PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Andrzej Kondratiuk
URODZONY: 20 lipiec 1936, Pińsk
ZMARŁ: 22 czerwiec 2016 w wieku 79 lat, Grójec
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 SCENARIUSZ (19)
2006
Pamiętnik Andrzeja Kondratiuka
Scenariusz
2006
Pamiętnik Andrzeja Kondratiuka
Autor dialogów
2001
Córa marnotrawna
Scenariusz
1997
Słoneczny zegar
Scenariusz
1996
Złote runo
Scenariusz
1995
Wrzeciono czasu
Scenariusz
1986
Big Bang
Scenariusz
1985
Cztery pory roku
Scenariusz
1982
Gwiezdny pył (TV)
Scenariusz
1979
Pełnia
Scenariusz
1976
Czy jest tu panna na wydaniu
Scenariusz
1974
Jak to się robi
Scenariusz
1973
Wniebowzięci
Scenariusz
1971
Skorpion, panna i łucznik
Scenariusz
1970
Dziura w ziemi
Scenariusz
1970
Hydrozagadka
Scenariusz
1967
Balon
Scenariusz
1963
Kobiela na plaży
Scenariusz
1962
Ssaki
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (15)
2006
Pamiętnik Andrzeja Kondratiuka
Reżyser
2001
Córa marnotrawna
Reżyser
1997
Słoneczny zegar
Reżyser
1995
Wrzeciono czasu
Reżyser
1986
Big Bang
Reżyser
1985
Cztery pory roku
Reżyser
1982
Gwiezdny pył (TV)
Reżyser
1979
Pełnia
Reżyser
1974
Jak to się robi
Reżyser
1973
Wniebowzięci
Reżyser
1971
Skorpion, panna i łucznik
Reżyser
1970
Dziura w ziemi
Reżyser
1970
Hydrozagadka
Reżyser
1967
Balon
Reżyser
1963
Kobiela na plaży
Reżyser
 SCENOGRAFIA (9)
2001
Córa marnotrawna
Scenografia
2001
Córa marnotrawna
Kostiumy
2000
Pamiętnik filmowy Igi C.
Scenografia
2000
Pamiętnik filmowy Igi C.
Kostiumy
1997
Słoneczny zegar
Scenografia
1995
Wrzeciono czasu
Scenografia
1985
Cztery pory roku
Scenografia
1982
Gwiezdny pył (TV)
Scenografia
1979
Pełnia
Kostiumy
 AKTOR (9)
2006
Pamiętnik Andrzeja Kondratiuka
(bohater filmu)
2001
Córa marnotrawna
Mario, goryl Anety
2000
Pamiętnik filmowy Igi C.
(on sam)
1997
Słoneczny zegar
Andrzej
1995
Wrzeciono czasu
Andrzej
1993
W filmie nikt nie umiera
1985
Cztery pory roku
on
1959
Gdy spadają anioły
Syn staruszki ginący na froncie
1958
Dwaj ludzie z szafą
(nie występuje w napisach)
 ZDJĘCIA (7)
2006
Pamiętnik Andrzeja Kondratiuka
Zdjęcia
2001
Córa marnotrawna
Zdjęcia
2000
Pamiętnik filmowy Igi C.
Zdjęcia
1997
Słoneczny zegar
Zdjęcia
1995
Wrzeciono czasu
Zdjęcia
1985
Cztery pory roku
Zdjęcia
1982
Gwiezdny pył (TV)
Zdjęcia
 MUZYKA (2)
1985
Cztery pory roku
Muzyka
1982
Gwiezdny pył (TV)
Muzyka
 MONTAŻ (1)
2000
Pamiętnik filmowy Igi C.
Montaż
Opis
Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSTiF w Łodzi (ukończył studia w 1960 roku, przez dwa lata studiował także na Wydziale Reżyserii), Andrzej Kondratiuk jest jednym z najbardziej oryginalnych autorów tworzących w ramach polskiego kina. Jego filmy nigdy nie miały wielkich budżetów, Kondratiuk zatrudniał w nich swoich znajomych oraz naturszczyków, a w scenariusze wkładał elementy własnej biografii. Pracował także przy wielu aspektach procesu filmowego, stając się często muzykiem, montażystą czy scenografem. Zyskiwało mu to nierzadko miano egocentryka, ale jego specyficzny styl, poparty starannie przemyślaną realizacją i lekką atmosferą baśniowości, inspirowaną czeską szkołą filmową, ma grono swoich oddanych wielbicieli.

Zaczynał w zupełnie innym stylu. To według jego pomysłu Roman Polański nakręcił groteskowe „Ssaki”. Wczesne etiudy Kondratiuka (chociażby „Chciałbym się ogolić”, z 1966 roku) przypominały zresztą styl Polańskiego, ale już po zajęciu się reżyserią filmów fabularnych podobieństwa te zanikły. Kondratiuk kręcił także filmy oświatowe oraz okolicznościowe wydania Polskiej Kroniki Filmowej (część wraz z młodszym bratem Januszem). Jego przepustką do pełnometrażowych fabuł stał się telewizyjny serial „Klub profesora Tutki” (1966 r.). Kondratiuk zadebiutował w kinie w 1970 roku „Dziurą z ziemi”, zrealizowanym pod czujnym okiem cenzury filmem obyczajowym. Z kolei nakręcona w tym samym roku „Hydrozagadka”, pastisz kina o superbohaterach, który przez lata nabył statusu kultowości, okazała się wielkim sukcesem. Również dlatego, że subtelnie wykpiwała absurdy komunistycznej rzeczywistości.

Kondratiuk ciągle poszukiwał nowych środków wyrazu, niestety nakręcony w 1972 roku „Skorpion, panna i łucznik” okazał się produkcją nieudaną. Również w oczach reżysera. Kondratiuk przeniósł się w ramy kina lżejszego, tworząc kolejną kultową komedię – „Wniebowzięci” (1973 r.). Film osiągnął wielką popularność. Kondratiuk zamilkł na kilka lat, by powrócić w jeszcze lepszej formie w „Pełni” (1979 r.), która była równocześnie punktem zwrotnym w jego karierze. Mieszkający wraz z żoną, aktorką Igą Cembrzyńską, na prowincji, w Gzowie, polski reżyser wyklarował swoją wizję kina – niespiesznego, funkcjonującego niejako poza czasem, snującego refleksję na temat ludzkiej natury. Trylogia „Cztery pory roku” (1984 r.), „Wrzeciono czasu” (1995 r.) oraz „Słoneczny zegar” (1997 r.) zjednały mu kolejnych wielbicieli. Jego ostatnim jak dotąd projektem reżyserskim pozostaje nakręcony w 2004 roku „Bar pod Młynkiem”, w którym Kondratiuk pracował jako reżyser, scenarzysta, autor zdjęć, scenograf, kostiumolog i montażysta, występując jednocześnie w dwóch małych rolach.

Andrzej Kondratiuk nigdy nie patrzył na nagrody, a jednak udało mu się dwukrotnie zdobyć Specjalną Nagrodę Jury FPFF w Gdyni („Gwiezdny pył” w 1982 roku oraz „Wrzeciono czasu” w 1995 roku), a także Specjalną Nagrodę Jury MFF w Karlovych Varach za swój debiut „Dziura w ziemi” (1970 r.)
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll