Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Todd Solondz
URODZONY: 15 listopad 1959, Newark, New Jersey
Filmografia
PION REŻYSERSKI (7)
2011
Czarny koń
Reżyser
2009
Życie z wojną w tle
Reżyser
2006
Cinema16: American Short Films (Wideo)
Reżyser
2004
Palindromy
Reżyser
2001
Opowiadanie
Reżyser
1998
Happiness
Reżyser
1995
Witajcie w domu dla lalek
Reżyser
SCENARIUSZ (6)
2011
Czarny koń
Scenariusz
2009
Życie z wojną w tle
Scenariusz
2004
Palindromy
Scenariusz
2001
Opowiadanie
Scenariusz
1998
Happiness
Scenariusz
1995
Witajcie w domu dla lalek
Scenariusz
AKTOR (1)
1988
Poślubiona mafii
Reporter
PRODUKCJA (1)
1995
Witajcie w domu dla lalek
Producent
Opis
Urodzony w 1959 roku w Newark w stanie New Jersey, Todd Solondz jest uznawany za jednego z najbardziej oryginalnych twórców amerykańskiego kina niezależnego. Zaczynał w branży jako posłaniec pracujący dla Gildii Amerykańskich Scenarzystów. Mało brakowało, a pierwsze reżyserskie niepowodzenia doprowadziłyby Solondza do zrezygnowania z kariery artystycznej. Po pełnometrażowym debiucie fabularnym „Fear, Anxiety and Depression” z 1989 roku zamilkł na sześć lat, by wrócić filmem „Witaj w domku dla lalek”.
Film ten nie tylko zdobył mu uznanie w branży oraz kilka prestiżowych nagród (festiwale Sundance i w Berlinie), ale także ustalił styl reżyserski. Jego kolejne produkcje, z „Happiness” z 1998 roku na czele, cechowały się gorzkim poczuciem humoru, prowokacyjną treścią, brakiem wiary w jednostkę ludzką, a także wnikliwą analizą psychologiczną bohaterów. Ostatnie dwa obrazy Solondza, „Życie z wojną w tle” z 2009 roku oraz „Czarny koń” z 2011 roku, oba nominowane do weneckiego Złotego Lwa, okazały się bardziej zaangażowane społecznie. W 2011 roku twórca odebrał osobiście nagrodę Indie Star Award na wrocławskim American Film Festival.
Film ten nie tylko zdobył mu uznanie w branży oraz kilka prestiżowych nagród (festiwale Sundance i w Berlinie), ale także ustalił styl reżyserski. Jego kolejne produkcje, z „Happiness” z 1998 roku na czele, cechowały się gorzkim poczuciem humoru, prowokacyjną treścią, brakiem wiary w jednostkę ludzką, a także wnikliwą analizą psychologiczną bohaterów. Ostatnie dwa obrazy Solondza, „Życie z wojną w tle” z 2009 roku oraz „Czarny koń” z 2011 roku, oba nominowane do weneckiego Złotego Lwa, okazały się bardziej zaangażowane społecznie. W 2011 roku twórca odebrał osobiście nagrodę Indie Star Award na wrocławskim American Film Festival.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024