Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Stanley Kubrick
URODZONY: 26 lipiec 1928, Nowy Jork
ZMARŁ: 07 marzec 1999 w wieku 70 lat, Harpenden (Wielka Brytania)
Filmografia
PION REŻYSERSKI (11)
1999
Oczy szeroko zamknięte
Reżyser
1987
Full Metal Jacket
Reżyser
1980
Lśnienie
Reżyser
1975
Barry Lyndon
Reżyser
1971
Mechaniczna pomarańcza
Reżyser
1968
2001: Odyseja kosmiczna
Reżyser
1964
Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę
Reżyser
1962
Lolita
Reżyser
1960
Spartakus
Reżyser
1957
Ścieżki chwały
Reżyser
1956
Zabójstwo
Reżyser
SCENARIUSZ (10)
1999
Oczy szeroko zamknięte
Scenariusz
1987
Full Metal Jacket
Scenariusz
1980
Lśnienie
Scenariusz
1975
Barry Lyndon
Scenariusz
1971
Mechaniczna pomarańcza
Scenariusz
1968
2001: Odyseja kosmiczna
Scenariusz
1964
Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę
Scenariusz
1962
Lolita
Scenariusz
1957
Ścieżki chwały
Scenariusz
1956
Zabójstwo
Scenariusz
PRODUKCJA (7)
1999
Oczy szeroko zamknięte
Producent
1987
Full Metal Jacket
Producent
1975
Barry Lyndon
Producent
1971
Mechaniczna pomarańcza
Producent
1968
2001: Odyseja kosmiczna
Producent
1964
Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę
Producent
1957
Ścieżki chwały
Producent wykonawczy
Opis
Amerykański reżyser, scenarzysta i producent. Już jako nastolatek publikował swoje zdjęcia na łamach magazynu „Look”. W 1950 zadebiutował jako reżyser filmem dokumentalnym „Dzień walki”, zrealizowanym w warunkach amatorskich i sprzedanym profesjonalnemu dystrybutorowi. Pierwsze filmy fabularne, „Strach i pragnienie” (1953) oraz „Pocałunek mordercy” (1955), powstały za pożyczone pieniądze, Kubrick napisał scenariusz, reżyserował, kręcił zdjęcia i dokonał montażu. Filmem, który zadecydował o pozycji Kubricka w kinie światowym, były wyprodukowane przez Kirka Douglasa antywojenne „Ścieżki chwały” (1957). Także Douglas wymusił na producentach powierzenie Kubrickowi reżyserii superprodukcji „Spartakus” (1960), po rezygnacji Anthony Manna. W 1961 reżyser zamieszkał w Wielkiej Brytanii, gdzie mógł nakręcić ekranizację zakazanej w USA powieści Vladimira Nabokova „Lolita” (1962), a także antywojenną groteskę „Dr Strangelove, czyli jak przestałem się bać i pokochałem bombę” (1964). Przełomowym dziełem w dorobku Kubricka okazał się film „2001: Odyseja kosmiczna” (1968) – kamień milowy w rozwoju filmowego science fiction, niemal psychodeliczne doświadczenie wzmocnione efektami specjalnymi, które przyniosły twórcy Oscara i drugą z czterech nominacji za reżyserię. Cieszący się opinią perfekcjonisty, który dąży do nakręcenia po jednym doskonałym filmie w każdym gatunku, Kubrick zdawał się realizować ten zamiar, przedstawiając kolejno: political fiction „Mechaniczna pomarańcza” (1971), widowisko kostiumowe „Barry Lyndon” (1975, nagroda BAFTA za reżyserię), horror „Lśnienie” (1980), film wojenny „Full Metal Jacket” (1987), wreszcie – po kilkunastoletniej przerwie – melodramat „Oczy szeroko zamknięte” (1999). Hołubiony przez Kubricka projekt filmu o sztucznej inteligencji przejął Steven Spielberg, realizując dedykowany reżyserowi film „A.I. Sztuczna inteligencja” (2001).
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025