PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Luchino Visconti

Luchino Visconti
URODZONY: 02 listopad 1906, Mediolan
ZMARŁ: 17 marzec 1976 w wieku 69 lat, Rzym (Włochy)
Filmografia
 SCENARIUSZ (10)
1974
Portret rodzinny we wnętrzu
Scenariusz
1971
Śmierć w Wenecji
Scenariusz
1969
Zmierzch bogów
Scenariusz
1965
Błędne gwiazdy wielkiej niedźwiedzicy
Scenariusz
1963
Lampart
Scenariusz
1960
Rocco i jego bracia
Scenariusz
1960
Rocco i jego bracia
Autor dialogów
1954
Zmysły
Scenariusz
1948
Ziemia drży
Scenariusz
1942
Opętanie
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (10)
1974
Portret rodzinny we wnętrzu
Reżyser
1971
Śmierć w Wenecji
Reżyser
1969
Zmierzch bogów
Reżyser
1965
Błędne gwiazdy wielkiej niedźwiedzicy
Reżyser
1963
Lampart
Reżyser
1960
Rocco i jego bracia
Reżyser
1954
Zmysły
Reżyser
1948
Ziemia drży
Reżyser
1945
Dni chwały
Reżyser
1942
Opętanie
Reżyser
 PRODUKCJA (1)
1971
Śmierć w Wenecji
Producent
Opis
Włoski scenarzysta i reżyser filmowy i teatralny, a także inscenizator oper. Pochodził z rodziny arystokratycznej, w latach II wojny światowej związał się z ruchem lewicowym, był członkiem i sympatykiem Włoskiej Partii Komunistycznej. Miłośnik i znawca sztuki, przyjaciel kompozytora Giacomo Pucciniego, dyrygenta Arturo Toscaniniego i pisarza Gabriele D’Annunzio, pracę w kinematografii zaczynał jako asystent Jeana Renoira, rekomendowany przez Coco Chanel. Krytyk filmowy związany z pismem „Cinema”, postulował powrót do realizmu w kinie, co później interpretowano jako zapowiedź przewrotu neorealistycznego. Jego debiut, film „Opętanie” (1942) według powieści Jamesa M. Caina „Listonosz dzwoni dwa razy”, uznany został za prekursora neorealizmu: wątpliwości cenzury, jakie budził ukazany w filmie obraz włoskiej prowincji, uciszyła opinia Benito Mussoliniego, który dzieło Viscontiego zaakceptował do dystrybucji. Po wojnie realizuje dramat „Ziemia drży” (1948, nagroda w Wenecji) oraz „Najpiękniejsza” (1950), by świadomie odejść od tej poetyki w stronę filmu kostiumowego, czego czołowym dokonaniem okazał się „Lampart” (1962, Złota Palma w Cannes) według powieści Giuseppe di Lampedusy z zaskakującą kreacją Burta Lancastera, obsadzonego wbrew emploi amanta bohaterskiego w roli księcia Saliny. Wielki epik i zarazem koneser sztuki, doceniający estetyczne walory dekadencji i traktujący film jako syntezę sztuk, zwłaszcza teatru i muzyki, zapisał się w pamięci jako twórca wysmakowanych widowisk jak „Zmierzch bogów” (1969, nominacja do Oscara za scenariusz), „Śmierć w Wenecji” (1971, nagroda w Cannes), „Ludwig” (1973). Podczas pracy nad „Ludwigiem” doznał wylewu, w wyniku czego kolejne filmy realizował z wózka inwalidzkiego. Pozostawił po sobie ponad 40 inscenizacji operowych na najbardziej prestiżowych scenach świata.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll