Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Barbara Sass
URODZONA: 14 październik 1936, Łódź
ZMARŁA: 02 kwiecień 2015 w wieku 78 lat, Warszawa
Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
PION REŻYSERSKI (21)
2011
W imieniu diabła
Reżyser
2000
Noc Helvera
Reżyser
1999
Jak narkotyk
Reżyser
1995
Pokuszenie
Reżyser
1993
Pajęczarki
Reżyser
1993
Tylko strach
Reżyser
1990
Historia niemoralna
Reżyser
1987
W klatce
Reżyser
1985
Dziewczęta z Nowolipek
Reżyser
1985
Rajska jabłoń
Reżyser
1982
Krzyk
Reżyser
1981
Debiutantka
Reżyser
1980
Bez miłości
Reżyser
1977
Wejście w nurt
Reżyser
1975
Obrazki z życia
Reżyser
1973
Dziewczyna i gołębie
Reżyser
1972
Ostatni liść
Reżyser
1971
Dzięcioł
I Asystent reżysera, II Reżyser
1971
Przez dziewięć mostów
I Asystent reżysera, II Reżyser
1961
Samson
Współpraca
1960
Mój teatr
Asystent reżysera
SCENARIUSZ (15)
2011
W imieniu diabła
Scenariusz
1999
Jak narkotyk
Scenariusz
1995
Pokuszenie
Scenariusz
1993
Pajęczarki
Scenariusz
1993
Tylko strach
Scenariusz
1993
Pierwszy krok w chmurach
Opieka artystyczna
1990
Historia niemoralna
Scenariusz
1987
W klatce
Scenariusz
1985
Dziewczęta z Nowolipek
Scenariusz
1985
Rajska jabłoń
Scenariusz
1982
Krzyk
Scenariusz
1981
Debiutantka
Scenariusz
1980
Bez miłości
Scenariusz
1973
Dziewczyna i gołębie
Scenariusz
1972
Ostatni liść
Scenariusz
Opis
Reżyserka i scenarzystka. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Była absolwentką Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Wykładała również na tej uczelni. Pracę w kinematografii zaczynała jako II reżyser przy filmach Andrzeja Wajdy („Samson”), Jerzego Skolimowskiego („Bariera”, „Ręce do góry”) czy też Wojciecha Jerzego Hasa („Rękopis znaleziony w Saragossie”).
Jako samodzielna reżyserka zadebiutowała w 1972 roku telewizyjnym filmem „Ostatni liść”. Potem zrealizowała m.in. „Bez miłości” (nagroda za debiut reżyserski na FPFF w Gdańsku oraz nagroda FIPRESCI na MFF w Mannheim), „Debiutantka”, „Rajska jabłoń”, „Dziewczęta z Nowolipek”, „Historia niemoralna”, „Pajęczarki”, „Jak narkotyk”. Jednak najwięcej nagród i popularności przyniosły jej dwie inne fabuły. Pierwszą jest zrealizowany na początku lat 80. „Krzyk”. Otrzymała za niego Grand Prix „Wielki Jantar” na festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie oraz nagrodę CAALA na MFF w San Sebastian. Natomiast grająca w tym filmie główną rolę Dorota Stalińska została wyróżniona nagrodami aktorskimi na festiwalach w Koszalinie i San Sebastian, zaś czytelnicy magazynu „Film” przyznali jej Złotą Kaczkę.
Drugą fabułą Barbary Sass-Zdort, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii polskiej kinematografii, było nakręcone w połowie lat 90. „Pokuszenie” z Magdaleną Cielecką w roli siostry Anny. Ten film przyniósł reżyserce nagrodę FIPRESCI na MFF w Karlowych Warach. Jury doceniło go „za finezyjne przedstawienie zakazanej miłości w trudnym, politycznym kontekście lat 50. w Polsce”. Swój ostatni film, "W imieniu diabła", zrealizowała w 2011 roku.
Niemal wszystkie fabuły stworzyła w duecie z mężem i zarazem wybitnym operatorem filmowym Wiesławem Zdortem. Jest uznawana za jedną z najważniejszych reprezentantek nurtu kina kobiecego w polskiej kinematografii. W swoim dorobku reżyserskim ma również ok. trzydziestu spektakli teatralnych oraz kilkanaście spektakli Teatru Telewizji. Była członkiem Polskiej Akademii Filmowej oraz członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (od 1972 roku), w latach 1983-1987 przewodniczącą Koła Reżyserów tej organizacji.
Jako samodzielna reżyserka zadebiutowała w 1972 roku telewizyjnym filmem „Ostatni liść”. Potem zrealizowała m.in. „Bez miłości” (nagroda za debiut reżyserski na FPFF w Gdańsku oraz nagroda FIPRESCI na MFF w Mannheim), „Debiutantka”, „Rajska jabłoń”, „Dziewczęta z Nowolipek”, „Historia niemoralna”, „Pajęczarki”, „Jak narkotyk”. Jednak najwięcej nagród i popularności przyniosły jej dwie inne fabuły. Pierwszą jest zrealizowany na początku lat 80. „Krzyk”. Otrzymała za niego Grand Prix „Wielki Jantar” na festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie oraz nagrodę CAALA na MFF w San Sebastian. Natomiast grająca w tym filmie główną rolę Dorota Stalińska została wyróżniona nagrodami aktorskimi na festiwalach w Koszalinie i San Sebastian, zaś czytelnicy magazynu „Film” przyznali jej Złotą Kaczkę.
Drugą fabułą Barbary Sass-Zdort, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii polskiej kinematografii, było nakręcone w połowie lat 90. „Pokuszenie” z Magdaleną Cielecką w roli siostry Anny. Ten film przyniósł reżyserce nagrodę FIPRESCI na MFF w Karlowych Warach. Jury doceniło go „za finezyjne przedstawienie zakazanej miłości w trudnym, politycznym kontekście lat 50. w Polsce”. Swój ostatni film, "W imieniu diabła", zrealizowała w 2011 roku.
Niemal wszystkie fabuły stworzyła w duecie z mężem i zarazem wybitnym operatorem filmowym Wiesławem Zdortem. Jest uznawana za jedną z najważniejszych reprezentantek nurtu kina kobiecego w polskiej kinematografii. W swoim dorobku reżyserskim ma również ok. trzydziestu spektakli teatralnych oraz kilkanaście spektakli Teatru Telewizji. Była członkiem Polskiej Akademii Filmowej oraz członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (od 1972 roku), w latach 1983-1987 przewodniczącą Koła Reżyserów tej organizacji.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024