PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Peter Greenaway

Peter Greenaway
URODZONY: 05 kwiecień 1942, Newport
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (13)
2015
Eisenstein w Meksyku
Reżyser
2014
Goltzius and the Pelican Company
Reżyser
2013
3x3D
Reżyser
2007
Nightwatching
Reżyser
2004
Wizje Europy
Reżyser
1999
8 i pół kobiety
Reżyser
1995
Lumière i spółka
Reżyser
1993
Dzieciątko z Macon
Reżyser
1991
Księgi Prospera
Reżyser
1988
Wyliczanka
Reżyser
1987
Brzuch architekta
Reżyser
1983
Kontrakt rysownika
Reżyser
1980
Kronika wypadków
Reżyser
 SCENARIUSZ (11)
2015
Eisenstein w Meksyku
Scenariusz
2014
Goltzius and the Pelican Company
Scenariusz
2013
3x3D
Scenariusz
2007
Nightwatching
Scenariusz
2004
Wizje Europy
Scenariusz
1999
8 i pół kobiety
Scenariusz
1993
Dzieciątko z Macon
Scenariusz
1991
Księgi Prospera
Scenariusz
1988
Wyliczanka
Scenariusz
1987
Brzuch architekta
Scenariusz
1983
Kontrakt rysownika
Scenariusz
 AKTOR (1)
1980
Kronika wypadków
Opis
Angielski reżyser i scenarzysta. Uznany malarz zainteresował się kinem w połowie lat 60., dostrzegając w nim intrygujące medium swych eksperymentów plastycznych, spełniając tym samym młodzieńcze marzenie o zostaniu filmowcem. Jego inspiracją była „Siódma pieczęć” (1956) Ingmara Bergmana. Na przełomie lat 70. i 80. zdecydował się na realizację filmów pełnometrażowych, począwszy od „Kroniki wypadków” (1980) – galerii 92 postaci, ofiar pewnego niewytłumaczalnego zdarzenia. Rozgłos przyniosły mu kolejne filmy, zwłaszcza „Kontrakt rysownika” (1982) i „Brzuch architekta” (1987), określające cechy twórczości Greenawaya: wizualny przepych, erudycyjny przekaz odnoszący się do tradycji kulturowych, gra intelektualno-estetyczna, wreszcie specyficzne poczucie humoru. Kolejne filmy, wśród nich „Księgi Prospera” (1991), „Pillow Book” (1996) czy „8½ kobiety” (1999), adresowane do coraz węższego kręgu odbiorców, stały się świadectwem artystyczno-estetycznych możliwości filmowego postmodernizmu. Z czasem Greenaway skupił się na badaniu sposobów wykorzystania nowych mediów w sztuce audiowizualnej i dążeniu do czystego kino, choć punktem wyjścia jego poszukiwań pozostaje teatr, także ten rozumiany jako sztuka żywych obrazów (cykl „Walizka Tulse Lupera” 2003-04, „Nocna straż” 2007). Nadal ceniony jako jeden z najbardziej ekscentrycznych twórców światowego kina, prowokator i prześmiewca, należy do światowej czołówki artystów audiowizualnych, niestrudzonych propagatorów nowych mediów.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll