PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Lukas Moodysson

Lukas Moodysson
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (6)
2013
Jesteśmy najlepsi!
Reżyser
2013
We Are the Best!
Reżyser
2009
Mamut
Reżyser
2002
Lilja 4-ever
Reżyser
2000
Tylko razem
Reżyser
1998
Fucking Amal
Reżyser
 SCENARIUSZ (5)
2013
We Are the Best!
Scenariusz
2009
Mamut
Scenariusz
2002
Lilja 4-ever
Scenariusz
2000
Tylko razem
Scenariusz
1998
Fucking Amal
Scenariusz
Opis
Reżyser, scenarzysta, pisarz i poeta szwedzki. Urodził się 17 stycznia 1969 roku w Lund, a dorastał w Åkarp. Początkowo wypowiadał się artystycznie poprzez poezję, współtworząc w latach 80. wraz z Clemensem Altgårdem, Kristianem Lundbergiem czy Hakånem Sandellem grupę „Banda z Malmö”. Opublikował także powieść. Kinem zainteresował się, gdyż dawało mu ono szansę dotarcia do szerszej publiczności niż poezja. Podjął studia w sztokholmskiej Dramatiska Institutet, gdzie szybko zapracował na uznanie, realizując filmy krótkometrażowe: „Była ciemna burzliwa nic” (1995) czy „Awantura w półświatku” (1996). Wyreżyserowany w 1998 roku pełnometrażowy debiut „Fucking Åmål” okazał się prawdziwą sensacją. Ta rozgrywająca się w prowincjonalnym środowisku słodko-gorzka opowieść o rodzącym się zakazanym uczuciu pomiędzy dwiema nastolatkami była wielkim sukcesem frekwencyjnym w Szwecji, przynosząc reżyserowi pierwszej festiwalowe laury. Swój nieprzeciętny talent i zdolność do obserwacji podkreślił w kolejnych produkcjach, zwłaszcza w „Lilja 4-ever” (2002), po premierze której krytyka uznała go za najciekawszego szwedzkiego reżysera od czasów Ingmara Bergmana. W kolejnych latach podejście Moodyssona do kina staje się bardziej radykalne. Reżyser nie stroni od kontrowersji zarówno w doborze tematów – „Terroryści” (2003), drastycznych środków wyrazu – „Dziura w sercu” (2004), ale i samej filmowej formy, odchodząc od linearnej narracji w stronę filmowego eksperymentu w „Kontenerze” (2006).
KA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll