PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Irena Kamieńska

Irena Kamieńska
URODZONA: 29 luty 1928, Łyszkowice
ZMARŁA: 03 kwiecień 2016 w wieku 88 lat, Warszawa (Polska)
Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (25)
1996
Kościół na Górze Syjon
Reżyser
1996
Architekt
Reżyser
1994
Aktor
Reżyser
1994
Góra Kalwaria w Jerozolimie
Reżyser
1993
Mgła
Reżyser
1992
Głosy z daleka
Reżyser
1991
Za horyzontem
Reżyser
1988
Dzień za dniem
Reżyser
1985
Hipotezy i realia
Reżyser
1982
Promieniowanie
Reżyser
1980
Robotnice
Reżyser
1978
Następny punkt programu
Reżyser
1978
Piękna, mroźna, polska zima
Reżyser
1977
Tak dużo do zrobienia
Reżyser
1976
Klara i Angelika
Reżyser
1976
Zapora
Reżyser
1975
Motyw
Reżyser
1974
Trzy kolekcje
Reżyser
1974
Polska - człowiek - gospodarka
Reżyser
1973
Znak
Reżyser
1970
Powrót mistrza
Reżyser
1968
Pamięć tamtych dni
Reżyser
1965
Kuratorzy
Reżyser
1965
Pierwszy pawilon (TV)
Współpraca
1964
Docent H. (TV)
I Asystent reżysera, II Reżyser
 SCENARIUSZ (12)
1996
Kościół na Górze Syjon
Scenariusz
1996
Architekt
Scenariusz
1994
Góra Kalwaria w Jerozolimie
Scenariusz
1993
Mgła
Scenariusz
1992
Głosy z daleka
Scenariusz
1988
Dzień za dniem
Scenariusz
1985
Hipotezy i realia
Scenariusz
1978
Piękna, mroźna, polska zima
Scenariusz
1974
Trzy kolekcje
Scenariusz
1974
Polska - człowiek - gospodarka
Scenariusz
1973
Znak
Scenariusz
1965
Kuratorzy
Scenariusz
Opis
W 1964 roku ukończyła Wydział Reżyserii PWSTiF w Łodzi, dyplom zrobiła w 1967. Podczas studiów zrealizowała aż 8 etiud filmowych. W 1967 zadebiutowała w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie głośnym filmem „Dzień dobry dzieci”, za który otrzymała pierwszy z trzech „Złotych Lajkoników” na festiwalu w Krakowie. Przez ponad 20 lat zrealizowała w Wytwórni kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, zaś po 1989 roku reżyserowała filmy w „Video Studio Gdańsk”, w „Kronice” i „Kalejdoskopie”.

Z twórczości Ireny Kamieńskiej można wyróżnić kilka nurtów: temat zbrodni wojennych („Pamięć tamtych dni” (1968), tematyka wiejska („Rzeczna” z 1968, „Motyw” z 1975, „Piękna, mroźna, polska zima” z 1978 r.,) czy filmy o konfliktach społecznych, jak nagrodzona w 1977 roku drugim „Złotym Lajkonikiem” „Zapora” i słynne „Robotnice” – „Złoty Lajkonik” z 1981 roku – przejmujący portret kobiet pracujących w Zakładach Przemysłu Lniarskiego w Krośnie. Warto wspomnieć, że film ten pokazywany był poza konkursem na MFF w Oberhausen, a mimo to otrzymał kilka nagród, m.in. nagrodę FIPRESCI i nagrodę jury katolickiego.

Film ten reprezentuje wyraźny nurt w twórczości Kamieńskiej, który można określić jako „kobiecy”. Już w debiutanckim „Dzień dobry dzieci” sportretowała wiejską nauczycielkę, a w „Następnym punkcie programu” nagrodzonym Srebrnym Lajkonikiem w 1978 wiejską aktywistkę ze wsi Chołowianki. Najbardziej poruszającym filmem z tej grupy jest „Dzień za dniem” z 1988 roku, najczęściej nagradzany film Ireny Kamieńskiej. Opowieść o siostrach bliźniaczkach wyniszczonych przez lata ciężkiej fizycznej pracy otrzymała nagrody na festiwalach w Krakowie, w Oberhausen, Paryżu, Clermont-Ferrand.

Zupełnie inny portret kobiet znaleźć można w filmie Kamieńskiej „Misjonarki miłości” z 1991 roku o siostrach ze Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Miłości”. Podobnie jak w debiucie Kamieńskiej, uwaga reżyser koncentruje się na kobietach mocnych, zdeterminowanych, wierzących w sens swoich działań.

„Misjonarki miłości” należą jednocześnie do późnego nurtu w twórczości Kamieńskiej z lat 90-tych, filmów o tematyce religijnej, o człowieku wierzącym. W 1996 roku zrealizowała „Kościół na górze Syjon”, a w 2002 swój ostatni film – „Powołanie”. Warto wspomnieć również dwa dokumenty z 1992 roku: „Głosy z daleka” - wspomnienia Polaków zesłanych w czasie ostatniej wojny do Kazachstanu oraz charakterystyczną dla początku lat 90-tych, z tego samego roku „Mgłę”, czyli próbę ukazania mentalności ludzi ukształtowanych przez PRL, bezradnych wobec zachodzących w Polsce przemian.

Irena Kamieńska otrzymała w 2009 roku Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll