PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Ernst Lubitsch

Ernst Lubitsch
URODZONY: 28 luty 1892, Berlin
ZMARŁ: 30 listopad 1947 w wieku 55 lat, Hollywood
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (4)
1932
Jedna godzina z tobą
Reżyser
1932
Une heure près de toi
Reżyser
1930
Parada Paramountu
Reżyser
1919
Madame DuBarry
Reżyser
 PRODUKCJA (1)
1932
Jedna godzina z tobą
Producent
 AKTOR (1)
1933
Mr. Broadway
on sam
Opis
Niemiecki reżyser, scenarzysta i aktor, od 1923 pracujący w USA. Syn berlińskiego krawca mając 16 lat porzucił naukę, by prowadzić księgowość w firmie ojca, występując jednocześnie w kabaretach. W 1911 poznał Maksa Reinhardta, reżysera i reformatora teatru, co umożliwiło mu karierę na deskach Deutsches Theater. Rok później zaczął występować w filmach, zaś w 1914 sam zaczął je reżyserować. Przełomowe w jego karierze okazały się filmy z udziałem polskiej gwiazdy Poli Negri („Oczy mumii Ma” 1918, „Carmen” 1918, „Madame DuBarry” 1919), które nie tylko wyprowadziły kino niemieckie z izolacji po I wojnie światowej, ale otworzyły Poli Negri i Lubitschowi drogę do Hollywood. Reżyser został ściągnięty do Ameryki przez Mary Pickford, która uznała go za najlepszego gwaranta udanej przemiany jej wizerunku z ekranowej dziewczyny z sąsiedztwa w wampa. Niestety, ani „Rosita” (1923), ani „Wyrafinowana kusicielka” (1924) nie przyniosły oczekiwanego rezultatu na rynku lokalnym (choć odniosły sukces za granicą), wobec czego amerykańska kariera Lubitscha stanęła pod znakiem zapytania. Jego losy odmieniła „Cesarzowa” (1924) z Polą Negri, dowodząca niezwykłego wyczucia filmowości, przejawiającego się nie tylko w budowaniu kadru, przydawaniu lekkości scenariuszom, ale przede wszystkim prowadzeniu aktorów, co zyskało miano „dotknięcia Lubitscha” (the Lubitsch’s touch). Już w 1930 był nominowany do Oscara za reżyserię dwóch filmów, „Patriota” (1928) i „Parada miłości” (1929). Do największych osiągnąć w jego karierze należą komedie: antysowiecka „Ninoczka” (1939), rozgrywająca się w okupowanej przez hitlerowców Warszawie „Być albo nie być” (1941), fantastyczne „Niebo może poczekać” (1943, nominacja do Oscara za reżyserię). W 1947 został uhonorowany specjalnym Oscarem z okazji 25-lecia kariery filmowej.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll