PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Zygmunt Adamski

Zygmunt Adamski
URODZONY: 07 maj 1920, Wieluń
ZMARŁ: 07 październik 2013 w wieku 93 lat, Warszawa
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 ZDJĘCIA (73)
1990
Szary
Zdjęcia
1986
Metamorfozy
Zdjęcia
1986
Zdać rachunek z włodarstwa swego...
Zdjęcia
1985
Maputo
Zdjęcia
1979
Gdzieś w Mato Grosso
Zdjęcia
1979
Historia jednego szczepu
Zdjęcia
1979
Królestwo Mavutsinima
Zdjęcia
1979
Liczy się tylko diament
Zdjęcia
1979
Nasz album rodzinny
Zdjęcia
1979
Niebezpieczeństwo pełza po ziemi
Zdjęcia
1979
Spadkobiercy rondona
Zdjęcia
1979
Święto kobiet
Współpraca operatorska
1979
Tajemnicza rzeka Xingu
Zdjęcia
1979
Zielony świat
Zdjęcia
1976
Składowanie materiałow na placu budowy
Zdjęcia
1974
Kolebka samby
Zdjęcia
1974
Zaczęło się od kauczuku
Zdjęcia
1973
Z dziejów walk batalionów chłopskich
Zdjęcia
1972
Cienie do powiek
Zdjęcia
1972
Iłża - ziemia walcząca
Zdjęcia
1972
Z życiorysu majora Ryszarda
Zdjęcia
1971
Exlibrisy z różnych szuflad
Zdjęcia
1971
Łączność
Zdjęcia
1970
2000 lat Zagłębia Staropolskiego
Zdjęcia
1970
Stanisław Staszic
Zdjęcia
1969
Przetwórstwo hutnicze-walcowanie i ciągnienie
Zdjęcia
1969
Ropa naftowa. Bogactwa mineralne Polski
Zdjęcia
1969
Walcowanie na gorąco
Zdjęcia
1969
Z trąbką w herbie
Zdjęcia
1969
Zwiedzamy Płock
Zdjęcia
1968
200 lat kuźni Ustroń
Zdjęcia
1968
Mapa pogody
Zdjęcia
1968
Odlewnictwo. Cz. 1 Ręczne odlewanie i formowanie
Zdjęcia
1968
Odlewnictwo. Cz. 2 Nowoczesne metody
Zdjęcia
1968
Płock
Zdjęcia
1968
Pogoda
Zdjęcia
1967
K. I. Gałczyński
Zdjęcia
1967
Na trakcie pobok Skawy
Zdjęcia
1967
O czasie
Zdjęcia
1966
Jan Parandowski
Zdjęcia
1966
Jerzy Szaniawski
Zdjęcia
1966
Metalizacja natryskowa
Zdjęcia
1966
Poznań - miasto handlu i przemysłu
Zdjęcia
1966
W Grecji
Zdjęcia
1966
W zabytkowym Poznaniu
Zdjęcia
1966
Witkacy
Zdjęcia
1965
Będzie teatr pierwszy
Zdjęcia
1965
Problem skali
Zdjęcia
1965
Równy start
Zdjęcia
1964
Obsługa amfibii w ratownictwie brzegowym
Zdjęcia
1964
Tratwy pneumatyczne w ratownictwie morskim
Zdjęcia
1964
Usprawniajmy transport wewnątrzzakładowy w odlewniach
Zdjęcia
1963
I gramy dla was co dzień...
Zdjęcia
1963
Reszka czy orzeł
Zdjęcia
1963
Zza kulis telewizji
Zdjęcia
1962
Było nie było nr 1/62
Zdjęcia
1962
Nogi
Zdjęcia
1962
Połowy tuką pelagiczną
Zdjęcia
1961
Dobrej nocy
Zdjęcia
1961
Śladem rzymskich legionów
Zdjęcia
1961
Winda trałowa
Zdjęcia
1960
Barwy i kształty ochronne zwierząt
Zdjęcia
1960
Małpy człekokształtne
Zdjęcia
1960
Szkoła Morska
Zdjęcia
1960
Tam, gdzie kończy się Odra
Zdjęcia
1959
Mechanizacja transportu w portach
Zdjęcia
1959
Świadkowie epoki lodowej
Zdjęcia
1958
Trzeci warunek
Zdjęcia
1957
Kineformy Andrzeja Pawłowskiego
Zdjęcia
1957
Na harcerskim biwaku
Zdjęcia
1955
O życie człowieka
Zdjęcia
1950
Pojezierze Kaszubskie
Zdjęcia
1949
Polskie linie żeglugowe
Zdjęcia
 PION REŻYSERSKI (35)
1995
Oficyna poetów i malarzy
Reżyser
1994
Pierwszy ułan Drugiej Rzeczypospolitej
Reżyser
1994
Generał Bór-Komorowski
Reżyser
1994
Tadeusz Komorowski "Bór"
Reżyser
1991
Polacy nie gęsi...
Reżyser
1990
Szary
Reżyser
1986
Metamorfozy
Reżyser
1986
Zdać rachunek z włodarstwa swego...
Reżyser
1985
Maputo
Reżyser
1984
Nie miej więcej niż cztery żony
Reżyser
1984
Wiosna w Kabulu
Reżyser
1979
Gdzieś w Mato Grosso
Reżyser
1979
Historia jednego szczepu
Reżyser
1979
Królestwo Mavutsinima
Reżyser
1979
Liczy się tylko diament
Reżyser
1979
Nasz album rodzinny
Reżyser
1979
Niebezpieczeństwo pełza po ziemi
Reżyser
1979
Spadkobiercy rondona
Reżyser
1979
Święto kobiet
Reżyser
1979
Tajemnicza rzeka Xingu
Reżyser
1979
Zielony świat
Reżyser
1976
Składowanie materiałow na placu budowy
Reżyser
1974
Kolebka samby
Reżyser
1974
U indian Xavantes
Reżyser
1974
Zaczęło się od kauczuku
Reżyser
1973
Z dziejów walk batalionów chłopskich
Reżyser
1972
Iłża - ziemia walcząca
Reżyser
1972
Z życiorysu majora Ryszarda
Reżyser
1971
Leśni
Reżyser
1965
Na zachód od Paryża
Reżyser
1965
Problem skali
Reżyser
1964
Usprawniajmy transport wewnątrzzakładowy w odlewniach
Reżyser
1962
Połowy tuką pelagiczną
Reżyser
1961
Śladem rzymskich legionów
Reżyser
1961
Winda trałowa
Reżyser
 SCENARIUSZ (24)
1994
Pierwszy ułan Drugiej Rzeczypospolitej
Scenariusz
1994
Generał Bór-Komorowski
Scenariusz
1994
Tadeusz Komorowski "Bór"
Scenariusz
1991
Polacy nie gęsi...
Scenariusz
1990
Szary
Scenariusz
1986
Metamorfozy
Scenariusz
1986
Zdać rachunek z włodarstwa swego...
Scenariusz
1985
Maputo
Scenariusz
1979
Gdzieś w Mato Grosso
Scenariusz
1979
Historia jednego szczepu
Scenariusz
1979
Królestwo Mavutsinima
Scenariusz
1979
Liczy się tylko diament
Scenariusz
1979
Niebezpieczeństwo pełza po ziemi
Scenariusz
1979
Spadkobiercy rondona
Scenariusz
1979
Święto kobiet
Scenariusz
1979
Tajemnicza rzeka Xingu
Scenariusz
1979
Zielony świat
Scenariusz
1976
Składowanie materiałow na placu budowy
Scenariusz
1974
U indian Xavantes
Scenariusz
1973
Z dziejów walk batalionów chłopskich
Scenariusz
1971
Leśni
Scenariusz
1965
Problem skali
Scenariusz
1964
Barwy w przyrodzie
Scenariusz
1964
Usprawniajmy transport wewnątrzzakładowy w odlewniach
Scenariusz
Opis
Reżyser, operator filmowy i scenarzysta. Od dzieciństwa lubił oglądać filmy. W kinach podpoznańskiego Kępna dostawał pojedyncze kadry, które wyświetlał z latarni magicznej, zrobionej z górniczej karbidówki i szkieł od okularów. Po wojnie zamieszkał w Wałbrzychu. Do jego rąk trafiła tam poniemiecka kamera 8mm, którą nakręcił pierwsze filmy.

Z Wałbrzycha przeniósł się na Wybrzeże, gdzie utworzył filię działającego w Łodzi Klubu Filmowców Wąskiej Taśmy. Dowiedział się o tym przedwojenny producent filmowy Edmund Byczyński. Wspólnie z nim Adamski założył gdański oddział łódzkiego Instytutu Filmowego – zalążka WFO. Adamski zdał egzamin na wydział operatorski PWSF w Łodzi. Uczelnia kierowała wtedy niektórych studentów na studia zagraniczne. Zapisał się więc na wyjazd do Paryża, a kiedy dowiedział się, że zamiast tamtejszej IDHEC czeka na niego moskiewski WGIK, odmówił wyjazdu do ZSRR. Zapłacił za to czekaniem z rozpoczęciem nauki w Łodzi aż afera ucichnie. Przyjęty potem od razu na III rok, zdał 21 egzaminów! Studia łączył z pracą w WFO i uwieńczył dyplomem w 1956 r. Przez kolejne 23 lata pracował w Oświatówce, początkowo jako operator w ekipie Romana Banacha. Szef pisał scenariusze, dzięki czemu Adamski nabył umiejętności reżyserskich. Zaczął realizować własne filmy.

Był z kamerą w Afganistanie, Brazylii (46 filmów), Francji, Grecji, Holandii, Monaco. „Przekazywałem widzom wiedzę o świecie” –mówi – „Dzisiaj film oświatowy często ucieka w efekty specjalne, kosztem warstwy informacyjnej”. Po przejściu do WFD natrafił na kolekcję zdjęć partyzantów z Kielecczyzny. Animując je przed kamerą, nakręcił w 1971 r. film „Leśni”, który zirytował Mieczysława Moczara eksponowaniem akowskich bohaterów. „Przekonano go, że na ekranie rozpoznają ich co najwyżej kombatanci” – wspomina reżyser – „Dla większości widzów pozostaną anonimowi, a film, jako pewna synteza partyzantki, jest wartościowy”. „Leśnych” posłano do Krakowa na festiwal międzynarodowy. Na żądanie KC zdobył tylko wyróżnienie. Po 1989 r. Adamski powrócił do tej tematyki w Studio Filmowym „Wir”, którego był wicedyrektorem. „Cieszę się, że zrobiłem dużo filmów”– mówi – „A jeszcze bardziej z tego, że moja twórczość była różnorodna tematycznie. Dzięki temu sam dowiedziałem się wiele o życiu i świecie”.

Zygmunt Adamski specjalizuje się w filmie oświatowym, a tu trudniej o rozgłos, jakim cieszą się społeczne dokumenty Kieślowskiego czy Łozińskiego. Adamski był często scenarzystą i operatorem swoich filmów, rzadziej więc spotykał na planie innych znanych twórców, jeśli nie liczyć Romana Banacha, Stanisława Kokesza czy Macieja Sieńskiego, z którymi współpracował w początkach kariery. Trudno za to przecenić wartość informacyjną liczącego około 200 tytułów (!) dorobku Adamskiego, w tym „Kolebki Samby”, „Polaków w Brazylii”, „Afganistanu” czy „Kabulu”. Reportaże sąsiadują z odkrywaniem kart najnowszej historii Polski – w „Piotrze i Pawle” (o braciach, których historia rozdzieliła), „Leśnych”, którzy wywołali w PRL polityczną burzę, czy „Tadeuszu Komorowskim „Borze”. Do tego trzeba dodać zdjęcia Adamskiego w filmach innych reżyserów, np. w „Kształtach i barwach ochronnych zwierząt” i „Małpach człekokształtnych” Mariana Ussorowskiego, „Witkacym” Stanisława Kokesza.
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll