Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
URODZONY: 16 sierpień 1954, Kapuskasing
Filmografia
PION REŻYSERSKI (20)
2022
Avatar: Istota wody
Reżyser
2020
Avatar 2
Reżyser
2012
Titanic: The Final Word with James Cameron (TV)
Reżyser
2010
Avatar: wersja specjalna
Reżyser
2009
Avatar
Reżyser
2005
Obcy z głębin
Reżyser
2003
Głosy z głębin 3D
Reżyser
2002
Ekspedycja: Bismarck (TV)
Reżyser
2001
Earthship.TV (TV)
Reżyser
1997
Titanic: 25 rocznica
Reżyser
1996
T2 3-D: Battle Across Time
Reżyser
1994
Prawdziwe kłamstwa
Reżyser
1991
Terminator 2: Dzień sądu
Reżyser
1989
Głębia
Reżyser
1988
Reach (TV)
Reżyser
1986
Obcy - Decydujące starcie
Reżyser
1985
This Time It's War (Wideo)
Reżyser
1984
Terminator
Reżyser
1981
Pirania II: Latający mordercy
Reżyser
1978
Xenogenesis
Reżyser
SCENARIUSZ (17)
2022
Avatar: Istota wody
Scenariusz
2020
Avatar 2
Scenariusz
2019
Alita: Battle Angel
Scenariusz
2015
Terminator: Genisys
Scenariusz
2010
Avatar: wersja specjalna
Scenariusz
2009
Avatar
Scenariusz
1997
Titanic: 25 rocznica
Scenariusz
1996
T2 3-D: Battle Across Time
Scenariusz
1995
Dziwne dni
Scenariusz
1994
Prawdziwe kłamstwa
Scenariusz
1991
Terminator 2: Dzień sądu
Scenariusz
1989
Głębia
Scenariusz
1988
Obcy przybysze
Scenariusz
1986
Obcy - Decydujące starcie
Scenariusz
1984
Terminator
Scenariusz
1981
Pirania II: Latający mordercy
Scenariusz
1978
Xenogenesis
Scenariusz
PRODUKCJA (14)
2020
Avatar 2
Producent
2019
Alita: Battle Angel
Producent
2012
Cirque du Soleil: Dalekie światy
Producent wykonawczy
2010
Avatar: wersja specjalna
Producent
2009
Avatar
Producent
2005
Obcy z głębin
Producent
2003
Głosy z głębin 3D
Producent
2002
Solaris
Producent
2002
Ekspedycja: Bismarck (TV)
Producent
1997
Titanic: 25 rocznica
Producent
1995
Dziwne dni
Producent
1994
Prawdziwe kłamstwa
Producent
1991
Terminator 2: Dzień sądu
Producent
1978
Xenogenesis
Producent
AKTOR (6)
2012
Side by Side
(on sam)
2012
Titanic: The Final Word with James Cameron (TV)
on sam
2005
Obcy z głębin
on sam
2003
Głosy z głębin 3D
On sam
2002
Ekspedycja: Bismarck (TV)
on sam
1968
Tell Me Lies
Gość
MONTAŻ (5)
2010
Avatar: wersja specjalna
Montaż
2009
Avatar
Montaż
1997
Titanic: 25 rocznica
Montaż
1995
Dziwne dni
Montaż
1994
Prawdziwe kłamstwa
Montaż
ZDJĘCIA (2)
2005
Obcy z głębin
Zdjęcia
1997
Titanic: 25 rocznica
Zdjęcia
SCENOGRAFIA (1)
1978
Xenogenesis
Scenograf (Production Designer)
Opis
Reżyser, scenarzysta i producent amerykański, specjalizujący się w wysokobudżetowym kinie gatunkowym.
Urodził się 16 sierpnia 1954 roku w Kapuskasing (Kanada). Mając siedemnaście lat, wyjechał do USA, by studiować fizykę, a także literaturę angielską na Uniwersytecie Kalifornijskim. W trakcie nauki pilnie odwiedzał uczelniane archiwum filmowe, gdzie zainteresowały go głównie filmy science fiction, a zwłaszcza wykorzystywane w nich efekty specjalne. W 1978 roku zadebiutował etiudą „Xenogenesis”, później współpracował z Rogerem Cormanem, by w 1981 roku zrealizować pierwszy pełnometrażowy film fabularny – „Pirania II: Latający mordercy” („Piranha II: The Spawning”).
Uznanie i wielkie pieniądze przyniósł mu nakręcony trzy lata później „Terminator”; w 1991 roku zrealizował jego sequel „Terminator 2. Dzień sądu” („Terminator 2: The Judgement Day”). Komediową odmianę kina akcji – również z Arnoldem Schwarzeneggerem w roli głównej – zaprezentował udanie w „Prawdziwych kłamstwach” (1994). Lubi filmowych herosów i sequele chyba także, czego dowodem „Rambo II” („Rambo: First Blood Part II”, 1985) oraz „Obcy – decydujące starcie” („Aliens”, 1986), kontynuujący słynny film science fiction Ridleya Scotta „Obcy – ósmy pasażer Nostromo” („Alien”, 1979). Filmową fantastykę kontynuował w efektownej „Otchłani” (1989), a zainteresowania światem podwodnym pogłębił w dokumentach: „Ekspedycja: Bismarck” („Expedition: Bismarck, 2002), „Głosy z głębin 3D” („Ghosts of the Abyss”, 2003), „Obcy z głębin” („Aliens of the Deep”, 2005).
Zrealizowany ogromnym nakładem kosztów (220 mln dol.), imponujący rozmachem inscenizacyjnym „Titanic” (1997) przyniósł frekwencyjny rekord oraz 11 oscarowych statuetek, a nakręcony 12 lat później za blisko 240 mln dolarów trójwymiarowy „Avatar” wprawdzie tylko trzy Oscary, ale szybko stał się najbardziej dochodowym filmem w historii kina. Cameron uwielbia wielkie widowiska, z efektowną scenografią, dużą ilością efektów specjalnych – w takim kinie czuje się najlepiej.
Urodził się 16 sierpnia 1954 roku w Kapuskasing (Kanada). Mając siedemnaście lat, wyjechał do USA, by studiować fizykę, a także literaturę angielską na Uniwersytecie Kalifornijskim. W trakcie nauki pilnie odwiedzał uczelniane archiwum filmowe, gdzie zainteresowały go głównie filmy science fiction, a zwłaszcza wykorzystywane w nich efekty specjalne. W 1978 roku zadebiutował etiudą „Xenogenesis”, później współpracował z Rogerem Cormanem, by w 1981 roku zrealizować pierwszy pełnometrażowy film fabularny – „Pirania II: Latający mordercy” („Piranha II: The Spawning”).
Uznanie i wielkie pieniądze przyniósł mu nakręcony trzy lata później „Terminator”; w 1991 roku zrealizował jego sequel „Terminator 2. Dzień sądu” („Terminator 2: The Judgement Day”). Komediową odmianę kina akcji – również z Arnoldem Schwarzeneggerem w roli głównej – zaprezentował udanie w „Prawdziwych kłamstwach” (1994). Lubi filmowych herosów i sequele chyba także, czego dowodem „Rambo II” („Rambo: First Blood Part II”, 1985) oraz „Obcy – decydujące starcie” („Aliens”, 1986), kontynuujący słynny film science fiction Ridleya Scotta „Obcy – ósmy pasażer Nostromo” („Alien”, 1979). Filmową fantastykę kontynuował w efektownej „Otchłani” (1989), a zainteresowania światem podwodnym pogłębił w dokumentach: „Ekspedycja: Bismarck” („Expedition: Bismarck, 2002), „Głosy z głębin 3D” („Ghosts of the Abyss”, 2003), „Obcy z głębin” („Aliens of the Deep”, 2005).
Zrealizowany ogromnym nakładem kosztów (220 mln dol.), imponujący rozmachem inscenizacyjnym „Titanic” (1997) przyniósł frekwencyjny rekord oraz 11 oscarowych statuetek, a nakręcony 12 lat później za blisko 240 mln dolarów trójwymiarowy „Avatar” wprawdzie tylko trzy Oscary, ale szybko stał się najbardziej dochodowym filmem w historii kina. Cameron uwielbia wielkie widowiska, z efektowną scenografią, dużą ilością efektów specjalnych – w takim kinie czuje się najlepiej.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024