PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Grzegorz Kędzierski

Grzegorz Kędzierski
URODZONY: 07 luty 1949, Warszawa
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 ZDJĘCIA (61)
2016
Kobiety bez wstydu
Zdjęcia
2012
Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa
Zdjęcia
2010
Święty interes
Zdjęcia
2010
Fenomen
Zdjęcia
2009
Randka w ciemno
Zdjęcia
2009
Popiełuszko. Wolność jest w nas
Zdjęcia
2009
Whisky z mlekiem
Zdjęcia
2007
Ogród Luizy
Zdjęcia
2002
Ostatnia kryjówka
Zdjęcia
2001
Casus Belli
Zdjęcia
2001
Złoto carów
Zdjęcia
2000
Avalon
Zdjęcia
1999
Ogniem i mieczem
Zdjęcia
1997
Cudze szczęście
Zdjęcia
1995
Awantura o Basię
Zdjęcia
1995
Gracze
Zdjęcia
1995
Pułkownik Kwiatkowski
Zdjęcia
1994
Panna z mokrą głową
Zdjęcia
1993
Kolos
Zdjęcia
1993
Skutki noszenia kapelusza w maju (TV)
Zdjęcia
1993
Tajemnica trzynastego wagonu
Zdjęcia
1991
Papierowe małżeństwo
Zdjęcia
1990
Zmęczeni dyktaturą
Zdjęcia
1989
Nocny gość
Zdjęcia
1989
Sztuka kochania
Zdjęcia
1988
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
Zdjęcia
1988
Operacja Bieszczady
Zdjęcia
1987
Opowieść Harleya
Zdjęcia
1987
Rajski ptak
Zdjęcia
1987
Wyrównanie rachunku
Zdjęcia
1986
Zygfryd
Zdjęcia
1985
Osobisty pamiętnik grzesznika... przez niego samego spisany
Zdjęcia
1984
Był Jazz
Operator kamery
1984
Pismak
Zdjęcia
1984
Przyśpieszenie
Zdjęcia
1984
Zamiana
Zdjęcia
1984
Przyspieszenie
Zdjęcia
1984
Przyspieszenie
Operator kamery
1983
Fucha
Zdjęcia
1983
Sny i marzenia
Zdjęcia
1983
Szkatułka z Hongkongu
Zdjęcia
1982
Nieciekawa historia
Zdjęcia
1980
Tylko tyle
Zdjęcia
1979
Gwiazdy na dachu
Zdjęcia
1979
Podróż magiczna
Operator kamery
1977
Sam na sam
Operator kamery
1977
Za tą górą czeka jesień
Zdjęcia
1977
Rolnicy mówią
Zdjęcia
1977
A za tą górą czeka jesień
Zdjęcia
1976
Brama ziemi
Zdjęcia
1976
Śladami Cervantesa
Zdjęcia
1976
Trochę wielkiej miłości
Zdjęcia
1976
Klara i Angelika
Operator kamery
1975
Bielszy niż śnieg
Współpraca operatorska
1975
Noce i dnie
Operator kamery
1972
Puste krzesła
Oświetlacz
1971
Czarny dom
Zdjęcia
1971
Kim będą jutro
Zdjęcia
1971
Londynu dwa łyki w rytmie muzyki
Zdjęcia
1971
Świat, który przeminął
Zdjęcia
1970
Życie rodzinne
Fotosista
 PION REŻYSERSKI (3)
1976
Brama ziemi
Reżyser
1976
Śladami Cervantesa
Reżyser
1976
Katedra z minaretem
Reżyser
 SCENARIUSZ (3)
1979
Gwiazdy na dachu
Scenariusz
1976
Śladami Cervantesa
Scenariusz
1976
Katedra z minaretem
Scenariusz
Opis
Jego dorobek operatorski jest imponujący. Nazwisko Grzegorza Kędzierskiego widnieje w czołówkach blisko stu filmów fabularnych i dokumentalnych, a także seriali i spektakli telewizyjnych, wyreżyserowanych przez m.in. Jerzego Antczaka, Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Hoffmana, Kazimierza Kutza, Stanisława Różewicza.

Zdjęcia do „Osobistego pamiętnika grzesznika przez niego samego spisanego” (1985) Wojciecha Jerzego Hasa przyniosły mu Złote Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1986), praca operatorska na planie dwóch filmów dla młodzieży – „Skutki noszenia kapelusza w maju” (1993) Krystyny Krupskiej-Wysockiej i „Panna z mokrą głową” (1994) Kazimierza Tarnasa – została uhonorowana Poznańskimi Koziołkami na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino” w Poznaniu (1994), a polsko-japoński „Avalon” (2000) Mamoru Oshii nagrodzono za zdjęcia w Durbanie (2002), a także na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych i Grozy w Sitges (2001).

Grzegorz Kędzierski jest warszawiakiem. Na łódzką Szkołę Filmową zdecydował się, podobnie jak Paweł (1946-2019), jego starszy brat. Paweł zdał na reżyserię, on na operatorstwo. Podczas studiów blisko ze sobą współpracowali, Grzegorz robił zdjęcia do dwóch etiud Pawła („Studium”, 1969; „Późne wstawanie”, 1969). Później starszy brat wybrał dokument, stając się jednym z najciekawszych kronikarzy naszej rzeczywistości, Grzegorz – choć można znaleźć w jego dorobku zdjęcia do kilkunastu dokumentów – skoncentrował się na kinie fabularnym.

Zaczynał jako fotosista na planie „Życia rodzinnego” (1970) Krzysztofa Zanussiego, a wyuczony zawód doskonalił – jako operator kamery lub II operator – pod okiem takich mistrzów, jak Stanisław Loth („Perła w koronie”, 1971, Kazimierz Kutz), Krzysztof Winiewicz („Szklana kula”, 1977, Stanisław Różewicz), Zygmunt Samosiuk („Sprawa Gorgonowej”, 1977, Janusz Majewski; „…gdziekolwiek jesteś, Panie Prezydencie…”, 1978, Andrzej Trzos-Rastawiecki) czy Witold Sobociński („Szpital Przemienienia”, 1978, Edward Żebrowski; „Był jazz”, 1981, Feliks Falk). Będąc operatorem kamery do jedenastu odcinków serialu „Noce i dnie” (1977) Jerzego Antczaka, zadebiutował jako autor zdjęć podczas realizacji odcinka dwunastego (w pozostałych funkcję tą pełnił Loth).

Pierwszą pełnometrażową fabułą ze zdjęciami Kędzierskiego stała się ekranizacja opowiadania Antoniego Czechowa „Nieciekawa historia” (1982), dokonana przez Wojciecha Jerzego Hasa. Z tym żywiącym się literaturą, chyba największym kreacjonistą w dziejach naszej kinematografii współpracował jeszcze przy realizacji „Pismaka” (1984) wg prozy Władysława Terleckiego, „Osobistego pamiętnika grzesznika przez niego samego spisanego” (1985), efektownej adaptacji powieści Jamesa Hogga, oraz „Niezwykłej podróży Baltazara Kobera” (1988), zainspirowanej dziełem Fredericka Tristana. Równie znakomity duet reżysersko-operatorski stworzył z Kazimierzem Kutzem, czego dowodem „Pułkownik Kwiatkowski” (1995), błyskotliwa opowieść o lekarzu, który wcielił się w skórę ubeckiego pułkownika, by zrobić nieco porządku w zsowietyzowanej powojennej polskiej rzeczywistości, czy siedmioodcinkowa ekranizacja Iwaszkiewiczowskiej „Sławy i chwały” (1997).

Kędzierski ma w swym dorobku operatorskim wiele znakomitych zdjęć, ale także – co niezwykle ważne – ogromnie różnorodnych stylistycznie. W jego operatorskiej filmografii z „Zygfrydem” (1986), wysublimowaną wizualnie ekranizacją opowiadania Iwaszkiewicza, będącego wnikliwym studium psychologicznym fascynacji starego profesora młodym cyrkowcem, sąsiaduje komediowo brawurowa „Sztuka kochania” (1989) Jacka Bromskiego, z „Kolosem” (1993) Witolda Leszczyńskiego, pozornie chłodną opowieścią o uczuciach – „Gracze” (1995) Ryszarda Bugajskiego, political fiction rozgrywający się w czasie kampanii prezydenckiej Lecha Wałęsy, z Sienkiewiczowskim „Ogniem i mieczem” (1999) Jerzego Hoffmana – „Ogród Luizy” (2007) Macieja Wojtyszki, subtelna historia… gangstersko-miłosna, a z „Popiełuszko. Wolność jest w nas” (2009) Rafała Wieczyńskiego – „Anna German” (2012), efektowny serial Waldemara Krzystka i Aleksandra Timienki. Kędzierski to perfekcjonista ceniący różnorodność, podejmujący – z powodzeniem – często jakże odległe w swej poetyce artystyczne wyzwania.
Jerzy Armata
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll