Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Robert Bresson
URODZONY: 25 wrzesień 1901, Bromont-Lamothe
ZMARŁ: 18 grudzień 1999 w wieku 98 lat, Paryż (Francja)
Filmografia
SCENARIUSZ (10)
1983
Pieniądz
Scenariusz
1974
Lancelot
Scenariusz
1969
Łagodna
Scenariusz
1967
Mouchette
Scenariusz
1966
Na los szczęścia Baltazarze
Scenariusz
1962
Proces Joanny D'Arc
Scenariusz
1959
Kieszonkowiec
Scenariusz
1956
Ucieczka skazańca
Scenariusz
1956
Ucieczka skazańca
Autor dialogów
1951
Dziennik wiejskiego proboszcza
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (9)
1983
Pieniądz
Reżyser
1974
Lancelot
Reżyser
1969
Łagodna
Reżyser
1967
Mouchette
Reżyser
1966
Na los szczęścia Baltazarze
Reżyser
1962
Proces Joanny D'Arc
Reżyser
1959
Kieszonkowiec
Reżyser
1956
Ucieczka skazańca
Reżyser
1951
Dziennik wiejskiego proboszcza
Reżyser
Opis
Francuski reżyser i scenarzysta. Filozof i malarz, mając 33 lata nakręcił k rótkometrażową komedię „Sprawy publiczne” (1934). Po pobycie w obozie jenieckim zadebiutował dramatem „Anioły grzechy” (1943), zaznaczając swą obecność w kinie francuskim „Damami z Lasku Bulońskiego” (1945). Przełomowym dziełem w twórczości Bressona, świadectwem jego osobistego stylu, okazał się nagrodzony w Wenecji „Dziennik wiejskiego proboszcza” (1955) według powieści Bernanosa, arcydzieło kina religijnego, szukające istoty wiary. Następny film, „Ucieczka skazańca” (1957), przyniósł mu nagrodę za reżyserię w Cannes – dowód na skuteczność kina autorskiego, podejmującego – w różnych aspektach - wątki metafizyczne, wydobyte zarówno z prozy Dostojewskiego („Kieszonkowiec”, 1959, „Łagodna”, 1969), tekstów średniowiecznych („Proces Joanny D’Arc”, 1962, „Lancelot”, 1975), jak i własnych przemyśleń („Na los szczęścia, Baltazarze”, 1966). Kino Bressona – a właściwie „utwory kinematografu”, jak nazywał swoje filmy – charakteryzuje ograniczony do minimum scenariusz, oszczędna scenografia i ostentacyjne unikanie konwencjonalnych chwytów inscenizacyjnych. Reżyser nie korzystał także z aktorów, sięgał po naturszczyków, „modele” mające nie tyle grać, ile beznamiętnie podawać tekst. Mimo wyraźnej hermetyczności, twórczość Bressona nadal oddziałuje na kolejne pokolenia reżyserów, widzących – tak jak on – komplementarne kino autorskie jako drogę sztuki filmowej w stronę absolutu.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025