PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1960

Do utraty tchu

Dramat , Kryminał, Romans, Francja, 90 min
plakat: Do utraty tchu
Reżyseria: Jean-Luc Godard
Scenariusz: Jean-Luc Godard
Opis filmu
Michel, młody mężczyzna podróżujący skradzionym samochodem z Marsylii do Paryża, zastrzelił ze znalezionego w schowku auta pistoletu ścigającego go policjanta. W mieście chce odebrać od dłużnika pieniądze, które umożliwiłyby mu ucieczkę za granicę, ukrywa się. Na Polach Elizejskich poznaje atrakcyjną, podobnie rozchwianą emocjonalnie, amerykańską studentkę. Ją także namawia do wyjazdu. Między Michelem i Patricią rodzi się uczucie. Ale on nie traktuje niczego serio, cyniczny, nonszalancki, zdystansowany. Jest anarchistycznie nastawiony do życia, pragnie być całkowicie wolny. Odrzuca wszelkie obowiązujące normy społeczne, kierując się własną filozofią. Wyjazd za granicę nie dochodzi do skutku. Człowieka, który zalega mu z pieniędzmi, nigdzie nie może znaleźć. Czuje się coraz bardziej osaczony. Patricia to kobieta wyzwolona, podobnie jak Michel zdystansowana do uczuć. Jednak coraz bardziej wciągnięta przez niego w emocjonalną grę, w pewnym momencie... dzwoni na policję. On nie ucieka...

Sztandarowe dzieło francuskiej Nowej Fali, zrealizowane przez debiutującego Jeana-Luca Godarda według pomysłu François Truffaut, również czołowego twórcy tego nurtu, którzy ostentacyjnie buntowali się przeciwko tradycyjnemu modelowi kina, a fascynowali amerykańskim rzemiosłem filmowym – jak mawiali – z dokonaniami Alfreda Hitchcocka na czele. „Do utraty tchu”, pomimo anarchistycznej, poszatkowanej montażowo struktury, korzysta z motywów kina noir, przynajmniej w zarysie fabularnym (rola głównego bohatera jest inspirowana Humphreyem Bogartem, a precyzyjniej – jego mitem). Kamera z ręki, naturalna sceneria, a nade wszystko spontaniczna, kolażowa narracja – to główne cechy tego filmu, który przyniósł Godardowi Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu berlińskim (1960). Na uwagę zasługuje także aktorstwo – Jean Seberg, a zwłaszcza Jeana-Paula Belmondo, który stał się jedną z ikon francuskiej Nowej Fali. W 1983 roku Jim McBridge nakręcił – zupełnie nieudany – amerykański remake filmu Godarda.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1960
KRAJ PRODUKCJI:
Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski, angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał, Romans
PREMIERA ŚWIAT:
16 marzec 1960
TYTUŁ ORYGINALNY:
À bout de souffle
TYTUŁ ANGIELSKI:
Breathless
TYTUŁ INNY:
By a Tether
PRODUKCJA:
Les Productions Georges de Beauregard, Société Nouvelle de Cinématographie (SNC)
Dane techniczne
CZAS:
90 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll