana”.
Festiwal jest jednym z ważniejszych wydarzeń w tradycji polskich imprez filmowych. Jego historia sięga 1973 r., kiedy w ramach I Międzynarodowych Spotkań Filmowych „Młodzież na ekranie”, w kinach Koszalina, Mielna i Ustronia Morskiego odbyły się pokazy filmów fabularnych i telewizyjnych z Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Grand Prix „Wielki Jantar 73” otrzymał wówczas film Krzysztofa Zanussiego „Iluminacja”. Choć podczas pierwszej edycji Festiwal nie miał jeszcze charakteru konkursu, już wtedy wyróżniał się tematyką młodzieżową. Rok później, Koszalińskie Spotkania Filmowe przyjęły obecną nazwę – Młodzi i Film. Stopniowo krystalizując swoją formułę, Festiwal odbywał się nieprzerwanie do 1989 r. W programie pojawiły się etiudy studenckie, seminaria o filmie dla nauczycieli oraz przegląd, a z czasem konkurs polskich debiutów filmowych; one właśnie nadały Festiwalowi główny kierunek. Rolę jurora pełniło wówczas pięciuset osobowe forum, które drogą plebiscytu wybierało i nagradzało najlepsze filmy. Główne nagrody zdobyły wówczas m.in.: „Personel” Krzysztofa Kieślowskiego (1976), „Aktorzy prowincjonalni” Agnieszki Holland (1979), „Wahadełko” Filipa Bajona (1981), „Krzyk” Barbary Sass (1983), czy „Ostatni dzwonek” Magdaleny Łazarkiewicz (1989).
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów koszalińskiego Festiwalu stały się dyskusje „Szczerość za szczerość”, prowadzone przez Zygmunta Kałużyńskiego.
Po dziesięcioletniej przerwie, w 1999 r. Koszalińskie Spotkania Filmowe – Młodzi i Film, powróciły z dwoma konkursami – międzynarodowym i polskim. Wznowiono także dyskusje z twórcami „Szczerość za szczerość”. Choć w 2000 r. zawieszono konkurs (odbył się tylko przegląd debiutów filmowych), w 2001 r. XX Koszalińskie Spotkania Młodych przyjęły nazwę Międzynarodowego Festiwalu Debiutów. Do jego programu weszły także etiudy studentów ze szkół filmowych z Łodzi i Katowic, dla których zorganizowano osobny konkurs.
Od 2007 r. Festiwal ma krajową formułę opracowaną przez Dyrektora Programowego Festiwalu, Jerzego Kapuścińskiego. Jego podstawę stanowią dwa konkursy: pełnometrażowych i krótkometrażowych polskich debiutów (animacji, dokumentów, fabuł). Filmy konkursowe ocenia profesjonalne jury. Każdy pokaz zakończony jest dyskusją „Szczerość za szczerość”, prowadzoną przez młodych krytyków.
Ponadto w programie Festiwalu znajdują się pokazy specjalne, sekcja zagraniczna (najciekawsze debiuty zagraniczne) oraz imprezy towarzyszące (koncerty, debaty, konferencje, konkursy na najciekawsze debiuty dekady).
Jak zaznaczają organizatorzy, impreza cieszy się rosnącą popularnością – w dwudziestej szóstej edycji wzięło udział blisko 16 tysięcy widzów. Festiwal otrzymał też nominację do I i II edycji nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,  oraz Nagrodę PISF za najlepszą krajową imprezę filmową w 2010 r.

Kontakt:
Centrum Kultury 105 w Koszalinie
Biuro Festiwalu
Ul. Zwycięstwa 105
75-001 Koszalin
tel. (94) 347 57 03
http://www.mlodziifilm.pl/

Ińskie Lato Filmowe
Organizator: Stowarzyszenie „Ińskie Lato Filmowe”, Gmina i Miasto Ińsko, Stopklatka.pl
Miejsce: Ińsk
Termin festiwalu: sierpień

Ińskie Lato Filmowe jest jednym z najstarszych festiwali filmowych w Polsce. Odbywa się w Ińsku, miejscowości położonej na terenie Ińskiego Parku Krajobrazowego. Jego głównym założeniem jest promocja filmów artystycznych, zwłaszcza z Europy Wschodniej, kina młodych twórców, a także produkcji kina światowego, dotykających tematu odrębności kulturowej.
Pierwsze Ińskie Lato Filmowe odbyło się w 1973 r. jako inicjatywa trzech animatorów kultury: Bohdana Kowalskiego, Donalda Paszkiewicza i Kazimierza Deca. Impreza miała wówczas profil komediowy. Kolejną edycję poszerzono o seanse studyjne.
Od pierwszych lat istnienia Festiwalu, w jego programie znalazły się filmy wizjonerów europejskiego kina, m.in.: Viscontiego, Saury, Bergmana, czy Bunuela. Na stałe wpisały się też nazwiska czołowych polskich reżyserów m.in.: Agnieszki Holland, Jerzego Kawalerowicza, Jana Jakuba Kolskiego, Roberta Glińskiego, Macieja Drygasa, Jerzego Hoffmana i Krzysztofa Zanussiego.
Tradycją imprezy stały się pokazy najnowszych filmów polskich i spotkania z twórcami. Oprócz filmów artystycznych, prezentowane są też najciekawsze w sezonie komedie, bajki, i filmy dla dzieci; osobne miejsce zajmuje film dokumentalny i animacja. Podczas Festiwalu własny wybór filmów prezentują również zapraszani przedstawiciele dwóch innych festiwali, a także europejskich szkół filmowych.
Podczas Ińskiego Lata Filmowego przyznawane są nagrody – dla najlepszego filmu polskiego, najlepszego filmu zagranicznego, a także nagroda za całokształt twórczości.

Od 31. edycji Festiwal organizowany jest przy szczególnym udziale Internetowego Serwisu Filmowego Stopklatka.pl.         

Kontakt:
Stowarzyszenie „Ińskie Lato Filmowe”
Internetowy Serwis Filmowy Stopklatka.pl
pl. Orła Białego 1
70-562 Szczecin
tel. (0-91) 464 62 90
e-mail: ilf@stopklatka.pl
e-mail: lew@stopklatka.pl

Festiwal filmowy i artystyczny Lato Filmów
Organizator: Fundacja Działań Artystycznych i Filmowych „Ruchome Obrazy”
Miejsce: Warszawa
Termin festiwalu: lipiec

Festiwal poświęcony jest sztuce scenopisarstwa. Od 1995 odbywał się w Kazimierzu Dolnym, w 2005 r. przeniesiony został do Torunia, a w 2008 r. do Warszawy. Prezentuje filmy fabularne i dokumentalne z Polski i zagranicy. Główną częścią konkursową festiwalu jest Międzynarodowy Konkurs na Film z Najlepszym Scenariuszem, podczas którego przyznawane są statuetki „Złotego Pióra”.  Obok niego odbywa się m.in. Konkurs Kina Niezależnego i Etiud Studenckich, a także przeglądy światowej kinematografii i retrospektywy.
Szczególnym punktem imprezy jest coroczna prezentacja dorobku wybitnych polskich scenarzystów, połączona z przyznaniem honorowej nagrody „Pióro Mistrza”, za całokształt osiągnięć scenopisarskich. Jej laureatami byli m.in. Tadeusz Konwicki, Stanisław Różewicz i Józef Hen.
W 2008 r. po raz pierwszy w ramach Festiwalu odbył się Script Festiwal – spotkanie zawodowych scenarzystów, mistrzów zawodu, pisarzy, jak również osób początkujących i studentów.

Kontakt:
Fundacja Działań Artystycznych i Filmowych „Ruchome Obrazy”
ul. Pasaż Ursynowski 1/111
02-784 Warszawa
tel./fax (22) 405 41 46
festiwal@latofilmow.pl
http://www.latofilmow.pl/


Letnia Akademia Filmowa
Organizator: Stowarzyszenie Filmowe CinéEuropa
Miejsce: Zwierzyniec
Termin festiwalu: sierpień

Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu jest wydarzeniem promującym kino niekomercyjne (zwłaszcza europejskie), a przede wszystkim upowszechniającym wiedzę o filmie. Odbywa się w Zwierzyńcu, miejscowości położonej na terenie Roztoczańskiego Parku Narodowego.
Impreza organizowana jest od 2000 r. Elementem decydującym o jej specyfice jest komponowany corocznie program. Wyselekcjonowane filmy, prezentowane są zarówno w stałych cyklach (m.in.: „Filmy w Sieci” zawierającym filmy artystyczne z repertuaru kin, „W polskim obiektywie” – wyborze filmów dających obraz współczesnej polskiej rzeczywistości czy „Filmowe remanenty” prezentującym filmy z zaprzyjaźnionych festiwali filmowych – Etiuda&Anima, Rozstaje Europy czy Planet Doc Review), jak i w specjalnych blokach poszczególnych edycji (w 2008 r. m.in. „Cygańskie wersety” – dedykowanym pamięci znanej romskiej poetki, Papuszy, ukazującym cygańskie motywy w kinie światowym i prezentującym twórczość reżysera Tony’ego Gatlifa). Ponadto Letnia Akademia Filmowa corocznie prezentuje kino węgierskie, kinematografie krajów ościennych, a także retrospektywy autorskie ( w 2008 r. duńskiej reżyserki Lone Scherfig, Piotra Łazarkiewicza czy François Truffaut).
Ważnym punktem programu imprezy są spotkania dyskusyjne, wykłady i warsztaty krytyki filmowej. Jak zaznaczył Andrzej Kołodyński (w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez dziennikarkę gazety festiwalowej „Filmowy Zwierzyniec”), właśnie nachylenie edukacyjne, nastawienie na przekazanie rzetelnej wiedzy o filmie, stanowi o wyjątkowości Letniej Akademii Filmowej.
Projekcje filmowe odbywają się w kilku miejscach Zwierzyńca, m.in. w nowopowstałym kinie „Jowita” – nazwanym na cześć bohaterki filmu Janusza Morgensterna, przyjaciela LAF.
Letnia Akademia Filmowa uhonorowana została Nagrodą Filmową 2008 w kategorii „krajowe wydarzenie filmowe”, przyznawaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Impreza współorganizowana jest przez Filmotekę Narodową, Sieć Kin Studyjnych, Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych, DKF „Bariera”, ACK „Chatka Żaka” UMCS, Zwierzyniecki Ośrodek Kultury i Rekreacji oraz Urząd Miasta i Gminy w Zwierzyńcu.

Kontakt:
Stowarzyszenie Filmowe CinéEuropa
ul. Radziszewskiego 16 pok. 14,
20-031 Lublin,
tel. (81) 53-332-01 w. 150, fax (81) 53-332-01 w.115
cineeuropa@umcs.lublin.pl
promocja@laf.net.pl
http://www.laf.net.pl

Lubuskie Lato Filmowe
Organizator: Klub Kultury Filmowej
Miejsce: Lublin
Termin festiwalu: czerwiec/lipiec

Lubuskie Lato Filmowe – Łagów jest jednym z najstarszych, ogólnopolskich festiwali filmowych. Istnieje od 1969 r.; z nim też łączą się początki najważniejszej polskiej imprezy filmowej – Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Jednak w odróżnieniu od oficjalnego, uroczystego Festiwalu w Gdyni, organizatorzy Lubuskiego Lata Filmowego starali się zachować jego odrębny, zakulisowy charakter.
Tym, co od samego początku charakteryzowało festiwal, była atmosfera swobodnych dyskusji, towarzyszących projekcjom filmowym. Jego uczestnicy spotykali się z twórcami, a kino stanowiło punkt wyjścia do rozmów i wolnego wypowiadania myśli. Festiwal wyłaniał także najlepsze polskie filmy. Laureatem pierwszej edycji w 1969 r. został film Andrzeja Wajdy „Wszystko  na sprzedaż”. Nagrodę tę przyznało jury pod przewodnictwem Jerzego Płażewskiego.
W 1999 r. Lubuskie Lato Filmowe zyskało rangę festiwalu międzynarodowego. Impreza skoncentrowała się na prezentacji kina krajów postkomunistycznych, zwłaszcza mało znanej kinematografii krajów sąsiednich: czeskiej, słowackiej, rosyjskiej, ukraińskiej, litewskiej, niemieckiej ale także łotewskiej, austriackiej, estońskiej i węgierskiej. Szczególnego znaczenia nabrało samo miejsce Festiwalu – Łagów, położony w połowie drogi między Berlinem a Poznaniem.
Corocznie w ramach Lubuskiego Lata Filmowego organizowany jest konkurs, w którym startują specjalnie zaproszone filmy pełnometrażowe. Filmy oceniane są przez jury (obecnie pod przewodnictwem Feliksa Falka), które przyznaje trzy główne nagrody: „Złote Grono”, czyli Grand Prix Festiwalu, a także Grono Srebrne i Brązowe. W 2007 r. po raz pierwszy wręczono „Brylantowe Grono” za całokształt twórczości. Laureatem nagrody został Marcel Łoziński.
Filmy prezentowane podczas Festiwalu zaliczają się do kina artystycznego i autorskiego, stroniącego od taniej rozrywki i łatwych rozwiązań. Stanowią raczej wybór obrazów, których twórcy podejmują odważną refleksję o życiu i współczesnym świecie. Każdej edycji towarzyszy też hasło przewodnie – w trzydziestej siódmej edycji było nim: „Historia. Prawda i pojednanie”; w programie znalazły się m.in. filmy o węgierskiej rewolucji w 1956 r. i nagrodzone Oscarem „Życie na podsłuchu” Floriana Henckela von Donnersmarcka.
Jednym z ważniejszych elementów Festiwalu pozostało Forum Lubuskiego Lata Filmowego, będące miejscem dyskusji nad aktualnymi problemami kina. Do udziału w nim organizatorzy zapraszają nie tylko twórców z krajów uczestniczących w Festiwalu, krytyków, ale także przedstawicieli klubów filmowych. Od 1991 r., z pomocą organizatorów Lubuskiego Lata Filmowego, ruszył bliźniaczy Festiwal debiutów w niemieckim Cottbus, a od 1993 r., również w Těrlicach na Zaolziu.
Dyrektorem Programowym Festiwalu Lubuskie Lato Filmowe – Łagów jest Tadeusz Sobolewski.
Z przyczyn niezależnych od organizatorów, przypadająca na 2008 r. trzydziesta ósma edycja Festiwalu, nie odbyła się.

Kontakt:
Klub Kultury Filmowej
ul. Kazimierza Wielkiego 21
65-047 Zielona Góra
Adres do korespondencji:
Skrytka pocztowa nr 1
65-903 Zielona Góra 3
e-mail: llf@llf.pl
http://www.llf.pl/

Festiwal Kina Amatorskiego i Niezależnego KAN
Organizator: Zrzeszenie Studentów Polskich
Miejsce: Wrocław
Termin festiwalu: KWIECIEŃ

Festiwal prezentuje twórczość amatorów i niezależnych twórców profesjonalnych. Pierwsza edycja imprezy odbyła się w 2000 r., podczas studenckich Juwenaliów we
Wrocławiu. Pomyślana została jako akcja promocyjna, skierowana do studentów wrocławskich uczelni. Zainteresowanie Festiwalem jednak znacznie  przekroczyło oczekiwania organizatorów.
Od drugiej edycji głównym punktem programu KAN stał się Konkurs Filmów Polskich. Jury (do którego zapraszani byli m.in. Jacek Petrycki, Jerzy Płażewski, Grażyna Torbicka i Sławomir Idziak) najlepszym obrazom przyznaje Złotą, Srebrną i Brązową „KANewkę”. Przyznawane są także nominacje do Offskarów. Od 2007 r. w ramach rozwijającej się współpracy z partnerami zagranicznymi, odbywa się Konkurs Best Foreign Film, wyłaniający najlepszy spośród filmów nadsyłanych z całego świata.
Festiwalowi towarzyszą pokazy specjalne, prezentacje amatorskiej i niezależnej twórczości filmowej innych krajów m.in. Węgier, Chorwacji, Holandii czy Francji. Najlepsze filmy poprzednich edycji prezentowane są w innych miastach, a także podczas zagranicznych festiwali filmowych. Wizytówką Festiwalu stała się specjalnie projektowana scenografia.
Honorowym patronem Festiwalu jest m.in. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kontakt:
Zrzeszenie Studentów Polskich Rada Okręgowa we Wrocławiu
Festiwal KAN
ul. Kościuszki 34
50-012 Wrocław
telefon: (071) 799 45 61
fax: (071) 343 85 84
e-mail: kan@kan.art.pl
http://www.kan.art.pl/

Ogólnopolski Festiwal Autorskich Filmów Animowanych OFAFA
Organizator: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Urząd Miasta Krakowa, Dom Kultury „Podgórze”, Kinoteatr „Wrzos”, Dyskusyjny Klub Filmowy „Klatka”
Miejsce: Kraków
Termin festiwalu: grudzień

Festiwal jest w całości poświęcony polskiemu, autorskiemu filmowi animowanemu. Odbywa się od 1993 r. w Krakowie i stanowi coroczne podsumowanie rodzimej produkcji w dziedzinie animacji.
Główną częścią OFAFA są trzy równolegle przeprowadzane konkursy: dla twórców profesjonalnych, dla studentów wyższych szkół filmowych i plastycznych oraz dla amatorów. Uczestnicy mogą zgłaszać filmy autorskie (w których reżyser jest autorem co najmniej drugiego działania twórczego – scenariusza, scenografii, animacji, muzyki czy zdjęć), zrealizowane w dowolnej technice animacji. Pod uwagę brane są także filmy kombinowane, w których animacja stanowi 50 % filmu.
Najlepszy, zdaniem jury, profesjonalny film otrzymuje „Złotą Kreskę”, zaś „Srebrną Kreskę” film odznaczający się szczególnymi walorami artystycznymi. W tym samym konkursie przyznawana jest także „Brązowa Kreska” za indywidualne osiągnięcie artystyczne. W konkursach dla studentów i twórców nieprofesjonalnych najlepsze prace otrzymują Grand Prix oraz Nagrodę Główną; Jury przyznaje w nich także swoją nagrodę za indywidualne osiągnięcia artystyczne.
Laureatami dotychczasowych edycji Festiwali byli m.in.: Jerzy Kucia, Piotr Dumała, Zbigniew Kotecki, Krzysztof Kiwerski, a także Tomasz Bagiński.
Zgodnie z założeniem organizatorów, OFAFA jest miejscem spotkania twórców polskiego filmu animowanego. Oprócz konkursu, w ramach Festiwalu odbywają się przeglądy historyczno-tematyczne najwybitniejszych filmów polskiego kina animowanego, retrospektywy mistrzów animacji, wystawy projektów plastycznych i graficznych, spotkania z wybitnymi twórcami i koncerty muzyki filmowej. Od pięciu lat działa również forum dyskusyjne na temat kondycji i przyszłości filmu autorskiego. Biorą w nim udział twórcy, przedstawiciele wytwórni, Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz mediów (w tym TVP).

Kontakt:
Biuro Festiwalowe
Kinoteatr „Wrzos”
ul. Zamoyskiego 50
30-523 Kraków
Tel. (12) 656 10 50
tel./fax: (12) 656 45 43
e-mail: ofafa@poczta.onet.pl, festiwal@ofafa.pl
 
Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej Prowincjonalia
Organizator: Studio Media Film
Miejsce: Września
Termin festiwalu: luty

Prowincjonalia są festiwalem prezentującym polskie filmy o tematyce wiejskiej i małomiasteczkowej, a także kino artystyczne, w którym dominuje świat prostych, uniwersalnych wartości. Jednym z głównych celów wyznaczonych przez organizatora, jest promocja polskiego filmu – fabularnego, dokumentalnego i telewizyjnego – odznaczającego się walorami humanistycznymi i wysokim poziomem artystycznym. Twórcą Festiwalu jest Rafał Górecki, zaś jego patronem duchowym „Jańcio Wodnik”, bohater filmu Jana Jakuba Kolskiego.
Festiwal organizowany jest od 1994 r. Początkowo miał swoją siedzibę w Słupcy, a obecnie odbywa się we Wrześni w Kinie „Trójka”. Główną częścią festiwalu są pokazy konkursowe. Statuetkę „Jańcio Wodnika” otrzymuje reżyser najlepszego filmu fabularnego, odtwórcy najlepszej roli kobiecej i męskiej, autor zdjęć, muzyki, a także twórca najlepszego dokumentu i krótkometrażowego filmu fabularnego. Przewidziana jest również nagroda publiczności za największe odkrycie/wydarzenie Festiwalu, nagroda dziennikarzy i organizatorów. Oprócz konkursu program Prowincjonaliów obejmuje także pokazy specjalne, retrospektywy i spotkania twórców z publicznością. Szczególnie cenne są dwa cykle filmowe włączone do Festiwalu podczas IX edycji – „Prowincje świata”, cykl prezentujący dzieła z różnych obszarów kulturowych (m.in. z Kenii, Hiszpanii, Meksyku, Chin) oraz „Porozmawiajmy o przeszłości”, cykl ukazujący kino niezależne i etiudy studentów szkół filmowych.
Cechą szczególną imprezy jest otwarcie na kino niskobudżetowe. Jak zaznacza organizator, to właśnie od Prowincjonaliów rozpoczęła się przygoda festiwalowa takich filmów jak: „Anioł w Krakowie” czy „Zmróż oczy”. Imprezę charakteryzuje także kameralna i przyjazna atmosfera, ceniona zwłaszcza przez zapraszanych corocznie, specjalnych gości. Wśród nich znaleźli się m.in.: Kazimierz Kutz, Krzysztof Zanussi, Kazimierz Karabasz, Paweł Łoziński i Krzysztof Krauze. Do tradycji Prowincjonaliów należy także przyznawanie nagrody honorowej za całokształt twórczości. Jej laureatami są m.in. Jan Jakub Kolski, Franciszek Pieczka, Andrzej Kondratiuk, Marcel Łoziński, Stanisław Tym i Maja Komorowska.

Kontakt:
Biuro Organizacyjne
Studio Media Film
Os. Piastowskie 113/8
61-166 Poznań
tel./fax (61) 868-82-06
kom. 604 176 793
mediafilmstudio@wp.pl
http://www.prowincjonalia.com.pl/
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Najważniejsze festiwale filmowe w Polsce cz. IV
Najważniejsze festiwale filmowe w Polsce cz. I
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll