PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1946

Najlepsze lata naszego życia

Melodramat, Wojenny, USA, 172 min
plakat: Najlepsze lata naszego życia
Reżyseria: William Wyler
Scenariusz:
Opis filmu
Trzej żołnierze, weterani II wojny światowej, wracają z frontu do swych domów w różnych dzielnicach miasta. Marynarza Homera Parisha, który na wojnie stracił ręce, witają rodzice, sierżanta Ala Stephensona, byłego bankowca, żona i dorosłe niemal dzieci, zaś Freda, dzielnego lotnika, nie wita nikt – żona odeszła. Al wraca do pracy w banku. Homer początkowo nie potrafi pogodzić się ze swoim kalectwem, ale z czasem – nie bez pomocy Wilmy, którą jeszcze przed wojną chciał poślubić – uda mu się przełamać kryzys i ułożyć życie na nowo, u boku żony. Gorzej z Fredem, którego porażka w życiu uczuciowym całkowicie wytrąca z równowagi. Traci pracę, pocieszenia szuka na złomisku bombowców, które stają się dla niego symbolem najlepszych lat życia – już minionych. Tam też znajdzie nową pracę, a podczas wesela po ślubie Homera z Wilmą oświadczy się Peggy, okazującej mu zrozumienie córce Ala.

Film Williama Wylera był inspirowany artykułem w magazynie „Life” o powracających z frontu weteranach II wojny światowej. Producent Samuel Goldwyn zlecił napisanie scenariusza pisarzowi MacKinlayowi Kantorowi, ale w zamian otrzymał poemat napisany białym wierszem. Intencją producenta było dzieło, które zapobiegłoby powstaniu „straconego pokolenia”, jak socjolodzy amerykańscy nazywają weteranów każdej niemal wojny, szukających swego miejsca w społeczeństwie. „Najlepsze lata naszego życia” spełniły pokładane w filmie nadzieje. Trzygodzinny film nie tylko budził nadzieję na ułożenie sobie życia, ale i intrygował rozwiązaniami inscenizacyjnymi Williama Wylera, sugestywną fotografią Gregga Tollanda i zapadającymi w pamięć kreacjami aktorskimi. Film zdobył dziewięć Oscarów, w tym za film roku, reżyserię i scenariusz, a także aktorskie kreacje Frederika Marcha i Harolda Russela – bezrękiego weterana spadochroniarza, który wcielił się w postać Homera. Russel otrzymał także honorowego Oscara w podziękowaniu za odwage i nadzieję, jaką przyniósł wszystkim weteranom.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1946
KRAJ PRODUKCJI:
USA
RODZAJ / GATUNEK:
Melodramat, Wojenny
TYTUŁ ORYGINALNY:
The Best Years of Our Lives
Dane techniczne
CZAS:
172 min
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll