Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Teodor Ratkowski
URODZONY: 22 styczeń 1949, Warszawa
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
MUZYKA (27)
2006
Podwodny dywizjon
Muzyka
2001
Być sobą
Muzyka
2000
Droga
Muzyka
1998
Wilki
Muzyka
1988
Obywatel Piszczyk
Muzyka
1983
Łęczyckie bajanie o Borucie - panie
Muzyka
1982
Czas w orężu zapisany
Muzyka
1981
Bogusławice
Muzyka
1981
Polska-kraj kongresów
Muzyka
1981
Sokolnik
Muzyka
1981
Łańcut
Muzyka
1981
Piknik
Muzyka
1981
Polska - kraj kongresów
Muzyka
1980
Bajki na dobranoc
Muzyka
1979
W moim obiektywie
Muzyka
1978
Droga w kosmos
Muzyka
1978
Jak na wojnie
Muzyka
1978
Mirosław Hermaszewski
Muzyka
1978
Zenon Jankowski
Muzyka
1978
Seans
Muzyka
1977
Chleb i węgiel
Muzyka
1977
Dla ludzi z ziemi
Muzyka
1977
Nauka o ochronie środowiska
Muzyka
1977
O czyste powietrze
Muzyka
1976
Emirat z żaglem w herbie
Muzyka
1976
Umarła klasa. Seans T. Kantora
Aranżer, Instrumentator
1972
Rówieśnicy
Muzyka
DŹWIĘK (12)
2006
Podwodny dywizjon
Dźwięk
2004
Krzysztof Komeda - Zaduszki jazzowe
Dźwięk
2000
Terrorysta od Pana Boga
Dźwięk
1998
Wilki
Dźwięk
1995
Dzieci Soboru
Dźwięk
1981
Bogusławice
Dźwięk
1981
Polska-kraj kongresów
Dźwięk
1981
Sokolnik
Dźwięk
1981
Łańcut
Dźwięk
1981
Piknik
Dźwięk
1981
Polska - kraj kongresów
Dźwięk
1972
Rówieśnicy
Dźwięk
PION REŻYSERSKI (5)
2006
Podwodny dywizjon
Reżyser
2004
Krzysztof Komeda - Zaduszki jazzowe
Reżyser
2001
Być sobą
Reżyser
2001
Nasza Cerkiew
Reżyser
2000
Droga
Reżyser
SCENARIUSZ (5)
2006
Podwodny dywizjon
Scenariusz
2004
Krzysztof Komeda - Zaduszki jazzowe
Scenariusz
2001
Być sobą
Scenariusz
2001
Nasza Cerkiew
Scenariusz
2000
Droga
Scenariusz
Opis
Teodor Ratkowski to filmowiec iście renesansowo uzdolniony. Jest kompozytorem, operatorem dźwięku, scenarzystą i reżyserem filmów dokumentalnych, a także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych.
Jest warszawiakiem, urodził się 22 stycznia 1949 roku. Przygodę z filmem rozpoczął jako operator dźwięku i kompozytor. W obu tych rolach debiutował krótkim dokumentem Tomasza Pieczyńskiego „Rówieśnicy” (1972). Jako dźwiękowiec ma na swym koncie ponad 20 tytułów, jako kompozytor ponad 40 – głównie dokumentalnych, choć w jego dorobku można odnaleźć także muzykę do filmów fabularnych Sławomira Idziaka („Seans”, 1978; „Bajki na dobranoc”, 1980) i Andrzeja Kotkowskiego („Obywatel Piszczyk”, 1988) czy zrealizowanego techniką kombinowaną przez Włodzimierza Dudziewicza „Łęczyckiego bajania o Borucie panie” (1983).
Wśród dokumentów, które opatrywał swoją muzyką i udźwiękawiał, znalazły się m.in. dokumenty: „Sokolnik” (1981) Bronisława Baranieckiego, „Co jasnej bronisz Częstochowy” (1997), „Wilki” (1998) Marka Widarskiego i „Serdecznie dobry człowiek” (1999) Artura Pasika. Współpracował też przy realizacji dźwięku telewizyjnej fabuły Pawła Karpińskiego „Trio” (1976) i „Lawy” (1989) Tadeusza Konwickiego, a także przy opracowaniu muzycznym seriali: „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” (1979-1981) Jerzego Sztwiertni i „Z biegiem lat, z biegiem dni…” (1980) Andrzeja Wajdy, również dokumentu Jerzego Domaradzkiego „Andrzej Wajda” (1976).
W roku 2000 Ratkowski zadebiutował jako scenarzysta i reżyser dokumentem „Miej miłosierdzie dla nas i świata całego”. Pośród jego filmów, głównie o tematyce historycznej i wojskowej (m.in. „Bractwo więzienne”, 2000; „Nasza cerkiew”, 2001; „Podwodny dywizjon”, 2006; „Marynarze, marynarze”, 2008), znalazł się dokument poświęcony najwybitniejszemu naszemu kompozytorowi filmowemu – „Krzysztof Komeda – zaduszki jazzowe” (2004). Za „Być sobą” (2001) reżyser został uhonorowany II Nagrodą w kategorii dokumentu na Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów i Multimediów w Niepokalanowie (2002), a „Podwodny dywizjon” (2006) przyniósł mu Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Wojskowych w Bracciano (2007).
Zainteresowania historią i wojskowością doprowadziły Ratkowskiego do wymyślenia, zorganizowania i artystycznego dyrektorowania filmową imprezą poświęconą tej właśnie tematyce - Międzynarodowego Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych. „Idea Festiwalu od dawna skupia się na łączeniu filmów o tematyce historycznej i filmów patriotyczno-obronnych, zwłaszcza wojskowych, które poświęcone są międzynarodowym misjom różnych armii świata, które angażują się w walkę z terroryzmem, pomagają podczas klęsk różnego rodzaju oraz działają w misjach stabilizacyjnych” – powiedział jego pomysłodawca i dyrektor artystyczny.
Jest warszawiakiem, urodził się 22 stycznia 1949 roku. Przygodę z filmem rozpoczął jako operator dźwięku i kompozytor. W obu tych rolach debiutował krótkim dokumentem Tomasza Pieczyńskiego „Rówieśnicy” (1972). Jako dźwiękowiec ma na swym koncie ponad 20 tytułów, jako kompozytor ponad 40 – głównie dokumentalnych, choć w jego dorobku można odnaleźć także muzykę do filmów fabularnych Sławomira Idziaka („Seans”, 1978; „Bajki na dobranoc”, 1980) i Andrzeja Kotkowskiego („Obywatel Piszczyk”, 1988) czy zrealizowanego techniką kombinowaną przez Włodzimierza Dudziewicza „Łęczyckiego bajania o Borucie panie” (1983).
Wśród dokumentów, które opatrywał swoją muzyką i udźwiękawiał, znalazły się m.in. dokumenty: „Sokolnik” (1981) Bronisława Baranieckiego, „Co jasnej bronisz Częstochowy” (1997), „Wilki” (1998) Marka Widarskiego i „Serdecznie dobry człowiek” (1999) Artura Pasika. Współpracował też przy realizacji dźwięku telewizyjnej fabuły Pawła Karpińskiego „Trio” (1976) i „Lawy” (1989) Tadeusza Konwickiego, a także przy opracowaniu muzycznym seriali: „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” (1979-1981) Jerzego Sztwiertni i „Z biegiem lat, z biegiem dni…” (1980) Andrzeja Wajdy, również dokumentu Jerzego Domaradzkiego „Andrzej Wajda” (1976).
W roku 2000 Ratkowski zadebiutował jako scenarzysta i reżyser dokumentem „Miej miłosierdzie dla nas i świata całego”. Pośród jego filmów, głównie o tematyce historycznej i wojskowej (m.in. „Bractwo więzienne”, 2000; „Nasza cerkiew”, 2001; „Podwodny dywizjon”, 2006; „Marynarze, marynarze”, 2008), znalazł się dokument poświęcony najwybitniejszemu naszemu kompozytorowi filmowemu – „Krzysztof Komeda – zaduszki jazzowe” (2004). Za „Być sobą” (2001) reżyser został uhonorowany II Nagrodą w kategorii dokumentu na Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów i Multimediów w Niepokalanowie (2002), a „Podwodny dywizjon” (2006) przyniósł mu Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Wojskowych w Bracciano (2007).
Zainteresowania historią i wojskowością doprowadziły Ratkowskiego do wymyślenia, zorganizowania i artystycznego dyrektorowania filmową imprezą poświęconą tej właśnie tematyce - Międzynarodowego Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych. „Idea Festiwalu od dawna skupia się na łączeniu filmów o tematyce historycznej i filmów patriotyczno-obronnych, zwłaszcza wojskowych, które poświęcone są międzynarodowym misjom różnych armii świata, które angażują się w walkę z terroryzmem, pomagają podczas klęsk różnego rodzaju oraz działają w misjach stabilizacyjnych” – powiedział jego pomysłodawca i dyrektor artystyczny.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024