PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Władysław Pasikowski

Władysław Pasikowski
URODZONY: 14 czerwiec 1959, Łódź
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (13)
2020
Psy 3. W imię zasad
Reżyser
2019
Kurier
Reżyser
2018
Pitbull. Ostatni pies
Reżyser
2014
Jack Strong
Reżyser
2012
Pokłosie
Reżyser
2001
Reich
Reżyser
1999
Operacja Samum
Reżyser
1998
Demony wojny wg Goi
Reżyser
1996
Słodko gorzki
Reżyser
1994
Psy 2. Ostatnia krew
Reżyser
1992
Psy
Reżyser
1991
Kroll
Reżyser
1985
Kartkowanie do tyłu
Reżyser
 SCENARIUSZ (13)
2020
Psy 3. W imię zasad
Scenariusz
2019
Kurier
Scenariusz
2018
Pitbull. Ostatni pies
Scenariusz
2014
Jack Strong
Scenariusz
2012
Pokłosie
Scenariusz
2012
Hans Kloss - Stawka większa niż śmierć
Scenariusz
2007
Katyń
Scenariusz
2001
Reich
Scenariusz
1998
Demony wojny wg Goi
Scenariusz
1996
Słodko gorzki
Scenariusz
1994
Psy 2. Ostatnia krew
Scenariusz
1992
Psy
Scenariusz
1991
Kroll
Scenariusz
Opis
Reżyser, scenarzysta, pisarz. Jeden z z najbardziej znanych reżyserów polskiego kina komercyjnego. Jego filmy, w szczególności „Kroll” oraz „Psy”, zdefiniowały wiele cech rodzimej kinematografii po transformacji z 1989 roku. Pasikowski od samego początku chciał bardziej ludzi bawić, przy okazji zmuszając do refleksji, niż smucić analizowaniem rzeczywistości. Pokazał to już za czasów studiowania na PWSFTviT w Łodzi (ukończył Wydział Reżyserii w 1988 roku) – nie szło mu zbyt dobrze, ale za swój film absolutoryjny „Stasiek” otrzymał wysoką ocenę.

Zaczynał jako asystent Andrzeja Konica przy serialu „Pogranicze w ogniu”, a swój debiut fabularny zawdzięcza Filipowi Bajonowi oraz Juliuszowi Machulskiemu. „Kroll” z 1991 roku wywołał prawdziwą sensację, przynosząc Pasikowskiemu Nagrodę za Debiut oraz Nagrodę Specjalną Jury FPFF w Gdyni. Rok później powstały „Psy”, w których Bogusław Linda, wcześniej kojarzony raczej z kinem moralnego niepokoju, wcielił się w postać ubeka Franza Maurera, jednego z najbardziej znanych bohaterów polskiego kina. Oba filmy opowiadały o mrokach polskiej rzeczywistości po transformacji, ubierając je w efektowny kostium sensacyjnego dramatu, który przyciągał widzów do kina niczym najlepszy magnes.

To był jednak szczyt kariery Pasikowskiego, który pomimo świetnych wyników frekwencyjnych swoich filmów („Psy 2: Ostatnia krew” z 1994 roku osiągnęły frekwencję w wysokości 700 tysięcy widzów), nie potrafił osiągnąć już tak wysokiego poziomu artystycznego. „Słodko Gorzki” z 1996 roku, „Demony wojny wg Goi” z 1998 roku oraz „Operacja Samum” z 1999 roku były coraz bardziej krytykowane, przy jednoczesnym utrzymywaniu popularności w kinach. Z kolei nakręcony w 2001 roku „Reich” przysporzył Pasikowskiemu wrogów, również wśród widowni, która nie potrafiła rozpoznać w bohaterach i ukazywanych na ekranie wydarzeniach elementów wcześniejszej twórczości ulubionego reżysera.

Wyreżyserował odcinki popularnego serialu telewizyjnego „Glina” (początek w 2003 roku), współtworzył scenariusze do „Katynia” Andrzeja Wajdy (2007 r.) oraz „Hansa Klossa: Stawki większej niż śmierć” Patryka Vegi (2012 r.).
Oprócz wielu nagród za swoje filmy, Władysław Pasikowski, który jest także pisarzem, był w 1993 roku nominowany do prestiżowej Nagrody im. Janusza A. Zajdla za swoją powieść z gatunku fantastyki naukowej „Ja, Galerth”.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll