PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Sam Peckinpah
URODZONY: 21 luty 1925, Fresno
ZMARŁ: 28 grudzień 1984 w wieku 59 lat, Inglewood (USA)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (10)
1978
Konwój
Reżyser
1974
Dajcie mi głowę Alfreda Garcii
Reżyser
1973
Pat Garrett i Billy Kid
Reżyser
1972
Ucieczka gangstera
Reżyser
1972
Junior Bonner
Reżyser
1971
Nędzne psy
Reżyser
1970
Ballada o Cable'u Hogue'u
Reżyser
1969
Dzika Banda
Reżyser
1964
Major Dundee
Reżyser
1962
Strzały o zmierzchu
Reżyser
 SCENARIUSZ (6)
2011
Nędzne psy
Na podstawie
1974
Dajcie mi głowę Alfreda Garcii
Scenariusz
1971
Nędzne psy
Scenariusz
1969
Dzika Banda
Scenariusz
1964
Major Dundee
Scenariusz
1962
Strzały o zmierzchu
Scenariusz
 AKTOR (4)
1978
Konwój
Szef ekipy telewizyjnej (nie występuje w napi
1973
Pat Garrett i Billy Kid
Will (nie występuje w napisach)
1955
An Annapolis Story
Pilot (nie występuje w napisach)
1955
Inwazja porywaczy ciał
Charlie, mierniczy
 PRODUKCJA (1)
1970
Ballada o Cable'u Hogue'u
Producent
Opis
Amerykański reżyser, scenarzysta i producent. Po służbie wojskowej w US Marine Corps i studiach dramatycznych związał się z kinematografią w 1954, uczestnicząc w pracach scenopisarskich, między innymi przy serialu „Strzały w Dodge City” (1955). Jako reżyser zadebiutował westernem „Niebezpieczni kompani” (1961), by już drugim filmem, „Strzały o zmierzchu” (1962) zbudować swoją reputację filmowca świetnie czującego nie tylko western, ale i w ogóle kino akcji. Po premierze kolejnego westernu, „Major Dundee” (1965) stało się jasne, że Peckinpah będzie rozszerzać granice gatunku, wzbogacając go o elementy dotąd zastrzeżone przez Kodeks Haysa (uchylony ostatecznie w 1968). Wkrótce Peckinpah zyskał przydomek „poety przemocy”, reformując nie tylko western („Dzika banda” 1969, dwie nominacje do Oscara, w tym za scenariusz, „Pat Garrett i Billy Kid” 1973), ale i kino akcji („Nędzne psy” 1971, „Ucieczka gangstera” 1972, „Żelazny krzyż” 1977). Te reformatorskie zabiegi ograniczają się nie tylko do wzmocnienia fabuł niespotykaną wcześniej dawką przemocy, ale i na przeciwstawieniu się gatunkowym konwencjom, co z jednej strony dały Peckinpahowi przydomek „poety przemocy”., z drugiej zaś zarzuty o gloryfikowanie zła i nihilizmu. Artystyczne decyzje reżysera, entuzjastycznie witane przez widownię, nie zawsze zyskiwały aprobatę producentów, przywiązanych do tradycyjnych rozwiązań wymuszanych przez Kodeks Haysa.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll