Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jan Němec
Filmografia
PION REŻYSERSKI (2)
1965
O uroczystości i gościach
Reżyser
1964
Diamenty nocy
Reżyser
AKTOR (1)
1988
Nieznośna lekkość bytu
SCENARIUSZ (1)
1965
O uroczystości i gościach
Scenariusz
Opis
Reżyser, scenarzysta, operator, kompozytor, aktor oraz producent czeski. Jeden z współtwórców czeskiej nowej fali.
Urodził się 12 lipca 1936 roku w Pradze. Absolwent Wydziału Reżyserii FAMU (1960); jego film dyplomowy „Kromka chleba” („Sousto”, 1960), ekranizacja rozgrywającego się podczas wojny opowiadania Arnošta Lustiga, został nagrodzony na festiwalach w Amsterdamie i Oberhausen.
Debiutował – utrzymanymi w nowofalowej poetyce – „Diamentami nocy” („Démanti noci”, 1964), opartymi także na prozie Lustiga, opowieści o dwóch młodych Żydach, którym udało się zbiec z transportu śmierci. Następnie wziął udział – obok Jirziego Menzla, Very Chytilovej, Evalda Schorma i Jaromila Jireša – w zbiorowej realizacji „Perły na dnie” („Perličky na dnĕ”, 1965), będącej efektownym manifestem czeskiego nowego kina, ekranizując opowiadanie Bohumila Hrabala „Oszuści”, przekorną historię dwóch starszych mężczyzn żyjących w zakłamanym obrazie własnej przeszłości. W tym samym roku zrealizował – na podstawie scenariusza napisanego z żoną Ester Krumbachovą – „O uroczystościach i gościach” („O slavnosti a hostech”, 1966), wnikliwe studium ludzkich zachowań w sytuacji ekstremalnej, będące gorzką alegorią totalitarnego systemu: po beztroskim pikniku na łące goście udają się na uroczystość urodzinową pewnego prominenta, która niespodziewanie przeradza się w przesłuchanie...
Tocząc boje z cenzurą o ostateczny kształt i możliwość rozpowszechnia tego filmu, nakręcił jeszcze „Męczenników miłości” („Mučedníci lásky”, 1966), trzy surrealistyczne opowieści o niespełnionym uczuciu, oraz – w 1968 roku – rozpoczął realizację dokumentu „Oratorium dla Pragi” („Oratorio for Praque”). Po wkroczeniu wojsk do stolicy Czechosłowacji otrzymał zakaz pracy, a także opuszczania kraju. Dopiero w 1975 roku udało mu się zrealizować w Niemczech ekranizację „Przemiany” („Die Verwandlug”) Franza Kafki. Próbował kontynuować karierę za granicą oraz – po 1990 roku – w ojczyźnie, jednak bez większych sukcesów.
Urodził się 12 lipca 1936 roku w Pradze. Absolwent Wydziału Reżyserii FAMU (1960); jego film dyplomowy „Kromka chleba” („Sousto”, 1960), ekranizacja rozgrywającego się podczas wojny opowiadania Arnošta Lustiga, został nagrodzony na festiwalach w Amsterdamie i Oberhausen.
Debiutował – utrzymanymi w nowofalowej poetyce – „Diamentami nocy” („Démanti noci”, 1964), opartymi także na prozie Lustiga, opowieści o dwóch młodych Żydach, którym udało się zbiec z transportu śmierci. Następnie wziął udział – obok Jirziego Menzla, Very Chytilovej, Evalda Schorma i Jaromila Jireša – w zbiorowej realizacji „Perły na dnie” („Perličky na dnĕ”, 1965), będącej efektownym manifestem czeskiego nowego kina, ekranizując opowiadanie Bohumila Hrabala „Oszuści”, przekorną historię dwóch starszych mężczyzn żyjących w zakłamanym obrazie własnej przeszłości. W tym samym roku zrealizował – na podstawie scenariusza napisanego z żoną Ester Krumbachovą – „O uroczystościach i gościach” („O slavnosti a hostech”, 1966), wnikliwe studium ludzkich zachowań w sytuacji ekstremalnej, będące gorzką alegorią totalitarnego systemu: po beztroskim pikniku na łące goście udają się na uroczystość urodzinową pewnego prominenta, która niespodziewanie przeradza się w przesłuchanie...
Tocząc boje z cenzurą o ostateczny kształt i możliwość rozpowszechnia tego filmu, nakręcił jeszcze „Męczenników miłości” („Mučedníci lásky”, 1966), trzy surrealistyczne opowieści o niespełnionym uczuciu, oraz – w 1968 roku – rozpoczął realizację dokumentu „Oratorium dla Pragi” („Oratorio for Praque”). Po wkroczeniu wojsk do stolicy Czechosłowacji otrzymał zakaz pracy, a także opuszczania kraju. Dopiero w 1975 roku udało mu się zrealizować w Niemczech ekranizację „Przemiany” („Die Verwandlug”) Franza Kafki. Próbował kontynuować karierę za granicą oraz – po 1990 roku – w ojczyźnie, jednak bez większych sukcesów.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024