PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Fritz Lang
URODZONY: 05 grudzień 1890, Wiedeń
ZMARŁ: 02 sierpień 1976 w wieku 85 lat, Los Angeles (USA)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (7)
1953
Bannion
Reżyser
1944
Kobieta w oknie
Reżyser
1936
Jestem niewinny
Reżyser
1931
M-Morderca
Reżyser
1927
Metropolis
Reżyser
1924
Nibelungi
Reżyser
1921
Zmęczona śmierć
Reżyser
 SCENARIUSZ (6)
2001
Metropolis
Na podstawie
1936
Jestem niewinny
Scenariusz
1931
M-Morderca
Scenariusz
1927
Metropolis
Scenariusz
1924
Nibelungi
Scenariusz
1921
Zmęczona śmierć
Scenariusz
 AKTOR (1)
1963
Pogarda
On sam
Opis
Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, pracujący w Niemczech i – od 1935 – w USA. Pod presją rodziny rozpoczął studia architektoniczne w Wiedniu, lecz ich nie ukończył, podobnie jak studiów malarskich w Monachium. Po I wojnie światowej, w której walczył po stronie Austrii, zainteresował się pisaniem scenariuszy i podjął pracę w kinematografii. W 1919 zadebiutował jako reżyser, odnosząc sukces filmem „Pająki” (1920), którego realizacja uniemożliwiła mu reżyserowanie „Gabinetu doktora Caligari”. „Zmęczona śmierć” (1921) zostaje uznana za pierwsze arcydzieło Langa i zarazem kwintesencję widowiska filmowego w duchu ekspresjonistycznym. Po sukcesie kryminału „Doktor Mabuse” (1922) powierzono mu realizację dwuczęściowej starogermańskiej sagi „Nibelungi” (1924), a następnie futurystycznego „Metropolis” (1926) – najdroższego, ze względu na imponująca scenografię, filmu tamtego okresu. Pierwszy film dźwiękowy Langa, „M – morderca” (1931), ujawnił jego wrażliwość na tematykę społeczną. Mimo zakazu rozpowszechniania w Niemczech „Testamentu doktora Mabuse” (1932) władze oczekiwały, że Lang przyjmie stanowisko naczelnego reżysera III Rzeszy. Kiedy reżyser odmówił, musiał opuścić Niemcy: wyjechał do Francji, a następnie do USA, gdzie odniósł sukces dramatem więziennym „Jestem niewinny” (1936). Zaaklimatyzowany w Hollywood, kręcił filmy w różnych gatunkach – od westernów („Powrót Franka Jamesa” 1940, „Napad na Western Union” 1941, „Ranczo Notorious” 1952) poprzez melodramaty („Księżycowa flotylla” 1955) po filmy noir („Kobieta w oknie” 1944, „U progu tajemnicy” 1947). Pod koniec lat 50. powrócił do Niemiec, gdzie nakręcił między innymi „Tysiąc oczu doktora Mabuse” (1960). W 1963 zagrał samego siebie w filmie „Pogarda” Jean-Luc Godarda.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll