PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Michelangelo Antonioni
URODZONY: 29 wrzesień 1912, Ferrara
ZMARŁ: 30 lipiec 2007 w wieku 94 lat, Rzym (Włochy)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (26)
2004
Michelangelo Eye to Eye
Reżyser
2004
Spojrzenie Michelangelo
Reżyser
1997
Sycylia
Reżyser
1989
Kumbha Mela
Reżyser
1989
Roma
Reżyser
1989
12 registi per 12 città
Reżyser
1984
Fotoromanza
Reżyser
1983
Ritorno a Lisca Bianca
Reżyser
1982
Identyfikacja kobiety
Reżyser
1975
Zawód: Reporter
Reżyser
1972
Chung Kuo Cina
Reżyser
1970
Zabriskie Point
Reżyser
1966
Powiększenie
Reżyser
1964
Czerwona pustynia
Reżyser
1962
Zaćmienie
Reżyser
1960
Przygoda
Reżyser
1957
Krzyk
Reżyser
1953
Tentato suicidio (Ep. L'amore in città)
Reżyser
1953
Miłość w mieście
Reżyser
1950
Vertigo
Reżyser
1950
Willa straszydeł
Reżyser
1949
Siedem nitek, jedno ubranie
Reżyser
1949
Przesąd
Reżyser
1948
Miłosne kłamstwa
Reżyser
1948
N.U. (Nettezza Urbana)
Reżyser
1947
Ludzie Padu
Reżyser
 SCENARIUSZ (23)
2004
Michelangelo Eye to Eye
Scenariusz
2004
Spojrzenie Michelangelo
Scenariusz
1989
Roma
Scenariusz
1983
Ritorno a Lisca Bianca
Scenariusz
1982
Identyfikacja kobiety
Scenariusz
1975
Zawód: Reporter
Scenariusz
1972
Chung Kuo Cina
Scenariusz
1970
Zabriskie Point
Scenariusz
1966
Powiększenie
Scenariusz
1964
Czerwona pustynia
Scenariusz
1962
Zaćmienie
Scenariusz
1962
Zaćmienie
Autor dialogów
1960
Przygoda
Scenariusz
1957
Krzyk
Scenariusz
1953
Miłość w mieście
Scenariusz
1952
Biały szejk
Współpraca scenariuszowa
1950
Vertigo
Scenariusz
1949
Siedem nitek, jedno ubranie
Scenariusz
1949
Przesąd
Scenariusz
1948
Miłosne kłamstwa
Scenariusz
1948
N.U. (Nettezza Urbana)
Scenariusz
1947
Ludzie Padu
Scenariusz
1947
Tragiczny pościg
Scenariusz
 MONTAŻ (12)
1989
Kumbha Mela
Montaż
1983
Ritorno a Lisca Bianca
Montaż
1982
Identyfikacja kobiety
Montaż
1978
Antonioni Seen by Antonioni
Montaż
1975
Zawód: Reporter
Montaż
1970
Zabriskie Point
Montaż
1950
Vertigo
Montaż
1950
Willa straszydeł
Montaż
1949
Siedem nitek, jedno ubranie
Montaż
1949
Przesąd
Montaż
1948
Miłosne kłamstwa
Montaż
1948
N.U. (Nettezza Urbana)
Montaż
 AKTOR (4)
2008
Antonioni o Antonionim
Jako on sam (materiały archiwalne)
2004
Spojrzenie Michelangelo
2004
Michelangelo Eye to Eye
Jako on sam
1972
Chung Kuo Cina
Jako on sam
 PRODUKCJA (2)
1997
Sycylia
Producent
1989
Kumbha Mela
Producent
 MUZYKA (1)
2004
Spojrzenie Michelangelo
Muzyka
 SCENOGRAFIA (1)
2004
Michelangelo Eye to Eye
Scenograf (Production Designer)
Opis
Włoski reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych, scenarzysta. Przyjechał do Rzymu w 1939 i rozpoczął działalność krytyczną na łamach pisma „Cinema”. W 1942 zadebiutował jako współscenarzysta filmu „Pilot powraca” Roberto Rosselliniego. Jako realizator zadebiutował filmem dokumentalnym „Ludzie znad Padu” (1947), inspirowanym poetyką neorealizmu. Po serii dokumentów w 1950 nakręcił swoją pierwszą fabułę „Kronika pewnej miłości”, wkrótce zdobył pozycję twórcy cenionego i nagradzanego na prestiżowych festiwalach („Przyjaciółki”, 1955 – Srebrny Lew w Wenecji). Filmem przełomowym w jego twórczości była „Przygoda” (1960) – wygwizdana w Cannes i jednocześnie wyróżniona Specjalną Nagrodą Jury. „Przygoda” z wybitną kreacją Moniki Vitti, długoletniej muzy reżysera, nie tylko otwierała trylogię, opisującą kryzys uczuć i narastającą alienacji jednostki w dzisiejszych, stechnicyzowanych czasach, co stało się wyróżnikiem twórczości Antonionego, ale jednocześnie stała się świadectwem osobistego, rozwijanego w kolejnych filmach stylu reżysera. Polegał on na rezygnacji z tradycyjnych metod narracji na rzecz zminimalizowanego opisu wycinków rzeczywistości. Antonioni posługiwał się długimi ujęciami, powolnym montażem, świadomym wykorzystaniem koloru. Dążył w ten sposób do odtworzenia wewnętrznego pejzażu bohatera, który stawał się idealnym medium do przesłania reżysera, adresowanego do widza, gotowego nie tyle na obejrzenie filmu, ile na współuczestniczeniu w tworzonym przez niego misterium. Szczytowym osiągnięciem Antonionego okazało się inspirowane opowiadaniem Julio Cortazara „Powiększenie” (1966), wyróżnione Złotą Palmą w Cannes, cenione z jednej strony za obraz Londynu – stolicy świata końca lat 60., z drugiej zaś za rozważania na temat istoty kina. Eksperymentował z nowymi technikami (w tym z wideo, „Tajemnica Oberwaldu”, 1980). Trapiony ciężką chorobą, zamilkł na lata, wracając do aktywności twórczej dzięki inspiracji Wima Wendersa filmem „Po tamtej stronie chmur” (1995). Zmarł tego samego dnia co Ingmar Bergman, co zostało uznane za symboliczny koniec kina XX wieku.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll