Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Luchino Visconti
URODZONY: 02 listopad 1906, Mediolan
ZMARŁ: 17 marzec 1976 w wieku 69 lat, Rzym (Włochy)
Filmografia
SCENARIUSZ (10)
1974
Portret rodzinny we wnętrzu
Scenariusz
1971
Śmierć w Wenecji
Scenariusz
1969
Zmierzch bogów
Scenariusz
1965
Błędne gwiazdy wielkiej niedźwiedzicy
Scenariusz
1963
Lampart
Scenariusz
1960
Rocco i jego bracia
Scenariusz
1960
Rocco i jego bracia
Autor dialogów
1954
Zmysły
Scenariusz
1948
Ziemia drży
Scenariusz
1942
Opętanie
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (10)
1974
Portret rodzinny we wnętrzu
Reżyser
1971
Śmierć w Wenecji
Reżyser
1969
Zmierzch bogów
Reżyser
1965
Błędne gwiazdy wielkiej niedźwiedzicy
Reżyser
1963
Lampart
Reżyser
1960
Rocco i jego bracia
Reżyser
1954
Zmysły
Reżyser
1948
Ziemia drży
Reżyser
1945
Dni chwały
Reżyser
1942
Opętanie
Reżyser
PRODUKCJA (1)
1971
Śmierć w Wenecji
Producent
Opis
Włoski scenarzysta i reżyser filmowy i teatralny, a także inscenizator oper. Pochodził z rodziny arystokratycznej, w latach II wojny światowej związał się z ruchem lewicowym, był członkiem i sympatykiem Włoskiej Partii Komunistycznej. Miłośnik i znawca sztuki, przyjaciel kompozytora Giacomo Pucciniego, dyrygenta Arturo Toscaniniego i pisarza Gabriele D’Annunzio, pracę w kinematografii zaczynał jako asystent Jeana Renoira, rekomendowany przez Coco Chanel. Krytyk filmowy związany z pismem „Cinema”, postulował powrót do realizmu w kinie, co później interpretowano jako zapowiedź przewrotu neorealistycznego. Jego debiut, film „Opętanie” (1942) według powieści Jamesa M. Caina „Listonosz dzwoni dwa razy”, uznany został za prekursora neorealizmu: wątpliwości cenzury, jakie budził ukazany w filmie obraz włoskiej prowincji, uciszyła opinia Benito Mussoliniego, który dzieło Viscontiego zaakceptował do dystrybucji. Po wojnie realizuje dramat „Ziemia drży” (1948, nagroda w Wenecji) oraz „Najpiękniejsza” (1950), by świadomie odejść od tej poetyki w stronę filmu kostiumowego, czego czołowym dokonaniem okazał się „Lampart” (1962, Złota Palma w Cannes) według powieści Giuseppe di Lampedusy z zaskakującą kreacją Burta Lancastera, obsadzonego wbrew emploi amanta bohaterskiego w roli księcia Saliny. Wielki epik i zarazem koneser sztuki, doceniający estetyczne walory dekadencji i traktujący film jako syntezę sztuk, zwłaszcza teatru i muzyki, zapisał się w pamięci jako twórca wysmakowanych widowisk jak „Zmierzch bogów” (1969, nominacja do Oscara za scenariusz), „Śmierć w Wenecji” (1971, nagroda w Cannes), „Ludwig” (1973). Podczas pracy nad „Ludwigiem” doznał wylewu, w wyniku czego kolejne filmy realizował z wózka inwalidzkiego. Pozostawił po sobie ponad 40 inscenizacji operowych na najbardziej prestiżowych scenach świata.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025