Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jerzy Stawiński
URODZONY: 01 lipiec 1921, Zakręt k. Otwocka
ZMARŁ: 12 czerwiec 2010 w wieku 88 lat, Warszawa (Polska)
Filmografia
SCENARIUSZ (31)
2007
Jutro idziemy do kina
Scenariusz
1995
Pułkownik Kwiatkowski
Scenariusz
1993
Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza
Scenariusz
1988
Obywatel Piszczyk
Scenariusz
1980
Bo oszalałem dla niej
Na podstawie
1980
Urodziny młodego Warszawiaka
Scenariusz
1980
Urodziny młodego Warszawiaka
Na podstawie
1979
Godzina „W” (TV)
Scenariusz
1979
Ojciec Królowej
Scenariusz
1978
Bilet powrotny
Scenariusz
1978
Bilet powrotny
Na podstawie
1977
Akcja pod Arsenałem
Scenariusz
1974
Urodziny Matyldy
Scenariusz
1973
Godzina szczytu
Na podstawie
1972
Fortuna (TV)
Na podstawie
1970
Kto wierzy w bociany
Scenariusz
1970
Pogoń za Adamem
Scenariusz
1970
Kto wierzy w bociany?
Scenariusz
1967
Poczmistrz (TV)
Na podstawie
1967
Zabijaka (TV)
Scenariusz
1966
Przedświąteczny wieczór
Na podstawie
1964
Pingwin
Scenariusz
1963
Rozwodów nie będzie
Scenariusz
1960
Historia współczesna
Scenariusz
1960
Krzyżacy
Scenariusz
1959
Zezowate szczęście
Na podstawie
1958
Dezerter
Scenariusz
1958
Zamach
Scenariusz
1957
Eroica
Na podstawie
1956
Człowiek na torze
Na podstawie
1956
Kanał
Na podstawie
PION REŻYSERSKI (7)
1974
Urodziny Matyldy
Reżyser
1973
Godzina szczytu
Reżyser
1970
Kto wierzy w bociany
Reżyser
1970
Kto wierzy w bociany?
Reżyser
1966
Przedświąteczny wieczór
Reżyser
1964
Pingwin
Reżyser
1963
Rozwodów nie będzie
Reżyser
AKTOR (1)
2002
Kochany i nienawidzony. Dramat życia i śmierci twórcy "Krzyżaków"
Jako on sam
Opis
Polski prozaik, scenarzysta i reżyser filmów fabularnych. Był współtwórcą sukcesów polskiej szkoły filmowej. Walczył w kampanii wrześniowej. W 1940 roku wstąpił do podziemnej organizacji harcerskiej. Dowodził plutonem oraz kompanią łączności o kryptonimie K-4. Posługiwał się pseudonimami Łącki i Lucjan. Jako dowódca kompanii uczestniczył w Powstaniu Warszawskim. Następnie przez rok był w obozie jenieckim w Bawarii. Po wyzwoleniu obozu wyjechał do Anglii. Tam zgłosił się do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Przez rok służył w II Korpusie Polskim we Włoszech. W 1947 r. wrócił do Polski.
Po powrocie do kraju studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Zajął się także pisaniem. Pisał głównie o wojnie i okupacji. Jego najpopularniejsza powieść, „Młodego warszawiaka zapiski z urodzin", wydawana była sześć razy. Pracował w wydawnictwie PIW, należał do ZLP, był członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
Jerzy Stawiński to przede wszystkim wybitny scenarzysta. Był głównym scenarzystą polskiej szkoły filmowej. Nazywano go polskim Zavattinim. Od 1957 do 1965 był kierownikiem literackim Zespołu Filmowego „Kamera”. Na podstawie jego scenariuszy powstało wiele filmów: „Kanał" Andrzeja Wajdy, „Człowiek na torze Eroica i „Zezowate szczęście” Andrzeja Munka. Jest także autorem scenariusza do „Krzyżaków” Aleksandra Forda.
W latach 60. i 70. wyreżyserował „Rozwodów nie będzie” i „Pingiwna” na podstawie swoich scenariuszy.
Od 1972 przez dwa lata był kierownikiem artystycznym w Zespole „Panorama", a następnie w latach 1977-1981 w Zespole Filmowym „Iluzjon". Od 1969 do 1974 był przewodniczącym Sekcji Autorów Scenariuszy.
Po powrocie do kraju studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Zajął się także pisaniem. Pisał głównie o wojnie i okupacji. Jego najpopularniejsza powieść, „Młodego warszawiaka zapiski z urodzin", wydawana była sześć razy. Pracował w wydawnictwie PIW, należał do ZLP, był członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
Jerzy Stawiński to przede wszystkim wybitny scenarzysta. Był głównym scenarzystą polskiej szkoły filmowej. Nazywano go polskim Zavattinim. Od 1957 do 1965 był kierownikiem literackim Zespołu Filmowego „Kamera”. Na podstawie jego scenariuszy powstało wiele filmów: „Kanał" Andrzeja Wajdy, „Człowiek na torze Eroica i „Zezowate szczęście” Andrzeja Munka. Jest także autorem scenariusza do „Krzyżaków” Aleksandra Forda.
W latach 60. i 70. wyreżyserował „Rozwodów nie będzie” i „Pingiwna” na podstawie swoich scenariuszy.
Od 1972 przez dwa lata był kierownikiem artystycznym w Zespole „Panorama", a następnie w latach 1977-1981 w Zespole Filmowym „Iluzjon". Od 1969 do 1974 był przewodniczącym Sekcji Autorów Scenariuszy.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024