PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Albina Barańska

Albina Barańska
URODZONA: 05 sierpień 1932, Taganrog
ZMARŁA: 10 marzec 2018 w wieku 85 lat, Warszawa
Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 SCENOGRAFIA (83)
2011
Księstwo
Dekorator wnętrz
2007
Braciszek
Scenografia
2007
Braciszek
Dekorator wnętrz
2007
Pora umierać
Scenografia
2007
Pora umierać
Dekorator wnętrz
2005
Parę osób, mały czas
Dekorator wnętrz
2002
Tam i z powrotem
Dekorator wnętrz
2002
Bez litości
Dekorator wnętrz
2002
Chopin. Pragnienie miłości
Dekorator wnętrz
1999
Fuks
Dekorator wnętrz
1999
Ogniem i mieczem
Dekorator wnętrz
1999
Alosza shop, czyli kram Awdiejewa
Scenografia
1997
Sztos
Dekorator wnętrz
1996
Dzień wielkiej ryby
Scenografia
1996
Dzień wielkiej ryby
Dekorator wnętrz
1996
Matka swojej matki
Dekorator wnętrz
1995
Horror w wesołych bagniskach
Dekorator wnętrz
1993
Dwa księżyce
Dekorator wnętrz
1993
Przypadek Pekosińskiego
Dekorator wnętrz
1992
Cynga
Dekorator wnętrz
1992
Kawalerskie życie na obczyźnie
Dekorator wnętrz
1992
Listopad
Dekorator wnętrz
1992
Warszawa. Rok 5703
Dekorator wnętrz
1991
Obywatel świata
Dekorator wnętrz
1991
Nad rzeką, której nie ma
Dekorator wnętrz
1991
Nad rzeką której nie ma
Dekorator wnętrz
1990
Powrót wilczycy
Dekorator wnętrz
1989
Kramarz
Dekorator wnętrz
1989
Ostatni prom
Dekorator wnętrz
1988
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
Dekorator wnętrz
1988
Koniec świata
Dekorator wnętrz
1988
Prześladowcy
Scenografia
1987
Opowieść Harleya
Dekorator wnętrz
1987
Tabu
Dekorator wnętrz
1986
ESD
Dekorator wnętrz
1986
Prywatne śledztwo
Dekorator wnętrz
1986
Republika nadziei
Dekorator wnętrz
1986
Lucyna
Dekorator wnętrz
1985
Osobisty pamiętnik grzesznika... przez niego samego spisany
Dekorator wnętrz
1984
Był Jazz
Dekorator wnętrz
1984
Kobieta z prowincji
Dekorator wnętrz
1984
Marynia
Dekorator wnętrz
1984
Zamiana
Dekorator wnętrz
1982
Karate po polsku
Dekorator wnętrz
1982
Karate po polsku
Kostiumy
1982
Niech cię odleci mara
Dekorator wnętrz
1981
Zapach psiej sierści
Dekorator wnętrz
1980
Mniejsze niebo
Dekorator wnętrz
1979
Wolne chwile
Dekorator wnętrz
1977
Poza układem
Scenografia
1976
Karino
Dekorator wnętrz
1976
Lustro
Scenografia
1976
Wiersz
Scenografia
1975
Mazepa
Dekorator wnętrz
1975
Znikąd donikąd
Dekorator wnętrz
1975
W domu
Dekorator wnętrz
1974
Janosik
Współpraca scenograficzna
1974
Linia
Dekorator wnętrz
1972
Rewizja osobista
Współpraca scenograficzna
1972
Szklana kula
Współpraca scenograficzna
1972
Dary magów
Dekorator wnętrz
1971
Trąd
Współpraca scenograficzna
1971
Piżama
Dekorator wnętrz
1971
Meta
Dekorator wnętrz
1971
Złote koło (TV)
Współpraca scenograficzna
1970
Kaszebe
Współpraca scenograficzna
1970
Kto wierzy w bociany?
Współpraca scenograficzna
1969
Znicz olimpijski
Kostiumy
1968
Bariery dźwięku (TV)
Kostiumy
1967
Piękny był pogrzeb, ludzie płakali (TV)
Kostiumy
1967
Zmartwychwstanie Offlanda (TV)
Asystent kostiumografa
1967
Cyrograf dojrzałości (TV)
Dekorator wnętrz
1967
Cyrograf dojrzałości (TV)
Kostiumy
1967
Człowiek, który zdemoralizował Hadleyburg (TV)
Asystent kostiumografa
1967
Komedia z pomyłek
Asystent kostiumografa
1966
Bokser
Kostiumy
1965
Głos ma prokurator
Współpraca scenograficzna
1965
Sobótki
Dekorator wnętrz
1965
Sobótki
Kostiumy
1965
Powrót doktora von Kniprode
Kostiumy
1964
Pięciu
Współpraca scenograficzna
1961
Świadectwo urodzenia
Współpraca scenograficzna
1960
Marysia i krasnoludki
Współpraca scenograficzna
Opis
Dekoratorka wnętrz, kostiumografka, scenografka, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

„Jesteśmy czarodziejami przedmiotu” – powiedziała o dekoratorach wnętrz. Sama słynęła z tego, że z „gołych ścian” wyczarowuje różnymi przedmiotami, od mebli po drobiazgi, pomieszczenie, które wygląda na użytkowane od lat. I wiele mówiące o jego lokatorach. Za przykład takiego wyczarowania niech posłuży „Horror w wesołych” bagniskach Andrzeja Barańskiego, męża artystki. Zdjęcia realizowano w pałacyku, który był przedtem w opłakanym stanie. „Allan Starski nie mógł wyjść z podziwu, że żonie udało się przeobrazić zdewastowany obiekt w miejsce zamieszkane i zadbane” – mówi reżyser.

„Horror w wesołych bagniskach” to drugi film, który przyniósł Albinie Barańskiej nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, obok „Kawalerskiego życia na obczyźnie”, również Andrzeja Barańskiego. „Wiernością w oddaniu wnętrz niemieckich z początku XX wieku w «Kawalerskim życiu na obczyźnie» zachwycał się Kazimierz Kutz” – podkreśla twórca także czternastu innych filmów, przy których pracował z żoną. „Niech cię odleci mara”; „Kobieta z prowincji”; „Dwa księżyce”; „Parę osób, mały czas” to tylko kilka z najlepszych. „Dzięki niezwykłej intuicji Albiny, wnętrze, którego dotknie swą ręką, nabiera życia i sprawia wrażenie, że to życie w nim trwa, że tętni. Przy czym w swojej pracy Albina zawsze bardzo szanuje koncepcje reżyserów i scenografów” – wspominał Andrzej Barański.

Choć nasza laureatka świetnie radziła sobie w kinie kreacyjnym, zyskując wielką przychylność Wojciecha Jerzego Hasa, który zaangażował ją do „Osobistego pamiętnika grzesznika przez niego samego spisanego” i „Niezwykłej podróży Baltazara Kobera”, reżyserzy cenili ją szczególnie za przywiązanie do realizmu. Stanisław Różewicz, sam wierny w swych filmach rzeczywistości, był zachwycony, kiedy Albina Barańska w „Świadectwie urodzenia” podniszczyła biały kołnierzyk sukienki kilkuletniej żydowskiej dziewczynki, ofiary nazizmu. „Powiedział mi, że małym zabiegiem opowiedziałam coś przejmującego o losie tego dziecka” – wyznała w wywiadzie.

Wyczulenie Albiny Barańskiej na rzeczywistość brało się z jej dramatycznego dzieciństwa. Urodzona w Taganrogu w ZSRR, w rodzinie Rosjanki i Polaka, żyła w strachu przed terrorem stalinowskim, a po wywiezieniu w czasie wojny na roboty do Niemiec – przed hitlerowcami oraz bombami z alianckich samolotów.

Po wojnie, ukończywszy Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi, projektowała dywany. Potem pracowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i tam, tworząc czołówki oraz scenografie do etiud studenckich, połknęła bakcyla kina. Pierwsze kroki w filmie profesjonalnym stawiała w 1960 roku na planie „Marysi i krasnoludków”, w reżyserii scenografa Jerzego Szeskiego i Konrada Paradowskiego. Pierwszym mistrzem Albiny Barańskiej stał się dekorator wnętrz Marek Iwaszkiewicz i to on odkrył w niej potencjał twórczy. Potencjał, który wykorzystała w projektach kostiumów do II serii telewizyjnego „Klubu profesora Tutki”, „Boksera” Juliana Dziedziny i „Karate po polsku” Wojciecha Wójcika, w swojej współpracy scenograficznej przy „Czterech pancernych i psie” czy „Janosiku”, w scenografii „Braciszka” Andrzeja Barańskiego oraz filmu Doroty Kędzierzawskiej „Pora umierać”, a głównie w dekoracji wnętrz do około siedemdziesięciu filmów i seriali.

Są wśród nich dzieła Jerzego Antczaka („Chopin. Pragnienie miłości”), Ryszarda Bera („Lalka”), Feliksa Falka („Był jazz”), Jerzego Hoffmana („Ogniem i mieczem”), Janusza Morgensterna („Mniejsze niebo”), Marka Nowickiego i Jana Rybkowskiego („Kariera Nikodema Dyzmy”). Jest też kilka seriali z lat ostatnich. „Na Albinie Barańskiej zawsze mogłem polegać, to świetny fachowiec i wspaniała koleżanka, po prostu fantastyczna babka!” – stwierdza Jerzy Hoffman.

Albina Barańska była wieloletnią członkinią Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2014 roku otrzymała Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za całokształt osiągnięć artystycznych.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll