Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Marek Piwowski
URODZONY: 24 październik 1935, Warszawa
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
PION REŻYSERSKI (21)
1997
Krok
Reżyser
1993
Uprowadzenie Agaty
Reżyser
1982
Antypac
Reżyser
1982
Bulgot
Reżyser
1982
Magister Półchłopek
Reżyser
1980
Chomeini
Reżyser
1977
Kłopoty to moja specjalność
Reżyser
1976
Przepraszam, czy tu biją?
Reżyser
1973
Tylko dla dorosłych
Reżyser
1971
Korkociąg
Reżyser
1971
Hair
Reżyser
1970
Rejs
Reżyser
1968
Krzysztof Penderecki
Współpraca
1968
Sukces
Reżyser
1968
Sukces
Reżyser
1968
Dwie lewe ręce
Reżyser
1967
Komputery
Współpraca
1967
Pożar! Pożar! Coś nareszcie dzieje się!
Reżyser
1966
Muchotłuk
Reżyser
1966
Kirk Douglas
Reżyser
1965
Uwertura
Reżyser
SCENARIUSZ (12)
2005
Oskar
Scenariusz
1997
Krok
Scenariusz
1993
Uprowadzenie Agaty
Scenariusz
1982
Antypac
Scenariusz
1979
Po drodze
Scenariusz
1976
Przepraszam, czy tu biją?
Scenariusz
1973
Warszawski kierowca
Opieka artystyczna
1971
Korkociąg
Scenariusz
1970
Rejs
Scenariusz
1968
Dwie lewe ręce
Scenariusz
1966
Muchotłuk
Scenariusz
1965
Przerwana gra
Scenariusz
AKTOR (8)
2007
Ryś
poseł Kirkor
1993
Uprowadzenie Agaty
tata Cygana
1984
Bez pieniędzy czyli 24 godziny z życia Jana Himilsbacha
1981
Zderzenie
1977
Rebus
oficer MO
1976
Przepraszam, czy tu biją?
mężczyzna okradany na dworcu (nie występuje w napisach)
1974
Bilans kwartalny
Jacek
1966
Każdemu to, czego mu wcale nie trzeba
ZDJĘCIA (1)
1966
Kirk Douglas
Zdjęcia
Opis
Zasłynął przede wszystkim kultowym „Rejsem”, który jest określany jako jedna z najlepszych komedii w historii polskiego kina. W 1967 roku Marek Piwowski ukończył Wydział Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi, wcześniej studiując na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. I to właśnie lata spędzone w łódzkiej szkole wykształciły jego artystyczną osobowość. Duże znaczenie ma słynna anegdota o spotkaniu z Kirkiem Douglasem, który przyjechał odwiedzić łódzką uczelnię, a przypadkowo stał się bohaterem zaimprowizowanej przez Piwowskiego etiudy rodem z Dzikiego Zachodu.
Piwowski od początku kariery lubił przeplatać ze sobą elementy formy dokumentalnej oraz filmu fabularnego, w ten sposób ironizując na temat wszystkiego, od rzeczywistości po ludzi, którzy ją zapełniają. Debiutancki „Rejs” z 1970 roku jest zlepkiem epizodów, mniej lub bardziej skeczowych, które piętnują PRL-owski absurd w sposób wcześniej nie podejmowany w polskim kinie. Wykorzystując aktorów zawodowych i amatorów oraz różne środki warsztatu filmowego, Piwowski zakpił z tego, z czego kpić nie można było. W swoim drugim filmie, tym razem kryminalnym – „Przepraszam, czy tu biją?”, pod płaszczem kina gatunkowego opowiadał o ważnych dylematach moralnych, z kolei w „Uprowadzeniu Agaty”, którym Piwowski wrócił w 1993 roku do kina fabularnego, mówi wprost o wypaczeniach politycznych, choć w kostiumie melodramatu. W przerwie od kina fabularnego Marek Piwowski kręcił zaangażowane dokumenty, wykorzystując wszystkie ukochane środki wyrazu, aby opowiadać o tym, co go bolało. W 1997 roku zrealizował swój ostatni projekt fabularny – „Krok”. Jest m.in. odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2001) oraz laureatem nagrody "Totus" w kategorii: Osiągnięcia w dziedzinie kultury chrześcijańskiej (2005).
Piwowski od początku kariery lubił przeplatać ze sobą elementy formy dokumentalnej oraz filmu fabularnego, w ten sposób ironizując na temat wszystkiego, od rzeczywistości po ludzi, którzy ją zapełniają. Debiutancki „Rejs” z 1970 roku jest zlepkiem epizodów, mniej lub bardziej skeczowych, które piętnują PRL-owski absurd w sposób wcześniej nie podejmowany w polskim kinie. Wykorzystując aktorów zawodowych i amatorów oraz różne środki warsztatu filmowego, Piwowski zakpił z tego, z czego kpić nie można było. W swoim drugim filmie, tym razem kryminalnym – „Przepraszam, czy tu biją?”, pod płaszczem kina gatunkowego opowiadał o ważnych dylematach moralnych, z kolei w „Uprowadzeniu Agaty”, którym Piwowski wrócił w 1993 roku do kina fabularnego, mówi wprost o wypaczeniach politycznych, choć w kostiumie melodramatu. W przerwie od kina fabularnego Marek Piwowski kręcił zaangażowane dokumenty, wykorzystując wszystkie ukochane środki wyrazu, aby opowiadać o tym, co go bolało. W 1997 roku zrealizował swój ostatni projekt fabularny – „Krok”. Jest m.in. odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2001) oraz laureatem nagrody "Totus" w kategorii: Osiągnięcia w dziedzinie kultury chrześcijańskiej (2005).
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024