PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Douglas Sirk
URODZONY: 26 kwiecień 1897, Hamburg
ZMARŁ: 14 styczeń 1987 w wieku 89 lat, Lugano (Szwajcaria)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (49)
2007
Quand la peur dévore l'âme
Reżyser
1979
Bourbon Street Blues
Reżyser
1978
Sylvesternacht
Reżyser
1976
Sprich zu mir wie der Regen
Reżyser
1959
Zwierciadło życia
Reżyser
1958
Czas życia i czas śmierci
Reżyser
1957
Battle Hymn
Reżyser
1957
The Tarnished Angels
Reżyser
1957
Interludium
Reżyser
1956
Pisane na wietrze
Reżyser
1956
Nigdy nie mów do widzenia
Reżyser
1956
There's Always Tomorrow
Reżyser
1955
Kapitan Zapalczywy
Reżyser
1955
Wszystko, na co niebo zezwala
Reżyser
1954
Taza, syn Koczisa
Reżyser
1954
Wspaniała obsesja
Reżyser
1954
Sign of the Pagan
Reżyser
1953
Meet Me at the Fair
Reżyser
1953
Take Me to Town
Reżyser
1953
Należysz do mnie
Reżyser
1952
No Room for the Groom
Reżyser
1952
Has Anybody Seen My Gal
Reżyser
1951
The First Legion
Reżyser
1951
Thunder on the Hill
Reżyser
1951
The Lady Pays Off
Reżyser
1951
Week-End with Father
Reżyser
1950
Mystery Submarine
Reżyser
1949
Shockproof
Reżyser
1949
Slightly French
Reżyser
1948
Śpij kochanie
Reżyser
1947
Lured
Reżyser
1946
The Strange Woman
Reżyser
1946
A Scandal in Paris
Reżyser
1944
Summer Storm
Reżyser
1943
Hitler's Madman
Reżyser
1939
Boefje
Reżyser
1938
Ostatni akord
Reżyser
1937
Paramatta
Reżyser
1937
Habanera
Reżyser
1936
La chanson du souvenir
Reżyser
1936
't was een april
Reżyser
1936
Schlußakkord
Reżyser
1936
Das Hofkonzert
Reżyser
1935
Dreimal Ehe
Reżyser
1935
Der eingebildete Kranke
Reżyser
1935
Das Mädchen vom Moorhof
Reżyser
1935
April, April!
Reżyser
1935
Stützen der Gesellschaft
Reżyser
1934
Zwei Genies
Reżyser
 SCENARIUSZ (7)
1979
Bourbon Street Blues
Scenariusz
1978
Sylvesternacht
Scenariusz
1944
Summer Storm
Scenariusz
1937
Paramatta
Scenariusz
1936
La chanson du souvenir
Scenariusz
1936
Schlußakkord
Scenariusz
1936
Das Hofkonzert
Scenariusz
 PRODUKCJA (1)
1951
The First Legion
Producent
Opis
Przyszedł na świat w duńskiej rodzinie, która pod koniec dziewiętnastego wieku przeprowadziła się do Niemiec. Po skończeniu reżyserii w szkole teatralnej od początku lat 20. pracował przez kilka lat na deskach hamburskiego teatru, realizując m.in. adaptację Brechtowskiej "Opery za trzy grosze". W 1934 roku związał się z wytwórnią UFA, dla której nakręcił swój debiutancki film "April, April!" (1935). Niedługo później musiał jednak porzucić karierę filmową w ojczyźnie, postanowił bowiem opuścić hitlerowskie Niemcy w związku ze swoimi poglądami politycznymi i małżeństwem z Żydówką. Pod koniec lat 30. trafił do Hollywood, a swój pierwszy film za oceanem nakręcił w 1942 roki. Był to wojenny dramat o antyhitlerowskiej wymowie - "Hitler's Madman". W kolejnych latach wyspecjalizował się przede wszystkim w filmowych melodramatach, wyróżniających się charakterystycznym stylem i ogromną dbałością o wizualne piękno. Najgłośniejsze dzieła Sirka, stanowiące kwintesencję jego stylu i krytyczne wobec amerykańskiego konsumpcjonizmu oraz kodeksu moralno-obyczajowego powstały w latach 50. - były to takie melodramaty jak "Wspaniała obsesja" (1954), "Wszystko, na co niebo zezwala" (1955) i "Pisane na wietrze" (1956). Pod koniec lat 50. nominację do Złotego Niedźwiedzia otrzymał jego wysmakowany dramat "Czas życia i czas śmierci" (1958), a zwieńczenie jego twórczości stanowiło nostalgiczne "Zwierciadło życia" (1959). Do kina Douglasa Sirka, które zaczęto odkrywać i doceniać dopiero w latach 70., nawiązywali w swojej twórczości tacy autorzy jak Rainer Werner Fassbiner i Todd Haynes.
Magdalena Bartczak
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll