Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Takashi Miike
URODZONY: 24 sierpień 1960, Yao, Osaka
Filmografia
PION REŻYSERSKI (24)
2013
Wara no tate
Reżyser
2012
For Love's Sake
Reżyser
2011
Harakiri: Śmierć samuraja
Reżyser
2010
13 zabójców
Reżyser
2007
Sukiyaki Western Django
Reżyser
2006
Big Bang Love, Juvenile A
Reżyser
2005
The Great Yokai War
Reżyser
2004
Three... Extremes
Reżyser
2004
Izo
Reżyser
2003
Nieodebrane połączenie
Reżyser
2003
Gozu: Gangsterski teatr grozy
Reżyser
2002
Żywi lub martwi: Finał
Reżyser
2001
Ichi Zabójca
Reżyser
2001
Szczęście rodziny Katakuri
Reżyser
2001
Visitor Q (V)
Reżyser
2001
Agitator
Reżyser
2000
Żywi lub martwi 2: Krew yakuzy
Reżyser
1999
Gra wstępna
Reżyser
1999
Ley Lines
Reżyser
1999
Żywi lub martwi
Reżyser
1998
The Bird People in China
Reżyser
1997
Rainy Dog
Reżyser
1996
Fudoh - The New Generation
Reżyser
1995
Shinjuku Triad Society
Reżyser
AKTOR (2)
2005
Hostel
Miike Takashi
2003
Ostatnie życie we wszechświecie
Yakuza
SCENARIUSZ (2)
2007
Sukiyaki Western Django
Scenariusz
2005
The Great Yokai War
Scenariusz
Opis
Urodzony w 1960 roku w Yao, Takashi Miike to niezwykle płodny japoński reżyser, który zasłynął z brutalnych filmów opowiadających o seksie i przemocy, w szczególności z „Gry wstępnej” (1999 rok) oraz trylogii „Żywi lub martwi” (odpowiednio 1999 r., 2000 r. i 2002 r.). Droga Miike do kariery reżyserskiej nie była usłana różami – przyszły twórca zapisał się do szkoły filmowej Shôhei Imamury jedynie dlatego, że nie było tam egzaminów wstępnych, po czym dostał się na mało intratną posadę w telewizji.
Tam uśmiechnęło się do niego szczęście. Po prawie dekadzie pracy w telewizji dostał się w sam środek japońskiego boomu na tanie, kiczowate filmy video, stając się w dosyć szybkim czasie mistrzem takiej formy. Po „Grze wstępnej” jego nazwisko przestało kojarzyć się jedynie z efektowną tandetą, z kolei po sukcesach „Sukiyaki Western Django” (2007 r., nominacja do Złotego Lwa MFF w Wenecji) oraz „13 zabójców (2010 r., Nagroda Specjalna MFF w Wenecji) Miike stał się twórcą renomowanym, kręcącym również produkcje wysokobudżetowe. „Harakiri: Śmierć samuraja” z 2011 roku była nominowana do Złotej Palmy festiwalu w Cannes.
Tam uśmiechnęło się do niego szczęście. Po prawie dekadzie pracy w telewizji dostał się w sam środek japońskiego boomu na tanie, kiczowate filmy video, stając się w dosyć szybkim czasie mistrzem takiej formy. Po „Grze wstępnej” jego nazwisko przestało kojarzyć się jedynie z efektowną tandetą, z kolei po sukcesach „Sukiyaki Western Django” (2007 r., nominacja do Złotego Lwa MFF w Wenecji) oraz „13 zabójców (2010 r., Nagroda Specjalna MFF w Wenecji) Miike stał się twórcą renomowanym, kręcącym również produkcje wysokobudżetowe. „Harakiri: Śmierć samuraja” z 2011 roku była nominowana do Złotej Palmy festiwalu w Cannes.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024