PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Martin Šulík
Filmografia
 SCENARIUSZ (6)
2011
Cygan
Scenariusz
2005
Słoneczne miasto
Scenariusz
2004
Wizje Europy
Scenariusz
2000
Pejzaż
Scenariusz
1997
Orbis Pictus
Scenariusz
1995
Ogród
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (6)
2011
Cygan
Reżyser
2005
Słoneczne miasto
Reżyser
2004
Wizje Europy
Reżyser
2000
Pejzaż
Reżyser
1997
Orbis Pictus
Reżyser
1995
Ogród
Reżyser
 PRODUKCJA (3)
2011
Cygan
Producent
2004
Wizje Europy
Producent
1999
Wszyscy moi bliscy
Koproducent
 AKTOR (1)
2002
Małe sekrety
Ksiądz
Opis
Najważniejszy współczesny reżyser słowacki. Jest także scenarzystą i pedagogiem. Urodził się 20 października 1962 roku w Żylinie. Pochodzi z filmowej rodziny – kinem zajmował się jego nieżyjący już ojciec Anton. Filmy dokumentalne realizuje też młodszy brat Marek. Początkowo Šulík wiązał swą przyszłość z teatrem, ubiegając się o przyjęcie do Wyższej Szkoły Sztuk Dramatycznych w Bratysławie. W efekcie trafił na reżyserię filmową, nie porzucił jednak swoich zainteresowań, które także oddziaływały na jego późniejsze filmy. Rozpoczął od krótkich metraży, a jego praca dyplomowa „Staccato” (1985/86) nagrodzona została na festiwalu w Gijon. Wkrótce podjął pracę w słowackim studiu filmów krótkometrażowych, realizując jednocześnie zlecenia dla telewizji. Fabularny debiut to rok 1991 i film „Czułość”, zapowiadający zarówno tematyczne, jak i formalne fascynacje. Rozwijane m.in. we „Wszystko to, co kocham” (1993) czy nagrodzonym Czeskimi Lwami „Ogrodzie” (1995), przewrotnej opowieści nawiązującej do twórczości Juraja Jakubisko. Ważnym filmem dla Šulíka jest „Pejzaż” (2000), gdzie w rozliczeniowej tonacji podejmuje tematykę narodowej tożsamości Słowaków. Reżyser często odwołuje się do czeskiej i słowackiej tradycji kina, czego przykładem może być paradokument zrealizowany na podstawie „Dzienników” Pavla Juráčka, ideologa czeskiej szkoły filmowej. Także do tej tradycji nawiązują ostatnie projekty Šulíka – dokument „Martin Slivka, człowiek, który sadził drzewa” (2007) oraz telewizyjny cykl „Złote lata sześćdziesiąte” (2009), poświęcony ważnym twórcom czeskiej i słowackiej nowej fali.
KA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll