Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Wiesław Saniewski
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
SCENARIUSZ (12)
2011
Wygrany
Scenariusz
2006
Bezmiar sprawiedliwości
Scenariusz
2005
Rozdarcie, czyli Gombro w Berlinie
Scenariusz
2002
Paradox Lake
Scenariusz
1996
Deszczowy żołnierz
Scenariusz
1993
Obcy musi fruwać
Scenariusz
1988
Dotknięci
Scenariusz
1985
Sezon na bażanty
Scenariusz
1983
Nadzór
Scenariusz
1983
Planeta Krawiec
Scenariusz
1977
Poza układem
Scenariusz
1965
Wolny strzelec
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (12)
2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa
Reżyser
2014
Świat do poprawki
Reżyser
2011
Wygrany
Reżyser
2006
Bezmiar sprawiedliwości
Reżyser
2005
Rozdarcie, czyli Gombro w Berlinie
Reżyser
1996
Deszczowy żołnierz
Reżyser
1993
Obcy musi fruwać
Reżyser
1988
Dotknięci
Reżyser
1985
Sezon na bażanty
Reżyser
1983
Nadzór
Reżyser
1979
Dyrygent
Asystent reżysera
1965
Wolny strzelec
Reżyser
PRODUKCJA (2)
2006
Bezmiar sprawiedliwości
Producent
1993
Obcy musi fruwać
Producent
AKTOR (1)
1977
Poza układem
Stefcio
Opis
Ukończył studia matematyczne na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego, później studiował również historię sztuki i dziennikarstwo. W 1980 roku zdobył dyplom Studium Scenariuszowego w Szkole Filmowej w Łodzi. Jednak już od dobrej dekady zdobywał doświadczenie filmowe. Jego krótkometrażowy „Wielki świat” z 1971 roku zdobył I nagrodę publiczności na festiwalu filmów studenckich w Katowicach. Później Saniewski pracował jako kierownik działów filmowych w miesięczniku „Opole” oraz w „Odrze”, jednocześnie kręcąc reportaże i felietony filmowe. Od 1977 roku był związany z Zespołem Filmowym „X”. Doświadczenie na planie zdobywał między innymi przy „Dyrygencie” Andrzeja Wajdy oraz „Dreszczach” Wojciecha Marczewskiego.
Pełnometrażową twórczość fabularną rozpoczął w 1981 roku telewizyjnym „Wolnym strzelcem”, jednak film trafił na mur cenzury i został odłożony na półkę. Za debiut Saniewskiego uważa się więc często o dwa lata późniejszy „Nadzór”, który do dystrybucji wszedł także dopiero po kilku latach. Opowieść o wypaczeniach wymiaru sprawiedliwości, osadzona w więzieniu dla kobiet, pokazała dobitnie, że Saniewski nie ma zamiaru uchylać się od ciążącej na nim społecznej odpowiedzialności. Kolejne obrazy, „Sezon na bażanty” (1985 r., o emigracji Polaków na Zachód) oraz „Dotknięci” (1988 r., historia poszukiwania wolności przez człowieka zniewolonego przez chorobę psychiczną bliskiej osoby) potwierdziły tę reputację.
Twórczość Saniewskiego wyznaczają tematy trudne, przy okazji których reżyser musi przedzierać się przez mechanizmy ludzkiej psychiki. Choć Saniewski był doceniany na polskich festiwalach (Nagroda za Debiut Reżyserski za „Nadzór” oraz Nagroda Dziennikarzy za „Dotkniętych”, obie na FPFF w Gdańsku), jego filmy bardziej ceniono za granicą. Ukazuje to dobitnie przyznany „Deszczowemu żołnierzowi” z 1996 roku Złoty Paw FPFF w Gdyni, czyli nieoficjalna nagroda za najgorszy film festiwalu.
W latach 1987-1990 oraz 1994-1996 Wiesław Saniewski pełnił funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Wykłada reżyserię i scenariopisarstwo w szkołach filmowych w Polsce i zagranicą. W 2006 roku na ekrany kin wszedł „Bezmiar sprawiedliwości”, a w 2011 roku reżyser nakręcił „Wygranego”, opowieść o młodym pianiście, który zostaje postawiony przed trudnym wyborem moralnym. Wyróżniony Wielką Nagrodą Filmową Narodów za całokształt twórczości (2017).
Pełnometrażową twórczość fabularną rozpoczął w 1981 roku telewizyjnym „Wolnym strzelcem”, jednak film trafił na mur cenzury i został odłożony na półkę. Za debiut Saniewskiego uważa się więc często o dwa lata późniejszy „Nadzór”, który do dystrybucji wszedł także dopiero po kilku latach. Opowieść o wypaczeniach wymiaru sprawiedliwości, osadzona w więzieniu dla kobiet, pokazała dobitnie, że Saniewski nie ma zamiaru uchylać się od ciążącej na nim społecznej odpowiedzialności. Kolejne obrazy, „Sezon na bażanty” (1985 r., o emigracji Polaków na Zachód) oraz „Dotknięci” (1988 r., historia poszukiwania wolności przez człowieka zniewolonego przez chorobę psychiczną bliskiej osoby) potwierdziły tę reputację.
Twórczość Saniewskiego wyznaczają tematy trudne, przy okazji których reżyser musi przedzierać się przez mechanizmy ludzkiej psychiki. Choć Saniewski był doceniany na polskich festiwalach (Nagroda za Debiut Reżyserski za „Nadzór” oraz Nagroda Dziennikarzy za „Dotkniętych”, obie na FPFF w Gdańsku), jego filmy bardziej ceniono za granicą. Ukazuje to dobitnie przyznany „Deszczowemu żołnierzowi” z 1996 roku Złoty Paw FPFF w Gdyni, czyli nieoficjalna nagroda za najgorszy film festiwalu.
W latach 1987-1990 oraz 1994-1996 Wiesław Saniewski pełnił funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Wykłada reżyserię i scenariopisarstwo w szkołach filmowych w Polsce i zagranicą. W 2006 roku na ekrany kin wszedł „Bezmiar sprawiedliwości”, a w 2011 roku reżyser nakręcił „Wygranego”, opowieść o młodym pianiście, który zostaje postawiony przed trudnym wyborem moralnym. Wyróżniony Wielką Nagrodą Filmową Narodów za całokształt twórczości (2017).
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024