PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Jan Němec
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (2)
1965
O uroczystości i gościach
Reżyser
1964
Diamenty nocy
Reżyser
 AKTOR (1)
1988
Nieznośna lekkość bytu
 SCENARIUSZ (1)
1965
O uroczystości i gościach
Scenariusz
Opis
Reżyser, scenarzysta, operator, kompozytor, aktor oraz producent czeski. Jeden z współtwórców czeskiej nowej fali.

Urodził się 12 lipca 1936 roku w Pradze. Absolwent Wydziału Reżyserii FAMU (1960); jego film dyplomowy „Kromka chleba” („Sousto”, 1960), ekranizacja rozgrywającego się podczas wojny opowiadania Arnošta Lustiga, został nagrodzony na festiwalach w Amsterdamie i Oberhausen.

Debiutował – utrzymanymi w nowofalowej poetyce – „Diamentami nocy” („Démanti noci”, 1964), opartymi także na prozie Lustiga, opowieści o dwóch młodych Żydach, którym udało się zbiec z transportu śmierci. Następnie wziął udział – obok Jirziego Menzla, Very Chytilovej, Evalda Schorma i Jaromila Jireša – w zbiorowej realizacji „Perły na dnie” („Perličky na dnĕ”, 1965), będącej efektownym manifestem czeskiego nowego kina, ekranizując opowiadanie Bohumila Hrabala „Oszuści”, przekorną historię dwóch starszych mężczyzn żyjących w zakłamanym obrazie własnej przeszłości. W tym samym roku zrealizował – na podstawie scenariusza napisanego z żoną Ester Krumbachovą – „O uroczystościach i gościach” („O slavnosti a hostech”, 1966), wnikliwe studium ludzkich zachowań w sytuacji ekstremalnej, będące gorzką alegorią totalitarnego systemu: po beztroskim pikniku na łące goście udają się na uroczystość urodzinową pewnego prominenta, która niespodziewanie przeradza się w przesłuchanie...

Tocząc boje z cenzurą o ostateczny kształt i możliwość rozpowszechnia tego filmu, nakręcił jeszcze „Męczenników miłości” („Mučedníci lásky”, 1966), trzy surrealistyczne opowieści o niespełnionym uczuciu, oraz – w 1968 roku – rozpoczął realizację dokumentu „Oratorium dla Pragi” („Oratorio for Praque”). Po wkroczeniu wojsk do stolicy Czechosłowacji otrzymał zakaz pracy, a także opuszczania kraju. Dopiero w 1975 roku udało mu się zrealizować w Niemczech ekranizację „Przemiany” („Die Verwandlug”) Franza Kafki. Próbował kontynuować karierę za granicą oraz – po 1990 roku – w ojczyźnie, jednak bez większych sukcesów.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll