Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Bernardo Bertolucci
URODZONY: 16 marzec 1941, Parma
ZMARŁ: 26 listopad 2018 w wieku 77 lat, Rzym (Włochy)
Filmografia
PION REŻYSERSKI (13)
2012
Me and You
Reżyser
2003
Marzyciele
Reżyser
2002
10 minut później: Wiolonczela
Reżyser
1999
Rzymska opowieść
Reżyser
1996
Ukryte pragnienia
Reżyser
1989
12 registi per 12 città
Reżyser
1987
Ostatni cesarz
Reżyser
1984
L'addio a Enrico Berlinguer
Reżyser
1981
Tragedia człowieka śmiesznego
Reżyser
1976
Wiek XX
Reżyser
1972
Ostatnie tango w Paryżu
Reżyser
1970
Strategia pająka
Reżyser
1970
Konformista
Reżyser
SCENARIUSZ (11)
2012
Me and You
Scenariusz
2002
10 minut później: Wiolonczela
Scenariusz
1999
Rzymska opowieść
Scenariusz
1996
Ukryte pragnienia
Scenariusz
1987
Ostatni cesarz
Scenariusz
1981
Tragedia człowieka śmiesznego
Scenariusz
1976
Wiek XX
Scenariusz
1972
Ostatnie tango w Paryżu
Scenariusz
1970
Strategia pająka
Scenariusz
1970
Konformista
Scenariusz
1968
Pewnego razu na Dzikim Zachodzie
Scenariusz
AKTOR (2)
2012
Uwiedź i porzuć
(bohater filmu)
2011
The Story of Film - Odyseja filmowa
(on sam)
Opis
Włoski reżyser i scenarzysta. Syn poety Atillo Bertolucciego rozpoczynał karierę artystyczną jako poeta, by w 1961 asystować przyjacielowi ojca Pier Paolo Pasoliniemu przy filmie „Włóczykij”. Rok później zadebiutował jako samodzielny reżyser filmem „Zagadkowa noc w parku Padino” (albo „Kostucha”), zrealizowanym w duchu poetyki neorealistycznej, ale pod silnym wpływem swego mistrza. Innym filmowym guru Bertolucciego był równie radykalny społecznie Jean-Paul Godard. O pozycji młodego reżysera w kinie włoskim zadecydowały dwa filmy, „Strategia pająka” (1969) i nominowany do Oscara „Konformista” (1970), próbujące moralnego, ale i politycznego rozrachunku z włoskim faszyzmem, dowodzącego zarazem politycznego temperamentu twórcy. Światowy rozgłos i opinię skandalisty przyniosło mu antymieszczańskie „Ostatnie tango w Paryżu” (1974) z wielką kreacją Marlona Brando. Osobne miejsce w kinie światowym zajmuje zrealizowana na przełomie lat 80. i 90. trylogia, poświęcona relacjom człowieka Zachodu z kulturami Wschodu – wyróżniony dziewięcioma Oscarami „Ostatni cesarz” (1987), biografia ostatniego cesarza Chin, tragicznego Pu Yi, penetrujące kulturę Maghrebu „Pod osłoną nieba” (1990) oraz „Mały Budda” (1993) – stawiający pytania o istotę buddyzmu. Filmografię Bertolucciego uzupełniają kameralne dramaty o dojrzewaniu - „Ukryte pragnienia” (1996) czy „Marzyciele” (2003), wpisani w wydarzenia paryskiego maja 1968 roku.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024