PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Wojciech Jerzy Has

Wojciech Jerzy Has
URODZONY: 01 kwiecień 1925, Kraków
ZMARŁ: 03 październik 2000 w wieku 75 lat, Łódź (Polska)
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 SCENARIUSZ (25)
1999
Znaczki
Opieka pedagogiczna
1997
0 [stopni] C
Opieka pedagogiczna
1994
Podróż na wschód (TV)
Opieka artystyczna
1991
Powrót
Opieka pedagogiczna
1991
Godzina
Opieka pedagogiczna
1991
Podróż
Opieka pedagogiczna
1988
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
Scenariusz
1982
Nieciekawa historia
Scenariusz
1982
Nieciekawa historia
Na podstawie
1981
Spojrzenia
Opieka pedagogiczna
1980
Ostatnie piętro
Opieka pedagogiczna
1978
Pożegnanie
Opieka pedagogiczna
1977
Gorączka mleka
Opieka pedagogiczna
1975
Bisowanie
Opieka artystyczna
1975
Dialog
Opieka pedagogiczna
1973
Sanatorium pod klepsydrą
Scenariusz
1973
Sanatorium pod klepsydrą
Na podstawie
1968
Lalka
Scenariusz
1959
Wspólny pokój
Na podstawie
1958
Pożegnania
Na podstawie
1957
Pętla
Scenariusz
1952
Zielarze z Kamiennej Doliny
Scenariusz
1950
Pierwszy plon
Scenariusz
1947
Ulica Brzozowa
Scenariusz
1947
Harmonia
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (25)
1988
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
Reżyser
1985
Osobisty pamiętnik grzesznika... przez niego samego spisany
Reżyser
1984
Pismak
Reżyser
1982
Nieciekawa historia
Reżyser
1973
Sanatorium pod klepsydrą
Reżyser
1968
Lalka
Reżyser
1966
Szyfry
Reżyser
1964
Rękopis znaleziony w Saragossie
Reżyser
1962
Jak być kochaną
Reżyser
1961
Złoto
Reżyser
1961
Rozstanie
Reżyser
1959
Wspólny pokój
Reżyser
1958
Pożegnania
Reżyser
1957
Pętla
Reżyser
1955
Nasz zespół
Reżyser
1952
Karmik jankowy
Reżyser
1952
Zielarze z Kamiennej Doliny
Reżyser
1952
Harcerze na zlocie
Reżyser
1951
Scentralizowana kontrola przebiegu produkcji
Reżyser
1951
Mechanizacja robót ziemnych
Reżyser
1950
Pierwszy plon
Reżyser
1950
Moje miasto
Reżyser
1947
Harmonia
Reżyser
1947
Ulica Brzozowa
Reżyser
1947
Parowóz PT 47
Reżyser
 AKTOR (1)
1998
Ze snu sen
(bohater filmu)
Opis
Reżyser, scenarzysta, wykładowca. Zapisał się w annałach polskiego kina jako jeden z jego najbardziej kreatywnych i oryginalnych twórców. W trakcie kilkudziesięciu lat kariery reżyserskiej z jego rąk wyszły takie klasyki jak „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Sanatorium pod Klepsydrą”, „Jak być kochaną”, „Lalka”, „Pożegnania” czy „Pętla”. Ten ostatni, nakręcony w 1957 roku był jego pełnometrażowym debiutem reżyserskim.

II wojna światowa przerwała edukację Hasa, jednak później przyszły reżyser ukończył krakowską Szkołę Handlową oraz Szkołę Przemysłu Artystycznego, a także tamtejszą Akademię Sztuk Pięknych, której absolwentem został w 1947 roku. Jednocześnie był słuchaczem krakowskiego Kursu Przysposobienia Filmowego, dzięki któremu dostał pracę najpierw w Wytwórni Filmów Dokumentalnych, a następnie w Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. W 1955 roku dostał się do Zespołu Autorów Filmowych „Syrena”, a już po debiucie do Zespołu Filmowego „Iluzjon” oraz Zespołu „Kamera”.

Jego kariera reżyserska miała dwa oblicza – kręcił filmy intymne, skromne, zagłębiające się w psychologię jednostek cierpiących na różne traumy, ale raz na jakiś czas puszczał w ruch swoją nietuzinkową wyobraźnię, kreując nowe, wspaniałe światy. Zawsze preferował długie, starannie skomponowane ujęcia, dopracowaną scenografię oraz nieco surrealistyczną atmosferę. Inspirował się malarstwem, poezją i innymi ruchami twórczymi kina, co zbliżało go do odnoszącej wówczas największe sukcesy Polskiej Szkoły Filmowej. Za film najbardziej przystający do tamtych realiów uważa się „Jak być kochaną” z 1962 roku. Has nie dawał swoim aktorom żadnej swobody, na planie był niepodważalnym autorytetem, kontrolującym każdy aspekt procesu filmowego, a jednak wszyscy chcieli u niego grać.

Jego filmy były często o wiele bardziej doceniane za granicą. Najlepszym tego przykładem jest „Rękopis znaleziony w Saragossie”, skomplikowana formalnie komediowa opowieść, którą wielu klasyków kina – Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Luis Buñuel, Pedro Almodóvar, David Lynch – uznaje za jeden z najbardziej inspirujących filmów w historii kina. Scorsese wydał nawet własne pieniądze na cyfrową restaurację „Rękopisu…”, by pozwolić widzom w Ameryce cieszyć się arcydziełem Hasa. Sam twórca także zapisał się pozytywnie pod kątem edukacji kolejnych pokoleń filmowców: od 1974 roku pracował na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, w latach 1989-1990 pełnił funkcję dziekana tegoż wydziału, a w latach 1990-1996 został mianowany rektorem całej uczelni.

Wojciech Jerzy Has zdobył Nagrodę Jury MFF w Cannes za „Sanatorium pod klepsydrą” i nagrodę FIPRESCI MFF w Locarno za „Pożegnania”. Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski oraz kilkoma nagrodami za całokształt twórczości, w tym Nagrodą Honorową dla Polskiego Reżysera ze Szczególną Wrażliwością Wizualną przyznawaną przez Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Camerimage” w Łodzi. Ta ostatnia została przyznana pośmiertnie, miesiąc po śmierci Hasa w październiku 2000 roku. Również pośmiertnie otrzymał tytuł Doctora Honoris Causa Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll