Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Ryszard Wierzbicki
URODZONY: 29 marzec 1939, Wilno
ZMARŁ: 06 grudzień 2022 w wieku 83 lat, Łódź
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
EFEKTY SPECJALNE (2)
1988
Pomiędzy wilki
Efekty specjalne
1976
Oczy uroczne
Efekty specjalne
ZDJĘCIA (2)
1989
300 mil do nieba
Operator zdjęć specjalnych
1988
Schodami w górę, schodami w dół...
Operator kamery
SCENOGRAFIA (1)
1987
Tabu
Projektant graficzny
Opis
Ryszard Wierzbicki – operator zdjęć specjalnych, a także autor opracowania graficznego wielu filmów, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Urodził się w Wilnie, a zawodowo związał – przede wszystkim – z łódzką Wytwórnią Filmów Fabularnych. Jako operator wyspecjalizował się w zdjęciach specjalnych. Zadebiutował jako współautor zdjęć specjalnych (razem z Janem Olejniczakiem) na planie telewizyjnego filmu science fiction Janusza Kubika „Biohazard” (1977). Zdjęcia specjalne jego autorstwa znalazły się m.in. w „Karate po polsku” (1982) Wojciecha Wójcika, „Schodami w górę, schodami w dół” (1988) Andrzeja Domalika, „Marcowych migdałach” (1989) Radosława Piwowarskiego, „300 mil do nieba” (1989) Macieja Dejczera, „Ucieczce z kina Wolność” (1990) Wojciecha Marczewskiego, „Grach ulicznych” (1996) Krzysztofa Krauzego, „Kochaj i rób, co chcesz” (1997) Roberta Glińskiego, „Królowej aniołów” (1999) Mariusza Grzegorzka i „Zakochanych” (2000) Piotra Wereśniaka. Był twórcą efektów specjalnych w telewizyjnych „Oczach urocznych” (1976) Piotra Szulkina oraz w ekranizacji opowiadania „Pomiędzy wilki” (1988) Ksawerego Pruszyńskiego, dokonanej przez Juliusza Janickiego, a także operatorem kamery w „Zabić na końcu” (1990) Wojciecha Wójcika.
Drugą profesją filmową Wierzbickiego obok operatorki jest opracowywanie graficzne, wykonywanie i skręcanie filmowych napisów. Te, które wyszły spod jego ręki i obiektywu, odnajdziemy w serialu Marka Piestraka „Przyłbice i kaptury” (1985), a także w wielu filmach kinowych czy telewizyjnych, m.in.: „Tabu” (1987) Andrzeja Barańskiego, „Kolejności uczuć” (1983) Radosława Piwowarskiego, „Faustynie” (1994) Jerzego Łukaszewicza, „Szczęśliwego Nowego Jorku” (1997) Janusza Zaorskiego, „Historii kina w Popielawach” (1998) Jana Jakuba Kolskiego, „Sezonie na leszcza” (2000) Bogusława Lindy.
Urodził się w Wilnie, a zawodowo związał – przede wszystkim – z łódzką Wytwórnią Filmów Fabularnych. Jako operator wyspecjalizował się w zdjęciach specjalnych. Zadebiutował jako współautor zdjęć specjalnych (razem z Janem Olejniczakiem) na planie telewizyjnego filmu science fiction Janusza Kubika „Biohazard” (1977). Zdjęcia specjalne jego autorstwa znalazły się m.in. w „Karate po polsku” (1982) Wojciecha Wójcika, „Schodami w górę, schodami w dół” (1988) Andrzeja Domalika, „Marcowych migdałach” (1989) Radosława Piwowarskiego, „300 mil do nieba” (1989) Macieja Dejczera, „Ucieczce z kina Wolność” (1990) Wojciecha Marczewskiego, „Grach ulicznych” (1996) Krzysztofa Krauzego, „Kochaj i rób, co chcesz” (1997) Roberta Glińskiego, „Królowej aniołów” (1999) Mariusza Grzegorzka i „Zakochanych” (2000) Piotra Wereśniaka. Był twórcą efektów specjalnych w telewizyjnych „Oczach urocznych” (1976) Piotra Szulkina oraz w ekranizacji opowiadania „Pomiędzy wilki” (1988) Ksawerego Pruszyńskiego, dokonanej przez Juliusza Janickiego, a także operatorem kamery w „Zabić na końcu” (1990) Wojciecha Wójcika.
Drugą profesją filmową Wierzbickiego obok operatorki jest opracowywanie graficzne, wykonywanie i skręcanie filmowych napisów. Te, które wyszły spod jego ręki i obiektywu, odnajdziemy w serialu Marka Piestraka „Przyłbice i kaptury” (1985), a także w wielu filmach kinowych czy telewizyjnych, m.in.: „Tabu” (1987) Andrzeja Barańskiego, „Kolejności uczuć” (1983) Radosława Piwowarskiego, „Faustynie” (1994) Jerzego Łukaszewicza, „Szczęśliwego Nowego Jorku” (1997) Janusza Zaorskiego, „Historii kina w Popielawach” (1998) Jana Jakuba Kolskiego, „Sezonie na leszcza” (2000) Bogusława Lindy.
Jerzy Armata
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024