Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Wojciech Wiszniewski
URODZONY: 22 luty 1946, Łódź
ZMARŁ: 21 luty 1981 w wieku 34 lat,
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
PION REŻYSERSKI (12)
1978
...Sztygar na zagrodzie...
Reżyser
1977
Zosia w szpitalu
Reżyser
1976
Stolarz
Reżyser
1976
Elementarz
Reżyser
1975
Wanda Gościmińska. Włókniarka
Reżyser
1974
Historia pewnej miłości
Reżyser
1973
Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy
Reżyser
1973
Opowieść o człowieku który wykonał 552% normy
Reżyser
1972
Gospodarze
Współpraca
1970
A ona za nim płakała
Reżyser
1970
Jutro. 31 kwietnia - 1 maja 1970
Reżyser
1967
Zawał serca
Reżyser
SCENARIUSZ (11)
1978
...Sztygar na zagrodzie...
Scenariusz
1977
Zosia w szpitalu
Scenariusz
1976
Stolarz
Scenariusz
1976
Elementarz
Scenariusz
1975
Opowiadania o przyjaźni
Scenariusz
1975
Wanda Gościmińska. Włókniarka
Scenariusz
1974
Historia pewnej miłości
Scenariusz
1973
Opowieść o człowieku który wykonał 552% normy
Scenariusz
1970
A ona za nim płakała
Scenariusz
1970
Jutro. 31 kwietnia - 1 maja 1970
Scenariusz
1967
Zawał serca
Scenariusz
AKTOR (4)
1979
Podróż do Arabii
Boguś, szef Anny
1977
Rekord świata
działacz sportowy, organizator zawodów dla niepełnosprawnych
1977
Rebus
wujek Aleny
1973
Przejście podziemne
mężczyzna oglądający dekoracje
MONTAŻ (1)
1967
Zawał serca
Montaż
Opis
Reżyser filmów krótkometrażowych, scenarzysta, aktor. Jeden z najbardziej prominentnych polskich twórców filmów krótkometrażowych.
Choć zaczynał studia na Wydziale Operatorskim, Wiszniewski ukończył Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi w 1972 roku, trzy lata później uzyskując dyplom. Już w trakcie nauki w słynnej szkole wybijał się ponad przeciętność. Jego pierwsza etiuda filmowa, „Zawał serca” z 1967 roku, została wyróżniona na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen.
Wiszniewski należał do pokolenia dokumentalistów, którzy nie wyznawali ideałów kojarzonych z filmami Kazimierza Karabasza, lecz próbowali stworzyć swój własny język filmowy, zaangażowany społecznie i poddający rzeczywistość za oknem pod rozwagę. Wiszniewski na dodatek stał się twórcą mocno eksperymentującym, nie chcącym się w jakikolwiek sposób ograniczać formalnie, dzięki czemu jego filmy zyskały niepowtarzalny wydźwięk. Polski reżyser kreował rzeczywistość przed kamerą, inscenizował ją tak, by podkreślić swój zamysł twórczy, dopuszczając się nawet dawania swoim bohaterom gotowych tekstów („Wanda Gościmińska – włókniarka”, 1975 r.).
Jego najważniejszym i najbardziej znanym filmem był „Elementarz” (1976 r.). Nie bał się krytyki systemu, dlatego większość jego filmów zaistniała dopiero po jego śmierci, kiedy odleżały już odpowiednią ilość czasu na zakurzonych półkach przedstawicieli komunistycznej władzy. Wojciech Wiszniewski był współzałożycielem i kierownikiem programowym Studia Młodych TVP im. Andrzeja Munka, był związany z Wytwórnią Filmów Oświatowych, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych oraz był członkiem Zespołu Filmowego „Perspektywa”. W 1981 roku, pośmiertnie, został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Choć zaczynał studia na Wydziale Operatorskim, Wiszniewski ukończył Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi w 1972 roku, trzy lata później uzyskując dyplom. Już w trakcie nauki w słynnej szkole wybijał się ponad przeciętność. Jego pierwsza etiuda filmowa, „Zawał serca” z 1967 roku, została wyróżniona na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen.
Wiszniewski należał do pokolenia dokumentalistów, którzy nie wyznawali ideałów kojarzonych z filmami Kazimierza Karabasza, lecz próbowali stworzyć swój własny język filmowy, zaangażowany społecznie i poddający rzeczywistość za oknem pod rozwagę. Wiszniewski na dodatek stał się twórcą mocno eksperymentującym, nie chcącym się w jakikolwiek sposób ograniczać formalnie, dzięki czemu jego filmy zyskały niepowtarzalny wydźwięk. Polski reżyser kreował rzeczywistość przed kamerą, inscenizował ją tak, by podkreślić swój zamysł twórczy, dopuszczając się nawet dawania swoim bohaterom gotowych tekstów („Wanda Gościmińska – włókniarka”, 1975 r.).
Jego najważniejszym i najbardziej znanym filmem był „Elementarz” (1976 r.). Nie bał się krytyki systemu, dlatego większość jego filmów zaistniała dopiero po jego śmierci, kiedy odleżały już odpowiednią ilość czasu na zakurzonych półkach przedstawicieli komunistycznej władzy. Wojciech Wiszniewski był współzałożycielem i kierownikiem programowym Studia Młodych TVP im. Andrzeja Munka, był związany z Wytwórnią Filmów Oświatowych, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych oraz był członkiem Zespołu Filmowego „Perspektywa”. W 1981 roku, pośmiertnie, został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025