Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Irena Kamieńska
URODZONA: 29 luty 1928, Łyszkowice
ZMARŁA: 03 kwiecień 2016 w wieku 88 lat, Warszawa
Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
PION REŻYSERSKI (25)
1996
Architekt
Reżyser
1996
Kościół na Górze Syjon
Reżyser
1994
Góra Kalwaria w Jerozolimie
Reżyser
1994
Aktor
Reżyser
1993
Mgła
Reżyser
1992
Głosy z daleka
Reżyser
1991
Za horyzontem
Reżyser
1988
Dzień za dniem
Reżyser
1985
Hipotezy i realia
Reżyser
1982
Promieniowanie
Reżyser
1980
Robotnice
Reżyser
1978
Następny punkt programu
Reżyser
1978
Piękna, mroźna, polska zima
Reżyser
1977
Tak dużo do zrobienia
Reżyser
1976
Zapora
Reżyser
1976
Klara i Angelika
Reżyser
1975
Motyw
Reżyser
1974
Polska - człowiek - gospodarka
Reżyser
1974
Trzy kolekcje
Reżyser
1973
Znak
Reżyser
1970
Powrót mistrza
Reżyser
1968
Pamięć tamtych dni
Reżyser
1965
Kuratorzy
Reżyser
1965
Pierwszy pawilon (TV)
Współpraca
1964
Docent H. (TV)
I Asystent reżysera, II Reżyser
SCENARIUSZ (12)
1996
Architekt
Scenariusz
1996
Kościół na Górze Syjon
Scenariusz
1994
Góra Kalwaria w Jerozolimie
Scenariusz
1993
Mgła
Scenariusz
1992
Głosy z daleka
Scenariusz
1988
Dzień za dniem
Scenariusz
1985
Hipotezy i realia
Scenariusz
1978
Piękna, mroźna, polska zima
Scenariusz
1974
Polska - człowiek - gospodarka
Scenariusz
1974
Trzy kolekcje
Scenariusz
1973
Znak
Scenariusz
1965
Kuratorzy
Scenariusz
Opis
W 1964 roku ukończyła Wydział Reżyserii PWSTiF w Łodzi, dyplom zrobiła w 1967. Podczas studiów zrealizowała aż 8 etiud filmowych. W 1967 zadebiutowała w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie głośnym filmem „Dzień dobry dzieci”, za który otrzymała pierwszy z trzech „Złotych Lajkoników” na festiwalu w Krakowie. Przez ponad 20 lat zrealizowała w Wytwórni kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, zaś po 1989 roku reżyserowała filmy w „Video Studio Gdańsk”, w „Kronice” i „Kalejdoskopie”.
Z twórczości Ireny Kamieńskiej można wyróżnić kilka nurtów: temat zbrodni wojennych („Pamięć tamtych dni” (1968), tematyka wiejska („Rzeczna” z 1968, „Motyw” z 1975, „Piękna, mroźna, polska zima” z 1978 r.,) czy filmy o konfliktach społecznych, jak nagrodzona w 1977 roku drugim „Złotym Lajkonikiem” „Zapora” i słynne „Robotnice” – „Złoty Lajkonik” z 1981 roku – przejmujący portret kobiet pracujących w Zakładach Przemysłu Lniarskiego w Krośnie. Warto wspomnieć, że film ten pokazywany był poza konkursem na MFF w Oberhausen, a mimo to otrzymał kilka nagród, m.in. nagrodę FIPRESCI i nagrodę jury katolickiego.
Film ten reprezentuje wyraźny nurt w twórczości Kamieńskiej, który można określić jako „kobiecy”. Już w debiutanckim „Dzień dobry dzieci” sportretowała wiejską nauczycielkę, a w „Następnym punkcie programu” nagrodzonym Srebrnym Lajkonikiem w 1978 wiejską aktywistkę ze wsi Chołowianki. Najbardziej poruszającym filmem z tej grupy jest „Dzień za dniem” z 1988 roku, najczęściej nagradzany film Ireny Kamieńskiej. Opowieść o siostrach bliźniaczkach wyniszczonych przez lata ciężkiej fizycznej pracy otrzymała nagrody na festiwalach w Krakowie, w Oberhausen, Paryżu, Clermont-Ferrand.
Zupełnie inny portret kobiet znaleźć można w filmie Kamieńskiej „Misjonarki miłości” z 1991 roku o siostrach ze Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Miłości”. Podobnie jak w debiucie Kamieńskiej, uwaga reżyser koncentruje się na kobietach mocnych, zdeterminowanych, wierzących w sens swoich działań.
„Misjonarki miłości” należą jednocześnie do późnego nurtu w twórczości Kamieńskiej z lat 90-tych, filmów o tematyce religijnej, o człowieku wierzącym. W 1996 roku zrealizowała „Kościół na górze Syjon”, a w 2002 swój ostatni film – „Powołanie”. Warto wspomnieć również dwa dokumenty z 1992 roku: „Głosy z daleka” - wspomnienia Polaków zesłanych w czasie ostatniej wojny do Kazachstanu oraz charakterystyczną dla początku lat 90-tych, z tego samego roku „Mgłę”, czyli próbę ukazania mentalności ludzi ukształtowanych przez PRL, bezradnych wobec zachodzących w Polsce przemian.
Irena Kamieńska otrzymała w 2009 roku Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Z twórczości Ireny Kamieńskiej można wyróżnić kilka nurtów: temat zbrodni wojennych („Pamięć tamtych dni” (1968), tematyka wiejska („Rzeczna” z 1968, „Motyw” z 1975, „Piękna, mroźna, polska zima” z 1978 r.,) czy filmy o konfliktach społecznych, jak nagrodzona w 1977 roku drugim „Złotym Lajkonikiem” „Zapora” i słynne „Robotnice” – „Złoty Lajkonik” z 1981 roku – przejmujący portret kobiet pracujących w Zakładach Przemysłu Lniarskiego w Krośnie. Warto wspomnieć, że film ten pokazywany był poza konkursem na MFF w Oberhausen, a mimo to otrzymał kilka nagród, m.in. nagrodę FIPRESCI i nagrodę jury katolickiego.
Film ten reprezentuje wyraźny nurt w twórczości Kamieńskiej, który można określić jako „kobiecy”. Już w debiutanckim „Dzień dobry dzieci” sportretowała wiejską nauczycielkę, a w „Następnym punkcie programu” nagrodzonym Srebrnym Lajkonikiem w 1978 wiejską aktywistkę ze wsi Chołowianki. Najbardziej poruszającym filmem z tej grupy jest „Dzień za dniem” z 1988 roku, najczęściej nagradzany film Ireny Kamieńskiej. Opowieść o siostrach bliźniaczkach wyniszczonych przez lata ciężkiej fizycznej pracy otrzymała nagrody na festiwalach w Krakowie, w Oberhausen, Paryżu, Clermont-Ferrand.
Zupełnie inny portret kobiet znaleźć można w filmie Kamieńskiej „Misjonarki miłości” z 1991 roku o siostrach ze Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Miłości”. Podobnie jak w debiucie Kamieńskiej, uwaga reżyser koncentruje się na kobietach mocnych, zdeterminowanych, wierzących w sens swoich działań.
„Misjonarki miłości” należą jednocześnie do późnego nurtu w twórczości Kamieńskiej z lat 90-tych, filmów o tematyce religijnej, o człowieku wierzącym. W 1996 roku zrealizowała „Kościół na górze Syjon”, a w 2002 swój ostatni film – „Powołanie”. Warto wspomnieć również dwa dokumenty z 1992 roku: „Głosy z daleka” - wspomnienia Polaków zesłanych w czasie ostatniej wojny do Kazachstanu oraz charakterystyczną dla początku lat 90-tych, z tego samego roku „Mgłę”, czyli próbę ukazania mentalności ludzi ukształtowanych przez PRL, bezradnych wobec zachodzących w Polsce przemian.
Irena Kamieńska otrzymała w 2009 roku Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne.
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025