Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Michael Mann
URODZONY: 05 luty 1943, Chicago
Filmografia
PION REŻYSERSKI (12)
2023
Ferrari
Reżyser
2014
Haker
Reżyser
2009
Wrogowie publiczni
Reżyser
2006
Miami Vice
Reżyser
2004
Zakładnik
Reżyser
2001
Ali
Reżyser
1999
Informator
Reżyser
1995
Gorączka
Reżyser
1992
Ostatni Mohikanin
Reżyser
1986
Łowca
Reżyser
1983
Twierdza
Reżyser
1981
Złodziej
Reżyser
PRODUKCJA (11)
2014
Haker
Producent
2009
Wrogowie publiczni
Producent
2008
Hancock
Producent
2007
Królestwo
Producent
2006
Miami Vice
Producent
2004
Aviator
Producent
2004
Zakładnik
Producent
2001
Ali
Producent
1999
Informator
Producent
1995
Gorączka
Producent
1992
Ostatni Mohikanin
Producent
SCENARIUSZ (11)
2014
Haker
Scenariusz
2009
Wrogowie publiczni
Scenariusz
2006
Miami Vice
Scenariusz
2001
Ali
Scenariusz
1999
Informator
Scenariusz
1995
Gorączka
Scenariusz
1992
Ostatni Mohikanin
Scenariusz
1986
Łowca
Scenariusz
1983
Twierdza
Scenariusz
1981
Złodziej
Scenariusz
1977
Zwolnienie warunkowe
Scenariusz
EFEKTY SPECJALNE (1)
2011
Na gigancie
Efekty specjalne
Opis
Reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Urodził się 5 lutego 1943 roku w Chicago. Studiował literaturę na Uniwersytecie Wisconsin, a następnie reżyserię w Londyńskiej Szkole Filmowej, którą pomyślnie ukończył w 1967 roku. Pierwsze zawodowe szlify zbierał w Wielkiej Brytanii, realizując reklamówki, filmy krótkometrażowe i dokumentalne. Jeden z nich, 8-minutowy „Jaunpuri” (1971), przyniósł mu nagrodę na festiwalu w Cannes. W 1971 roku wrócił do Chicago, by wkrótce przenieść się do Los Angeles. Rozpoczął współpracę z telewizją, pisał scenariusze do popularnych seriali: „Starsky i Hutch” (1975-1979) oraz „Police Story” (1973-1977). Zanim przyszły sukcesy reżyserskie, Mann dał się poznać jako utalentowany producent, koordynując prace nad dwiema kultowymi telewizyjnymi seriami: „Policjanci z Miami” (1984-1990) i „Crime Story” (1986-1988). Reżyserskim przełomem, w którym widać już charakterystyczne cechy stylu Michaela Manna, był zrealizowany w 1986 roku „Łowca”. To adaptacja powieści „Czerwony smok” Thomasa Harrisa i pierwszy ekranowy wizerunek Hannibala Lectera. Lata 90. to pasmo sukcesów, począwszy od epickiej ekranizacji powieści Jamesa Fenimore’a Coopera „Ostatni Mohikanin” (1992) przez opartą na znakomitym aktorskim pojedynku Roberta De Niro i Ala Pacino „Gorączkę” (1995) po „Informatora” (1999), nominowanego do Oscara w siedmiu kategoriach. Mann jest twórcą, który przywiązuje dużą wagę do warstwy wizualnej swoich filmów, nierzadko podporządkowując jej całą narrację. Kładzie nacisk na stworzenie odpowiedniego klimatu, dusznej atmosfery – nawet kosztem dialogu - kreowanej wokół sensacyjnego wątku, który zazwyczaj podejmuje. Jak sam mówi, kinem na dobre zafascynował się po projekcji „Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę” (1964) Stanleya Kubricka.
KA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024