Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Robert Altman
URODZONY: 20 styczeń 1925, Kansas City
ZMARŁ: 20 listopad 2007 w wieku 82 lat, Los Angeles (USA)
Filmografia
PION REŻYSERSKI (20)
2006
Ostatnia audycja
Reżyser
2003
The Company
Reżyser
2001
Gosford park
Reżyser
2000
Doktor T. i kobiety
Reżyser
1999
Kto zabił ciotkę Cookie?
Reżyser
1996
Kansas City
Reżyser
1994
Prêt-à-Porter
Reżyser
1993
Na skróty
Reżyser
1992
Gracz
Reżyser
1987
Aria
Reżyser
1985
Chora miłość
Reżyser
1978
Dzień weselny
Reżyser
1977
Trzy kobiety
Reżyser
1975
Nashville
Reżyser
1974
Kalifornijski poker
Reżyser
1973
Długie pożegnanie
Reżyser
1972
Obrazy
Reżyser
1971
McCabe i Pani Miller
Reżyser
1970
MASH
Reżyser
1970
Brewster McCloud
Reżyser
PRODUKCJA (10)
2003
The Company
Producent
2001
Gosford park
Producent
2000
Doktor T. i kobiety
Producent
1999
Kto zabił ciotkę Cookie?
Producent
1996
Kansas City
Producent
1994
Pani Parker i krąg jej przyjaciół
Producent
1994
Prêt-à-Porter
Producent
1977
Trzy kobiety
Producent
1975
Nashville
Producent
1974
Kalifornijski poker
Producent
SCENARIUSZ (8)
1996
Kansas City
Scenariusz
1994
Prêt-à-Porter
Scenariusz
1993
Na skróty
Scenariusz
1987
Aria
Scenariusz
1978
Dzień weselny
Scenariusz
1977
Trzy kobiety
Scenariusz
1972
Obrazy
Scenariusz
1971
McCabe i Pani Miller
Scenariusz
MONTAŻ (1)
1987
Aria
Montaż
Opis
Amerykański reżyser, scenarzysta i producent. Z wykształcenia inżynier, podczas II wojny światowej służył w lotnictwie. Karierę w show-biznesie rozpoczął od pisania scenariuszy, a także skomponowania musicalu, który miał być wystawiony na Broadwayu. Pracując jako scenarzysta w agencji reklamowej zyskał szansę reżyserowania filmów, z czego wkrótce uczynił swoją główną profesję, realizując zrazu lokalne produkcje w Kansas, a następnie wyjeżdżając do Hollywood, gdzie został reżyserem telewizyjnym (m.in. filmów z serii „Alfred Hitchcock przedstawia”). Na dużym ekranie zadebiutował thrillerem s.f. „Odliczanie” (1968), by z czasem zdobyć rozgłos, potwierdzony Złotą Palmą w Cannes za film „MASH” (1970). Jako czołowa postać nowego kina amerykańskiego lat 70. wpisał się w jego nurt rewizjonistyczny, polemizując z mitami kultury masowej, wykreowanymi przez western („McCabe i pani Miller”, 1971), muzykę country („Nashville”, 1976) czy kino gatunków („Złodzieje tacy jak my”, 1974). Stworzył własną formułę widowiska, opartą na narracji polifonicznej, obserwując krzyżujące się losy kilkunastu bohaterów w tym samym czasie, co pozwoliło mu na kreślenie socjologicznych portretów poszczególnych środowisk, wpisanych w egzystencję amerykańskiego społeczeństwa. Formuła ta w równym stopniu czerpiąca z tradycyjnych wzorców filmowych, karykatury i praktyk dokumentalnych szybko jednak się wyczerpała, co zaowocowało krachem zarówno jego studia Lion’s Gate, jak i samego twórcy. Jednak po kilkunastoletniej przerwie powrócił do hollywoodzkiej czołówki błyskotliwym „Graczem” (1992), zaglądającym za kulisy Hollywood, by z czasem kontynuować swą wnikliwą analizę społeczną, stając się bezcennym kronikarzem swej epoki („Na skróty”, 1993, Złoty Lew w Wenecji, „Gosford Park”, 2002, „Ostatnia audycja”, 2006). W 2006 wyróżniono go honorowym Oscarem za całokształt twórczości.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024