PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jacques Demy
Filmografia
 SCENARIUSZ (4)
1991
Kuba z Nantes
Na podstawie
1967
Panienki z Rochefort
Scenariusz
1964
Parasolki z Cherbourga
Scenariusz
1962
Siedem grzechów głównych
Scenariusz
 AKTOR (4)
1993
Panienki miały 25 lat
On sam (materiały archiwalne)
1991
Kuba z Nantes
On sam
1964
Parasolki z Cherbourga
(głos, nie występuje w napisach)
1959
400 batów
Policjant
 PION REŻYSERSKI (3)
1967
Panienki z Rochefort
Reżyser
1964
Parasolki z Cherbourga
Reżyser
1962
Siedem grzechów głównych
Reżyser
Opis
Reżyser, scenarzysta, aktor, kompozytor i producent francuski, czołowy przedstawiciel Nowej Fali, uchodzący za odnowiciela formuły filmowego musicalu. Urodził się 5 czerwca 1931 roku w Pontchâteau – zmarł 27 października 1990 roku w Paryżu. Mąż Agnès Vardy, słynnej francuskiej reżyserki i fotografki. Po kilku ciekawych krótkometrażówkach, m.in. wyróżnionej na festiwalu berlińskim „Le Sabotier du Val de Loire” (1956), zrealizował – rozgrywający się w środowisku kabaretowym – melodramat „Lola” (1961) z Anouk Aimée w roli tytułowej (nominacja do nagrody BAFTA). Powrócił do niej – osiem lat później – w „Sklepie z modelkami” („Model Shop”, 1969), w którym ta znakomita aktorka zagrała także Lolę.

Ogromną popularność i uznanie przyniosły mu „Parasolki z Cherbourga” („Les parapluies de Cherbpurg”, 1964), uhonorowane Grand Prix na festiwalu canneńskim – pełna poezji i nostalgii, przedstawiona w musicalowej konwencji, przejmująca opowieść o nieszczęśliwej miłości dwojga młodych ludzi. Interesująca fotografia, urocza muzyka Michela Legranda, pierwsza znacząca rola Catherine Deneuve. Gatunkową kontynuacją tego filmu – także z Deneuve – stały się „Panienki z Rochefort” („Les demoiselles de Rochefort”, 1967). Deneuve zagrała również tytułową rolę w „Królewnie w oślej skórze” („Peau d'âne”), efektownej ekranizacji baśni Charles’a Perraulta o przygodach ślicznej księżniczki, która przyodziana w oślą skórę pracowała jako świniarka. Czując się zaszufladkowany jako specjalista od „taneczno-poetyckiego neorealizmu” – jak go nazywała krytyka – próbował innych gatunków: z gorszym lub lepszym skutkiem. Absurdalna komedia „Największe wydarzenie od czasu, gdy człowiek stanął na księżycu” („L'évévement le plus important depuis que l'homme a marché sur la lune”, 1973) to przykład in minus, ekranizacja komiksu japońskiego, rozgrywającego się w osiemnastowiecznej Francji, „Róża Wersalu” („Lady Oscar”, 1979) – in plus. Tworzył kino autorskie, natychmiast rozpoznawalne – barwą, światłem, muzyką i cudowną, magiczną atmosferą.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll