PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1963

Pogarda

Dramat , Francja, Włochy, 102 min
plakat: Pogarda
Reżyseria: Jean-Luc Godard
Scenariusz: Jean-Luc Godard
Opis filmu
Wielki reżyser Fritz Lang (na ekranie występuje w roli samego siebie) za namową producenta Jeremiaha Prokosha przygotowuje się do nakręcenia Homerowskiej „Odysei”, której adaptacji ma dokonać Paul Javal – niegdyś ambitny dramaturg, dziś zależny od humorów Prokosha wyrobnik pióra. Wraz z żoną Kamillą, krytyczną wobec przemiany męża, Javal zjawia się w willi producenta na Capri, by przedyskutować koncepcję mającego powstać filmu. Reżyser widzi go inaczej niż producent, scenarzysta wprawdzie docenia jego wizję, ale musi pozostać lojalny wobec Prokosha. W sprawę włącza się Kamilla, który oświadcza mężowi, że go już nie kocha, co więcej – odczuwa wobec niego pogardę, ponieważ inspirował jej romans z producentem, by zapewnić sobie jego przychylność. Paul próbuje ratować małżeństwo, proponując żonie wspólny powrót do Rzymu. Ale ona nie zgadza się – jedzie do Rzymu z Prokoshem. Ich samochód ulega katastrofie.

Wysokobudżetowa ekranizacja bestsellerowej „Pogardy” Alberto Moravii przez kojarzonego z filmową awangardą Jean-Luc Godarda była wydarzeniem nie tylko artystycznym. Powstawał film z gwiazdami pierwszej wielkości, który – sam traktując o kinie i procesie twórczym – sam był areną sporów twórcy z producentami, wymuszającymi na niepokornym artyście liczne ustępstwa. Mimo to film zachowuje ducha powieści Moravii, dodając do wizji pisarza – będącą analizą rozkładu relacji między małżonkami – rozważania o klasycznym pięknie, wolności (nie tylko artystycznej) i zrozumieniu, ale także z czasem coraz bardziej istotny, choć nie pozbawiony poczucia humoru (Godard występuje na ekranie jako asystent Fritza Langa) element hołdu, składanego kinu.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1963
KRAJ PRODUKCJI:
Francja, Włochy
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski, francuski, niemiecki, włoski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
29 październik 1963
TYTUŁ ORYGINALNY:
Le mépris
TYTUŁ ANGIELSKI:
Contempt
PRODUKCJA:
Les Films Concordia, Rome Paris Films
KOPRODUKCJA:
Compagnia Cinematografica Champion
Dane techniczne
CZAS:
102 min, 82min (wersja skrócona - Włochy), 82min (wersja skrócona - Włochy)
OBRAZ:
kolor, 2,35:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll