Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Peter Greenaway
URODZONY: 05 kwiecień 1942, Newport
Filmografia
PION REŻYSERSKI (13)
2015
Eisenstein w Meksyku
Reżyser
2014
Goltzius and the Pelican Company
Reżyser
2013
3x3D
Reżyser
2007
Nightwatching
Reżyser
2004
Wizje Europy
Reżyser
1999
8 i pół kobiety
Reżyser
1995
Lumière i spółka
Reżyser
1993
Dzieciątko z Macon
Reżyser
1991
Księgi Prospera
Reżyser
1988
Wyliczanka
Reżyser
1987
Brzuch architekta
Reżyser
1983
Kontrakt rysownika
Reżyser
1980
Kronika wypadków
Reżyser
SCENARIUSZ (11)
2015
Eisenstein w Meksyku
Scenariusz
2014
Goltzius and the Pelican Company
Scenariusz
2013
3x3D
Scenariusz
2007
Nightwatching
Scenariusz
2004
Wizje Europy
Scenariusz
1999
8 i pół kobiety
Scenariusz
1993
Dzieciątko z Macon
Scenariusz
1991
Księgi Prospera
Scenariusz
1988
Wyliczanka
Scenariusz
1987
Brzuch architekta
Scenariusz
1983
Kontrakt rysownika
Scenariusz
AKTOR (1)
1980
Kronika wypadków
Opis
Angielski reżyser i scenarzysta. Uznany malarz zainteresował się kinem w połowie lat 60., dostrzegając w nim intrygujące medium swych eksperymentów plastycznych, spełniając tym samym młodzieńcze marzenie o zostaniu filmowcem. Jego inspiracją była „Siódma pieczęć” (1956) Ingmara Bergmana. Na przełomie lat 70. i 80. zdecydował się na realizację filmów pełnometrażowych, począwszy od „Kroniki wypadków” (1980) – galerii 92 postaci, ofiar pewnego niewytłumaczalnego zdarzenia. Rozgłos przyniosły mu kolejne filmy, zwłaszcza „Kontrakt rysownika” (1982) i „Brzuch architekta” (1987), określające cechy twórczości Greenawaya: wizualny przepych, erudycyjny przekaz odnoszący się do tradycji kulturowych, gra intelektualno-estetyczna, wreszcie specyficzne poczucie humoru. Kolejne filmy, wśród nich „Księgi Prospera” (1991), „Pillow Book” (1996) czy „8½ kobiety” (1999), adresowane do coraz węższego kręgu odbiorców, stały się świadectwem artystyczno-estetycznych możliwości filmowego postmodernizmu. Z czasem Greenaway skupił się na badaniu sposobów wykorzystania nowych mediów w sztuce audiowizualnej i dążeniu do czystego kino, choć punktem wyjścia jego poszukiwań pozostaje teatr, także ten rozumiany jako sztuka żywych obrazów (cykl „Walizka Tulse Lupera” 2003-04, „Nocna straż” 2007). Nadal ceniony jako jeden z najbardziej ekscentrycznych twórców światowego kina, prowokator i prześmiewca, należy do światowej czołówki artystów audiowizualnych, niestrudzonych propagatorów nowych mediów.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024