PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Andrzej Barański

Andrzej Barański
URODZONY: 02 kwiecień 1941, Pińczów
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (60)
2011
Księstwo
Reżyser
2009
Oaza
Reżyser
2008
Warzywniak 360 ST.
Reżyser
2007
Braciszek
Reżyser
2006
Warzywniak, 360 st.
Reżyser
2005
Ryż PRL
Reżyser
2005
Parę osób, mały czas
Reżyser
2004
Pobyt czasowy
Reżyser
2002
Wszyscy święci
Reżyser
2000
Książka skarg i wniosków
Reżyser
1999
Alosza shop, czyli kram Awdiejewa
Reżyser
1998
Fotografia jest sztuką trudną
Reżyser
1998
Fotografia jest sztuką trudną
Reżyser
1998
Fotografia jest sztuką trudną (fotoamator Michał C.)
Reżyser
1997
Zasłony
Reżyser
1996
Dzień wielkiej ryby
Reżyser
1995
Horror w wesołych bagniskach
Reżyser
1993
Dwa księżyce
Reżyser
1992
Kawalerskie życie na obczyźnie
Reżyser
1991
Nad rzeką której nie ma
Reżyser
1991
Nad rzeką, której nie ma
Reżyser
1990
Gra w zielone
Reżyser
1990
Powtórka z zoologii
Reżyser
1989
Poczta lotnicza
Reżyser
1989
Kramarz
Reżyser
1988
Biografia
Reżyser
1988
Wakacje w mieście
Reżyser
1987
Rzeczy
Reżyser
1987
Tabu
Reżyser
1986
Edukacja sentymentalna
Reżyser
1986
Lucyna
Reżyser
1985
Wyrok
Reżyser
1985
Potok
Reżyser
1985
Przemijanie
Reżyser
1984
Armata
Reżyser
1984
Cudze dzieci
Reżyser
1984
Kobieta z prowincji
Reżyser
1983
Miasto
Reżyser
1983
Iluzja w sztuce
Reżyser
1983
Miasto
Reżyser
1983
Kabaret
Reżyser
1982
Niech cię odleci mara
Reżyser
1982
Historia żołnierza
Reżyser
1981
Bez tytułu
Reżyser
1981
Śladami Tadeusza Makowskiego
Reżyser
1980
Na wyjeździe
Reżyser
1980
Konstrukcja
Reżyser
1980
Lexikon 32
Reżyser
1979
Wolne chwile
Reżyser
1979
Megality
Reżyser
1978
Drugi dom
Reżyser
1977
Strumiłło
Reżyser
1976
Wiersz
Reżyser
1976
Lustro
Reżyser
1975
W domu
Reżyser
1974
Linia
Współpraca
1973
Księżyc
Reżyser
1972
Podanie
Reżyser
1971
Dzień pracy
Reżyser
1970
Kręte ścieżki
Reżyser
 SCENARIUSZ (55)
2011
Księstwo
Scenariusz
2009
Oaza
Scenariusz
2009
Rewers
Opieka artystyczna
2007
Braciszek
Scenariusz
2006
Warzywniak, 360 st.
Scenariusz
2005
Parę osób, mały czas
Scenariusz
2005
Ryż PRL
Scenariusz
2004
Pobyt czasowy
Scenariusz
2000
Książka skarg i wniosków
Scenariusz
1999
Alosza shop, czyli kram Awdiejewa
Scenariusz
1998
Fotografia jest sztuką trudną
Scenariusz
1998
Fotografia jest sztuką trudną (fotoamator Michał C.)
Scenariusz
1998
Fotografia jest sztuką trudną
Scenariusz
1997
Zasłony
Scenariusz
1996
Dzień wielkiej ryby
Na podstawie
1995
Horror w wesołych bagniskach
Na podstawie
1993
Dwa księżyce
Na podstawie
1992
Kawalerskie życie na obczyźnie
Na podstawie
1991
Nad rzeką, której nie ma
Scenariusz
1991
Nad rzeką której nie ma
Scenariusz
1990
Powtórka z zoologii
Scenariusz
1990
Gra w zielone
Scenariusz
1989
Poczta lotnicza
Scenariusz
1989
Kramarz
Scenariusz
1988
Biografia
Scenariusz
1988
Wakacje w mieście
Scenariusz
1987
Rzeczy
Scenariusz
1987
Tabu
Na podstawie
1986
Edukacja sentymentalna
Scenariusz
1986
Lucyna
Scenariusz
1985
Wyrok
Scenariusz
1985
Przemijanie
Scenariusz
1985
Potok
Scenariusz
1984
Cudze dzieci
Scenariusz
1984
Armata
Scenariusz
1984
Kobieta z prowincji
Na podstawie
1983
Miasto
Scenariusz
1983
Miasto
Scenariusz
1983
Iluzja w sztuce
Scenariusz
1983
Kabaret
Scenariusz
1982
Historia żołnierza
Scenariusz
1982
Niech cię odleci mara
Scenariusz
1981
Śladami Tadeusza Makowskiego
Scenariusz
1981
Bez tytułu
Scenariusz
1980
Na wyjeździe
Scenariusz
1980
Konstrukcja
Scenariusz
1980
Lexikon 32
Scenariusz
1979
Megality
Scenariusz
1979
Wolne chwile
Scenariusz
1978
Drugi dom
Scenariusz
1977
Strumiłło
Scenariusz
1976
Wiersz
Scenariusz
1976
Lustro
Scenariusz
1975
W domu
Scenariusz
1973
Księżyc
Scenariusz
 AKTOR (1)
2007
Andrzej Barański
(bohater filmu)
Opis
Jeden z najbardziej nietypowych i nie dających się zdefiniować wedle ustalonych kryteriów polskich twórców. Z początku kierował się w stronę kariery budowlańca, studiując na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Ostatecznie zdecydował się jednak na karierę reżysera, dlatego też aplikował na Wydział Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi, którą ukończył w 1973 roku.

Czas spędzony w szkole Barański wykorzystał w pełni. Jedna z jego etiud, „Dzień pracy” z 1972 roku, zdobyła mnóstwo nagród, kładąc podwaliny pod najbardziej charakterystyczne motywy jego późniejszej twórczości. Za zdjęcia do tego filmu odpowiadał Zbigniew Rybczyński, w pewien sposób wzbogacając myślenie Barańskiego o kinie na kolejne lata (nakręcone w pierwszej dekadzie XXI krótkometrażowe „Warzywniak 360 st.” oraz „Oaza” przyjęły formę rysunkową).

Po zakończeniu studiów przez kilka lat pracował dla Wytwórni Filmów Oświatowych, debiutując pełnometrażową fabułą dopiero w 1979 roku. „Wolne chwile” nie odbiły się wielkim echem w środowisku i wśród widzów, ale już kolejne obrazy Barańskiego – „Niech cię odleci mara” (1982 r.) i „Kobieta z prowincji” (1986 r.) – dobitnie pokazały, że na rodzimej mapie filmowej pojawił się kolejny autor.

Kino Barańskiego często jest sprowadzane do miana sentymentalnego zachwytu polską prowincją, co jest zasadne jedynie częściowo. Faktycznie, polski twórca niemal zawsze opowiada historie o prowincji, czasem ujęte w ironiczny cudzysłów (Parę osób, mały czas” z 2005 r. dzieje się w mieście, lecz wśród ludzi funkcjonujących poza „współczesną rzeczywistością”), ale liczy się styl, w jakim to robi. Barański wykorzystuje różne środki realizacyjne, aby oddać nieco odrealnioną przestrzeń pozbawioną przekleństw nowoczesnego życia. Na ekranie króluje metafora i wizualna poezja, a także liczne obserwacje i refleksje, teksty oparte są często na literaturze oraz przeżyciach samego Barańskiego.

W efekcie takich fascynacji „innym” trybem życia, styl Barańskiego zupełnie odbiegał od rodzimego kina moralnego niepokoju, a reżyser był wielokrotnie oskarżany o propagowanie nastrojów pro-komunistycznych. Pomimo tego jego filmy zdobywały ważne nagrody (Nagroda za Scenariusz FPFF w Gdyni w 1991 roku za „Nad rzeką, której nie ma”; Polska Nagroda Filmowa „Orzeł” w 2008 roku za „Parę osób, mały czas”). W trakcie swojej kariery stworzył ponad trzydzieści filmów krótkometrażowych i dokumentalnych, a także kilkanaście pełnometrażowych.

„Księstwo” z 2011 roku to powrót autora na świętokrzyską prowincję. W 2008 roku Andrzej Barański otrzymał honorowe obywatelstwo swojego rodzinnego Pińczowa, a w 2011 odznaczenie Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Laureat "Platynowej Taśmy", Nagrody Specjalnej polskiej sekcji Stowarzyszenia Krytyków Filmowych FIPRESCI, przyznanej reżyserowi z okazji 40. edycji Festiwalu Filmowego w Gdyni. Członek Polskiej Akademii Filmowej.


opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll