PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Lindsay Anderson
URODZONY: 17 kwiecień 1923, Banglagore
ZMARŁ: 30 sierpień 1994 w wieku 71 lat, Angouleme (Francja)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (8)
1987
Sierpniowe wieloryby
Reżyser
1982
Szpital Brytania
Reżyser
1973
Szczęśliwy człowiek
Reżyser
1969
Jeżeli...
Reżyser
1967
Raz dwa trzy...
Reżyser
1967
Biały autobus
Reżyser
1963
Sportowe życie
Reżyser
1957
Hale targowe w Londynie
Reżyser
 PRODUKCJA (3)
1973
Szczęśliwy człowiek
Producent
1969
Jeżeli...
Producent
1967
Biały autobus
Producent
 SCENARIUSZ (2)
1967
Biały autobus
Scenariusz
1957
Hale targowe w Londynie
Scenariusz
 AKTOR (2)
1981
Rydwany ognia
Wykładowca na Caius College
1973
Szczęśliwy człowiek
Reżyser filmowy (nie występuje w napisach)
Opis
Brytyjski reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, krytyk i teoretyk filmu. Najwierniejszy twórca nurtu brytyjskiego kina zaangażowanego lat 60 (tzw. młodych gniewnych). Podczas studiów w Oksfordzie w 1947 założył wraz z Karelem Reiszem i Tonym Richardsonem pismo filmowe „Sequence”, później prowadził działalność krytyczną na łamach „Sight and Sound” i „The Observer”, nawołując do odnowy brytyjskiego kina dokumentalnego, co stało się inspiracją do powstania ruchu Free Cinema. Dołączając do tego nurtu, nakręcił szereg filmów dokumentalnych, spośród których „Czwartkowe dzieci” (1954) zdobyły Oscara, zaś „Hale targowe w Londynie” (1957) nagrodę na festiwalu w Wenecji. W 1963 zadebiutował w fabule filmem „Sportowe życie”, wpisującym się w nurt brytyjskich Młodych Gniewnych. Jego dramat „Jeżeli…” (1968), wyróżniony Złotą Palmą w Cannes, uznano za intrygującą próbę wyjaśnienia fali młodzieżowej kontestacji końca lat 60., zaś w „Szczęśliwym człowieku” (1973) dostrzeżono przenikliwą satyrę na współczesne społeczeństwo konsumpcyjne. Niekwestionowany autorytet w dziedzinie filmu jako narzędzia opisu współczesnego świata, swoje ambicje artystyczne realizował również na scenach teatralnych, także w Polsce.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll