Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
John Huston
URODZONY: 05 sierpień 1906, Nevada
ZMARŁ: 28 sierpień 1987 w wieku 81 lat, MIddletown (USA)
Filmografia
PION REŻYSERSKI (14)
1987
Zmarli
Reżyser
1984
Pod wulkanem
Reżyser
1979
Mądrość krwi
Reżyser
1972
Zachłanne miasto
Reżyser
1967
W zwierciadle złotego oka
Reżyser
1957
Pożegnanie z bronią
Reżyser
1956
Moby Dick
Reżyser
1952
Moulin Rouge
Reżyser
1951
Szkarłatne godło odwagi
Reżyser
1951
Afrykańska królowa
Reżyser
1950
Asfaltowa dżungla
Reżyser
1948
Skarb Sierra Madre
Reżyser
1948
On Our Merry War
Reżyser
1941
Sokół maltański
Reżyser
SCENARIUSZ (10)
1956
Moby Dick
Scenariusz
1952
Moulin Rouge
Scenariusz
1951
Szkarłatne godło odwagi
Scenariusz
1951
Afrykańska królowa
Scenariusz
1950
Asfaltowa dżungla
Scenariusz
1948
Skarb Sierra Madre
Scenariusz
1941
Sierżant York
Na podstawie
1941
Sokół maltański
Scenariusz
1938
Jezebel - Dzieje grzesznicy
Scenariusz
1938
Dr Clitterhouse
Scenariusz
AKTOR (5)
1979
Mądrość krwi
Dziadek
1974
Chinatown
Noah Cross
1971
Człowiek w dziczy
Kapitan Filmore Henry
1956
Moby Dick
Barman/Oko na statku (głos, nie występuje w n
1951
Szkarłatne godło odwagi
Blady weteran Unii (nie występuje w napisach)
PRODUKCJA (4)
1972
Zachłanne miasto
Producent
1967
W zwierciadle złotego oka
Producent
1956
Moby Dick
Producent
1952
Moulin Rouge
Producent
Opis
Amerykański reżyser, scenarzysta, aktor i producent. Syn aktora Waltera Hustona zaczynał jako autor opowiadań i reporter nowojorskiego pisma „Graphic”, następnie wyjechał do Hollywood, gdzie pisał dialogi do filmów, w których występował ojciec. Zadebiutował jako scenarzysta w 1938, by już w 1941 otrzymać pierwszą nominację do Oscara w tej dziedzinie, a w roku następnym – dwie, za scenariusze „Sierżanta Yorka” (1941) Howarda Hawksa i „Sokoła maltańskiego” (1941), swego reżyserskiego debiutu, który stał się początkiem nurtu określanym jako czarne kino albo film noir. Czołowy twórca tego nurtu („Asfaltowa dżungla” 1950, nominacja do Oscara za scenariusz i reżyserię), sprawdzał się również w innych gatunkach, odnosząc spektakularny sukces przygodowym „Skarbem Sierra Madre” (1946), który zdobył Oscary – za scenariusz i reżyserię oraz za kreacje Waltera Hustona. Ma w swoim dorobku komedie („Afrykańska królowa” 1951, Oscar dla Humphreya Bogarta, nominacje dla Katharine Hepburn i Hustona za scenariusz i reżyserię, „Honor Prizzich” 1985, Oscar dla Anjeliki Huston, córki reżysera, nominacja za reżyserię), dramaty („Moulin Rouge” 1952, Srebrny Lew w Wenecji, nominacje do Oscara za scenariusz i reżyserię, „Skłóceni z życiem” 1961), adaptacje wielkiej literatury („Moby Dick” 1956 wg Hermana Melville’a, „O człowieku, który chciał być królem” 1975 wg Rudyarda Kiplinga, „Pod wulkanem” 1984 wg powieści Malcolma Lowry’ego). Niekwestionowany mistrz kina swej epoki, często występował jako aktor, zdobywając nawet nominację do Oscara za rolę drugoplanową w filmie „Kardynał” (1963) Ottona Premingera i zapadając w pamięci widzów jako jeden z bohaterów „Chinatown” (1974) Romana Polańskiego. Od 1980 członek Brytyjskiej Akademii Filmowej, w 1983 laureat nagrody Amerykańskiej Gildii reżyserów za całokształt twórczości filmowej.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024