PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Krzysztof Wierzbiański

Krzysztof Wierzbiański
URODZONY: 11 wrzesień 1938, Kraków
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (21)
2016
Kosarewicz. Ktoś, kto widział lepiej
Reżyser
2006
Czarodziejski świat łazienek
Reżyser
2005
Laszczka
Reżyser
1987
Cyrk odjeżdża
Reżyser
1984
Hania (TV)
Reżyser
1978
Predom
Reżyser
1976
Romans prowincjonalny (TV)
Reżyser
1975
Obrazki z życia
Reżyser
1975
Skazany
I Asystent reżysera, II Reżyser
1973
Myśliwy
Reżyser
1972
777
I Asystent reżysera, II Reżyser
1972
Diabeł
Asystent reżysera
1971
Trąd
I Asystent reżysera, II Reżyser
1971
Wiktoryna, czyli czy pan pochodzi z Beauvais? (TV)
I Asystent reżysera, II Reżyser
1971
Złote koło (TV)
Współpraca
1970
Konfrontacja
Reżyser
1970
Dziura w ziemi
I Asystent reżysera, II Reżyser
1969
Dzień oczyszczenia
Współpraca
1969
Ostatnie dni
Współpraca
1968
Kierunek Berlin
Współpraca
1964
Izba
Reżyser
 SCENARIUSZ (9)
2016
Kosarewicz. Ktoś, kto widział lepiej
Scenariusz
2006
Czarodziejski świat łazienek
Scenariusz
2005
Laszczka
Scenariusz
1987
Cyrk odjeżdża
Scenariusz
1987
Cyrk odjeżdża
Autor dialogów
1976
Romans prowincjonalny (TV)
Scenariusz
1976
Romans prowincjonalny (TV)
Na podstawie
1973
Myśliwy
Scenariusz
1970
Konfrontacja
Scenariusz
 AKTOR (1)
1967
Maestro
Opis
Z urodzenia jest krakowianinem, z wyboru – warszawiakiem. Zanim został absolwentem Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1968), skończył etnografię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1962). Warszawie poświęcił swój przedostatni film – „Czarodziejski świat Łazienek” (2006), Krakowowi – dokument „Laszczka” (2005). Jego bohater – Konstanty Laszczka (1865-1956) – artysta o pełnej dramatycznych wydarzeń biografii, to jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy, także wieloletni pedagog krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Swą filmową karierę rozpoczynał Wierzbiański na planie „Klubu profesora Tutki” (1966-1968), serialu Andrzej Kondratiuka, będącego ekranizacją uroczych opowiadań Jerzego Szaniawskiego. Później terminował m.in. u Jerzego Passendorfera („Kierunek Berlin”, 1968; „Ostatnie dni”, 1969; „Dzień oczyszczenia”, 1969) i Stanisława Wohla („Złote koło”, 1971). Do Wohla powrócił trzynaście lat później, współreżyserując z nim pełnometrażowy film telewizyjny „Hania” (1984), według scenariusza Józefa Hena, opartego na dwóch opowiadaniach Henryka Sienkiewicza: tytułowym i „Starym słudze”. Notabene, zdjęcia do Sienkiewiczowskiej adaptacji rozpoczęły się w… 1939 roku, reżyserował Józef Lejtes, a operatorem był Wohl, który 45 lat później powrócił do niezrealizowanego wskutek wybuchu wojny pomysłu, zapraszając do współpracy Wierzbiańskiego i dedykując wspólny film – Lejtesowi.

Wierzbiański, zanim podjął samodzielną pracę reżyserską, asystował Andrzejowi Żuławskiemu (Diabeł, 1972), pełnił funkcję II reżysera przy realizacji m.in. serialu „Doktor Ewa” (1970) Henryka Kluby i głośnych fabuł Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego – „Trąd” (1971) i „Skazany” (1975). Jako dokumentalista zadebiutował „Konfrontacją” (1970), podejmującą trudną problematykę edukacji seksualnej, a jako fabularzysta – telewizyjną ekranizacją opowiadania Kazimierza Przerwy-Tetmajera „Myśliwy” (1973). Na debiut pełnometrażowy wybrał adaptację powieści Michała Promińskiego „Cyrk przyjechał”, którą zatytułował… „Cyrk odjeżdża” (1987). Ten nieco niesłusznie zapomniany film w niekonwencjonalny sposób opowiadał o polskiej rzeczywistości tużpowojennej z perspektywy… prowincjonalnego cyrku.

Wierzbiański, choć „miastowy”, znakomicie czuje prowincję, opowiada o niej zajmująco, niekiedy z dozą czułości, niekiedy humoru, czego najlepszym przykładem „Romans prowincjonalny” (1976), adaptacja prozy „realisty metafizycznego”, jak zwano Kornela Filipowicza. Nikt tak jak on nie potrafił opiewać uroków – jednocześnie dostrzegając i cienie – rodzimej prowincji. Po jego prozę często sięgał Stanisław Różewicz („Trzy kobiety”, 1956; „Miejsce na ziemi”, 1959; „Piekło i niebo”, 1966; „Szklana kula”, 1972), z którym był blisko zaprzyjaźniony. Ekranizacja Krzysztofa Wierzbiańskiego nie ustępuje tamtym realizacjom, co jest chyba najlepszą rekomendacją.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll