PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Krzysztof Wojciechowski

Krzysztof Wojciechowski
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (45)
2016
Zatruta krew bratnia
Reżyser
2008
"Światła ramp" czyli rzecz o Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie
Reżyser
2007
Kolumbowie. Rocznik 30
Reżyser
2005
Julian Kulski
Reżyser
2000
Snowidienija czyli senne widzenie
Reżyser
1998
Trubadurzy
Reżyser
1998
Kawał życia Józefa Rusznicy
Reżyser
1997
Historia o Proroku Eliaszu z Wierszalina (TV)
Reżyser
1997
Lidia Korsakówna
Reżyser
1996
Jerzy Waldorff na Radziejowicach
Reżyser
1996
Mieczysław Wojnicki
Reżyser
1996
Jerzy Ofierski
Reżyser
1996
Mira Zimińska
Reżyser
1995
Łucja Prus
Reżyser
1994
Jerzy Michotek
Reżyser
1994
Bolesław Gromnicki. Andrzej Bychowski. Parodyści
Reżyser
1994
Tadeusz Chyła
Reżyser
1994
Bernard Ładysz
Reżyser
1994
Rena Rolska
Reżyser
1994
Kazimierz Grześkowiak
Reżyser
1994
Zbigniew Kurtycz
Reżyser
1994
Emil Karewicz
Reżyser
1993
Stefania Grodzieńska
Reżyser
1993
Bogusław Wyrobek
Reżyser
1993
Hanka Bielicka
Reżyser
1993
Jarema Stępowski
Reżyser
1993
Janusz Gniatkowski
Reżyser
1984
Fetysz
Reżyser
1983
Śledztwo porucznika Tomaszka
Reżyser
1982
Prawo jest prawem
Reżyser
1981
Szarża, czyli przypomnienie kanonu
Reżyser
1979
Róg Brzeskiej i Capri
Reżyser
1978
Antyki
Reżyser
1977
Ojcowizna
Reżyser
1977
Romantyczność
Reżyser
1976
Grunwald
Reżyser
1976
Nigdy nie zagaśnie
Reżyser
1976
Nigdy nie zgaśnie
Reżyser
1976
Grunwald
Reżyser
1975
Rodzina
Reżyser
1974
Kochajmy się
Reżyser
1973
Kula
Reżyser
1972
Na wylot
I Asystent reżysera, II Reżyser
1971
Skarbiec kultury na Jasnej Gorze
Reżyser
1971
Wyszedł w jasny, pogodny dzień
Reżyser
 SCENARIUSZ (37)
2005
Julian Kulski
Scenariusz
2000
Snowidienija czyli senne widzenie
Scenariusz
1998
Trubadurzy
Scenariusz
1998
Kawał życia Józefa Rusznicy
Scenariusz
1997
Historia o Proroku Eliaszu z Wierszalina (TV)
Na podstawie
1997
Lidia Korsakówna
Scenariusz
1996
Jerzy Waldorff na Radziejowicach
Scenariusz
1996
Mieczysław Wojnicki
Scenariusz
1996
Jerzy Ofierski
Scenariusz
1996
Mira Zimińska
Scenariusz
1995
Łucja Prus
Scenariusz
1995
Złamana strzała
Konsultant
1994
Jerzy Michotek
Scenariusz
1994
Bolesław Gromnicki. Andrzej Bychowski. Parodyści
Scenariusz
1994
Tadeusz Chyła
Scenariusz
1994
Bernard Ładysz
Scenariusz
1994
Rena Rolska
Scenariusz
1994
Kazimierz Grześkowiak
Scenariusz
1994
Zbigniew Kurtycz
Scenariusz
1994
Emil Karewicz
Scenariusz
1993
Stefania Grodzieńska
Scenariusz
1993
Bogusław Wyrobek
Scenariusz
1993
Hanka Bielicka
Scenariusz
1993
Jarema Stępowski
Scenariusz
1993
Janusz Gniatkowski
Scenariusz
1982
Prawo jest prawem
Scenariusz
1981
Szarża, czyli przypomnienie kanonu
Scenariusz
1979
Róg Brzeskiej i Capri
Scenariusz
1977
Ojcowizna
Scenariusz
1977
Romantyczność
Scenariusz
1976
Grunwald
Scenariusz
1976
Nigdy nie zagaśnie
Scenariusz
1976
Nigdy nie zgaśnie
Scenariusz
1976
Grunwald
Scenariusz
1975
Rodzina
Scenariusz
1974
Kochajmy się
Scenariusz
1971
Wyszedł w jasny, pogodny dzień
Scenariusz
 ZDJĘCIA (2)
2016
Zatruta krew bratnia
Zdjęcia
1973
Kula
Zdjęcia
 SCENOGRAFIA (1)
1971
Skarbiec kultury na Jasnej Gorze
Scenografia
Opis
Jego dorobek twórczy jest niezwykle obszerny i różnorodny – filmy fabularne, dokumentalne, oświatowe, reklamowe, reportaże, telewizyjne spektakle teatralne. Krzysztof Wojciechowski jest absolwentem Wydziału Reżyserii łódzkiej Szkoły Filmowej (1968; dyplom w 1970), wcześniej – w latach 1962-1964 – pracował jako asystent operatora w warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Do zawodu wszedł mocno i w dobrym towarzystwie. Jego dokumentalny debiut „Wyszedł w jasny, pogodny dzień” (1971), przejmująca opowieść o matce, która szuka zaginionego podczas wojny syna, został wyróżniony Dyplomem Honorowym na 12. Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1972) za „wrażliwość spojrzenia na wciąż żywe obrazy pamięci narodowej” (ten debiut został także podwójnie uhonorowany na festiwalu w Oberhausen). Warto wspomnieć, że podczas tej edycji krakowskiej imprezy Złoty Lajkonik trafił do Marka Piwowskiego za „Hair”, a Brązowy do Grzegorza Królikiewicza za „Nie płacz”. To z Piwowskim, Królikiewiczem, Krzysztofem Kieślowskim, Tomaszem Zygadłą stworzył Wojciechowski słynną grupę krakowskich buntowników, która na początku lat 70. ubiegłego wieku ostro sprzeciwiła się dotychczasowej formule kina dokumentalnego.

Wojciechowskiemu, podobnie jak Królikiewiczowi, Piwowskiemu, Zygadle, a i w przyszłości Kieślowskiemu, kino dokumentalne nie wystarczało. W 1972 roku pełnił funkcję II reżysera na planie słynnego debiutu fabularnego Królikiewicza – „Na wylot”, a także sam nakręcił swą pierwszą fabułę – średniometrażowe telewizyjne „Skrzydła”, poetycką opowieść o kilkunastoletnim chłopcu obdarzonym bogatą wyobraźnią. Dwa lata później zadebiutował już pełnometrażowym filmem fabularnym „Kochajmy się” (1974), paradokumentalnym – ale z pewną dozą poezji – niekonwencjonalnym spojrzeniem na współczesną polską wieś i zachodzące w niej przemiany. A wszystko to nakręcone w autentycznej scenerii i z udziałem naturszczyków.

I tak się także działo w kolejnych „fabularnych dokumentach” Wojciechowskiego – „Rodzinie” (1975), „Antykach” (1977), „Rogu Brzeskiej i Capri” (1979), „Prawo jest prawem” (1982), „Fetyszu” (1984). „Jeśli trafiają się tam ludzie z autentycznego marginesu – wyznał przy okazji „Rogu Brzeskiej i Capri” – to jest to zabieg celowy, wyjaskrawiający, pokazujący, że ludzie ci są barwnym dodatkiem do naszego życia, są składnikiem naszej kultury. Chciałem podjąć próbę nobilitacji świata ludzi, którzy są – mówiąc potocznie – degradowani". To ważna cecha kina Wojciechowskiego, będącego udanym stopem fabuły i dokumentu. Szczególnym przypadkiem tego typu kina – z wyraźnym prymatem dokumentu – jest „Szarża, czyli przypomnienie kanonu” (1981), nosząca podtytuł „Dziennik filmowy między czerwcem a grudniem 1980 robotnikom i żołnierzom poświęcony”.

Pełnometrażowe filmy Wojciechowskiego przyniosły mu kilka prestiżowych laurów, m.in. „Kochajmy się” uhonorowano Nagrodą im. Andrzeja Munka (1974), a także statuetką Don Kichota na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1975), „Rodzinę” – aż trzema nagrodami na Międzynarodowym Forum Filmowym „Człowiek – Praca – Twórczość” w Lublinie (1976), a „Róg Brzeskiej i Capri” – Srebrnymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1979). W 1997 roku zrealizował dla Telewizji Polskiej „Historię o proroku Eliaszu z Wierszalina”, która została obsypana nagrodami na Festiwalu Filmowym „Projektor” w Białymstoku (1997).

Krzysztof Wojciechowski ma na swym koncie kilkadziesiąt dokumentów, realizowanych głównie dla TVP, m.in. odcinki cykli „Gwiazdy tamtych lat” (1993-1998), „Światła ramp” (1996-2008), „Gwiazdozbiór polskiego sportu” (1996-2005), a także kilkanaście telewizyjnych spektakli teatralnych, m.in. „Nowe wyzwolenie” (1971), „Komuna Paryska” (1973), „Myszkin” (1985). Trzy z jego dokumentów zostały nagrodzone na Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów i Multimediów w Niepokalanowie: „Annę Walentynowicz” (1993) uhonorowano tam Nagrodą Specjalną (1994), „Rycerski stan. Batalion Parasol” (2004) – II Nagrodą, a „Ci, co powrócili” (2006) – wyróżnieniem Signis.
Jerzy Armata
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll