PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Abel Ferrara
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (31)
2014
Pasolini
Reżyser
2011
4:44 Last Day on Earth
Reżyser
2010
Mulberry St.
Reżyser
2009
42 One Dream Rush
Reżyser
2009
Napoli, Napoli, Napoli
Reżyser
2008
Chelsea on the Rocks
Reżyser
2007
Go Go Tales
Reżyser
2005
Maria
Reżyser
2001
Święta
Reżyser
1998
Hotel New Rose
Reżyser
1997
Zaćmienie
Reżyser
1997
Historie z metra: podziemne opowieści
Reżyser
1996
Pogrzeb
Reżyser
1996
California
Reżyser
1995
Uzależnienie
Reżyser
1993
Porywacze ciał
Reżyser
1993
Niebezpieczna gra
Reżyser
1992
Zły porucznik
Reżyser
1990
Król Nowego Jorku
Reżyser
1989
Kocur
Reżyser
1987
Chinka
Reżyser
1986
Gladiator
Reżyser
1986
Crime Story
Reżyser
1984
Miasto strachu
Reżyser
1981
Kaliber 45
Reżyser
1979
Driller Killer, The
Reżyser
1977
Not Guilty: For Keith Richards
Reżyser
1976
9 Lives of a Wet Pussy
Reżyser
1973
Could This Be Love
Reżyser
1972
The Hold Up
Reżyser
1971
Nicky's Film
Reżyser
 SCENARIUSZ (11)
2014
Pasolini
Scenariusz
2011
4:44 Last Day on Earth
Scenariusz
2009
Zły porucznik
Na podstawie
2008
Chelsea on the Rocks
Scenariusz
2007
Go Go Tales
Scenariusz
2001
Święta
Scenariusz
1998
Hotel New Rose
Scenariusz
1997
Zaćmienie
Scenariusz
1992
Zły porucznik
Scenariusz
1973
Could This Be Love
Scenariusz
1972
The Hold Up
Scenariusz
 AKTOR (7)
2010
Mulberry St.
On sam
2008
Chelsea on the Rocks
On sam
1981
Kaliber 45
Pierwszy gwałciciel
1979
Driller Killer, The
Reno Miller
1977
Not Guilty: For Keith Richards
Keith Richards
1976
9 Lives of a Wet Pussy
Starzec
1971
Nicky's Film
Mężczyzna
 MONTAŻ (2)
1979
Driller Killer, The
Montaż
1976
9 Lives of a Wet Pussy
Montaż
 ZDJĘCIA (2)
1977
Not Guilty: For Keith Richards
Zdjęcia
1971
Nicky's Film
Zdjęcia
Opis
Reżyser i scenarzysta amerykański. Urodził się 11 lipca 1952 roku na Bronksie w Nowym Jorku, z którym to miastem łączy go szczególna więź. Wychował się w rodzinie o korzeniach włosko-irlandzkich, w wierze katolickiej, co znajduje odzwierciedlenie w jego filmowej twórczości. Kinem zainteresował się stosunkowo wcześnie, już jako nastolatek realizował pierwsze amatorskie produkcje kamerą 8 mm. W szkole poznał Nicholasa St. Johna, który będzie później jego stałym współpracownikiem. Uczęszczał na kierunek filmowy nowojorskiego uniwersytetu w Purchase, gdzie nakręcił kilka krótkometrażowych wprawek. Wkrótce zrealizował pornograficzny „9 Lives of Wet Pussy” (1976), w którym pod pseudonimem Jimmy Laine zagrał jedną z ról. Przełom przyszedł trzy lata później, kiedy powstał „The Driller Killer”, według scenariusza St. Johna. Osadzony w Nowym Jorku mroczny thriller klasy B stał się na długi czas znakiem rozpoznawczym reżysera. Na planie kolejnego filmu, „Kaliber 45” (1981), poznał Zoë Tamerlis, która była współautorką scenariusza jednej z najgłośniejszych i najbardziej kontrowersyjnych produkcji reżysera – „Złego porucznika” (1992), z Harveyem Keitelem w roli głównej. Wkrótce rozpoczął współpracę z telewizją, realizując poszczególne odcinki dwóch seriali produkowanych przez Michaela Manna – „Crime Story” oraz „Policjanci z Miami”. Zdolnym reżyserem zainteresowały się hollywoodzkie studia, dla których zrealizował m.in. remake „Inwazji porywaczy ciał” (1956) Dona Siegela. W drugiej połowie lat 90. wrócił do formuły kina niezależnego, konsekwentnie realizując strategię autorską i wypracowując własny charakterystyczny styl. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Specjalnej na festiwalu w Wenecji za film „Maria” (2001). Uchodzi za jednego z najważniejszych twórców amerykańskiego kina niezależnego.
KA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll