Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
URODZONY: 27 marzec 1899, Chicago
ZMARŁ: 04 kwiecień 1983 w wieku 84 lat, Nowy Jork (USA)
Filmografia
AKTOR (10)
1950
Bulwar Zachodzącego Słońca
Norma Desmond
1932
Królowa Kelly
Kitty
1929
Intruz
Marion Donnell
1921
Sprawki Anatola
Vivian Spencer
1920
Something to Think About
Ruth Anderson
1920
Po co zmieniać żonę
Beth Gordon
1919
Kobieta i mężczyzna
Mary Lasenby
1919
Na dobre i złe
Sylvia Norcross
1919
Nie zmieniaj męża
Leila Porter
1915
Jego nowe zajęcie
(nie występuje w napisach)
PRODUKCJA (1)
1932
Królowa Kelly
Producent
Opis
Aktorka amerykańska. Urodzona w rodzinie zawodowego żołnierza, wędrowała wraz z nim przez różne garnizony, sporą część dzieciństwa spędziła na Portoryko. W 1913 odwiedziła wraz z ciotką studio Essanay w Chicago, gdzie zaproponowano jej statystowanie w filmach, także Charlesa Chaplina („Jego nowe zajęcie” 1915). Poznała tam swego pierwszego (z sześciu) męża, Wallace’a Berry’ego i wraz z nim wyjechała do Hollywood, gdzie udało się jej zdobyć rozgłos dzięki komediom studia Keystone. Po rozwodzie z Berrym w 1917 Swanson spotkała Cecila B. Demille’a, który obsadził ją w serii prowokujących komedii małżeńskich („Nie zmieniaj męża” 1919, „Po co zmieniać żonę?” 1920, „Sprawki Anatola” 1921). Bardzo skupiona na swym wizerunku, wdała się w marketingowy konflikt z Polą Negri, co kosztowało ją pozycję królowej Paramountu. Tym nie mniej zdołała utrzymać pozycję gwiazdy, a nawet uruchomić własne studio, gdzie wyprodukowała „Grzech Sadie Thompson” (1928) Raoula Walsha, za rolę w którym była nominowana do Oscara. Niestety, kolejny film – uznawana dziś za arcydzieło ekscentryczna „Królowa Kelly” (1929) Ericha von Stroheima – doprowadził studio do bankructwa. Udanie przekroczyła „barierę dźwięku”, ale publiczność lat 30. nie zaakceptowała jej. Mimo powodzenia filmu „Tata szuka żony” (1941) Jacka Hively’ego wycofała się z ekranu. Wróciła po kilku latach, przyjmując odrzuconą przez inne gwiazdy kina niemego rolę Normy Desmond, bohaterki „Bulwaru Zachodzącego Słońca” (1950) Billy’ego Wildera, za którą otrzymała swoją trzecią nominację do Oscara. Od lat 50. regularnie występowała w telewizji, a także na scenie, zamykając swą filmografię epizodem w filmie katastroficznym „Port lotniczy 1975” (1974) Jacka Smighta.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024