PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Carol Reed
URODZONY: 30 grudzień 1906, Londyn
ZMARŁ: 25 kwiecień 1976 w wieku 69 lat, Londyn (Wielka Brytania)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (4)
1968
Oliver!
Reżyser
1949
Trzeci człowiek
Reżyser
1948
Stracone złudzenia
Reżyser
1947
Niepotrzebni mogą odejść
Reżyser
 PRODUKCJA (2)
1948
Stracone złudzenia
Producent
1947
Niepotrzebni mogą odejść
Producent
 AKTOR (1)
2004
Shadowing the Third Man
Jako on sam (materiały archiwalne)
Opis
Angielski reżyser, scenarzysta i producent. Nieślubny syn wybitnego aktora i założyciela Royal Academy of Dramatic Arts sir Herberta Beerbohm Tree, wbrew woli matki poszedł w ślady ojca i zadebiutował na scenie w 1924. Dzięki znajomości z pisarzem Edgarem Wallacem w 1927 związał się z kinematografią jako redaktor scenariuszy. W 1935 zadebiutował jako samodzielny reżyser. Rozgłos przyniosły mu filmy: dramat społeczny „Gwiazdy patrzą na nas” (1940) według powieści A.J. Cronina i komedia sensacyjna „Nocny pociąg do Monachium” (1940), przyjęty jako sequel hitchcockowskiego filmu „Starsza pani znika”. Zrealizowany w czasie wojny dokument „Prawdziwa chwała” (1945) przyniósł mu Oscara. Powojenny dorobek Reeda otwierają trzy filmy o randze arcydzieł: „Niepotrzebni mogą odejść” (1947, nagroda BAFTA dla filmu roku), „Stracone złudzenia” (1948, nominacja do Oscara za reżyserię) oraz „Trzeci człowiek” (1949, Złota Palma w Cannes, nagroda BAFTA dla filmu roku, nominacja do Oscara za reżyserię). Wyróżniony za swe dokonania tytułem szlacheckim (1952) Reed kontynuował swą działalność artystyczną, próbując różnych gatunków i osiągając spektakularne sukcesy, realizując widowiskową biografię Michała Anioła „Udręka i ekstaza” (1965, pięć nominacji do Oscara) oraz filmową wersję musicalu „Olivier!” (1968, sześć Oscarów, w tym za reżyserię).
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll